Číňan umí zpevnit půdu bez tun betonu, staví i umělé ostrovy

  18:48aktualizováno  18:48
Monako (od zpravodaje iDNES.cz) - Číňan Sü Š’-lung během minulého víkendu přijel do Monaka, aby svou zemi reprezentoval ve finále světové soutěže EY Podnikatel roku. Přestože titul nezískal, příběh jeho vynálezu nové metody, jak odvodnit a vysušit půdu pro konstrukci staveb, alespoň trochu boří obrázek o Číňanech, kteří umí jen všechno kopírovat.

Sü Š'-lung reprezentoval pevninskou Čínu na světovém finále soutěže EY Podnikatel roku. | foto: EY

„Na jednom velkém staveništi jsem viděl, jak se plně naložený kamion převrátil a z půdy následně vyteklo velké množství vody. Začal jsem přemýšlet, jak to udělat, aby se na takové půdě dalo stavět, aniž by se tam vylily tuny betonu,“ vypráví v monackém hotelu Hermitage čínský podnikatel Sü Š’-lung.

Příhoda s kamionem, o níž mluví, se stala téměř před dvaceti lety. Sü Š’-lung si tehdy půjčil velké peníze a tři roky bádal na staveništích v mokřinách kolem Šanghaje. Jako inženýr, který předtím navrhoval přístavy, nakonec vynalezl zcela novou metodou, jak půdu odvodnit a vysušit. Zjednodušeně řečeno, metoda, pro niž se používá zkratka HVDM, využívá k přípravě půdy pro konstrukci staveb vysoký tlak a vakuum. Z podloží odčerpá vodu a vysaje vzduch.

Jeho metoda je prý mnohem šetrnější k přírodě než konvenční metody, při nichž se používá cement a vápno. Navíc je zhruba o třetinu levnější a o polovinu rychlejší. Příprava staveniště podle složení půdy trvá jeden až tři měsíce.

„Tuhle technologii jsme vymysleli jen my, je originální, a pokud vím, žádná podobná ve světě neexistuje,“ tvrdí podnikatel.

Nejtěžší to prý bylo ze začátku. „Stavebníci moc nevěřili, že naše metoda může fungovat,“ vysvětluje. Sü Š’-lung nevymyslel pouze samotný postup, ale se svým týmem také navrhl stroje, které na staveništích pracují.

Přístavy, letiště i elektrárny

Zlom přišel v roce 2003, kdy se vláda rozhodla rozšířit letiště v Šanghaji. Sü Š’-lung a jeho firma Geoharbour dostala šanci předvést, co umí.

A vládní představitelé byli nadšeni. Geoharbour zakázku dostal, stavebníci uspořili 16,3 milionu dolarů a 1,7 milionu kubíků betonu. A po druhé přistávací dráze mu přiklepli i třetí a čtvrtou. Dnes už má firma za sebou pět set dokončených projektů. Čtyři pětiny z nich jsou mimo Čínu. Geoharbour se zaměřuje především na jihovýchodní Asii a Střední východ. Do budoucna myslí i na Latinskou Ameriku a na Afriku. O Evropě ale mluví zdrženlivě.

Většinou připravují půdu pro letištní dráhy, přístavy, železniční spojení či elektrárny. Vedle šanghajského letiště Pudong a námořního přístavu Jang-šan připravovali půdu pro letecké přístavy například v Singapuru či severojižní dráhu ve Vietnamu.

Firma se však podílela také na budování Souostroví Svět (The World Islands), což je skupina uměle vybudovaných ostrovů nacházejících se v Perském zálivu čtyři kilometry od pobřeží Dubaje, které mají svým tvarem připomínat světadíly. Právě ve výstavbě umělých ostrovů vidí velkou budoucnost. Sü Š’-lung už získal více než 80 výzkumných patentů. A zároveň drží čtyřicítku patentů mimo Čínu, například ve Spojených státech, Japonsku či Austrálii. S nedůvěrou se ale prý setkává všude.

„Když vstoupíme na nový trh, nejsložitější je vysvětlování, jak naše technologie funguje. Inovace je složitá, ale její propagace je ještě složitější. Ovšem hned, jak začneme stavět, soupeři začnou odpadávat,“ prohlašuje čínský podnikatel.

„Když vlastníte technologii, je to způsob, jak vydělat peníze,“ říká Sü Š’-lung. A dodává, že právě jeho firma ukazuje, jak vypadá přechod k nové čínské ekonomice v praxi. Tedy strategii, která směřuje k opuštění jednoduché výroby přechodu k inovativním technologiím. A hodně si slibuje také od projektu moderní verze hedvábné stezky „Pás a stezka“, která otevírá dveře do zahraničí.

Nejčtenější

Saúdská Arábie přišla útokem o polovinu produkce ropy. Cena poletí vzhůru

Ve dvou ropných zařízeních na východě Saúdské Arábie vypukl požár. (14. září...

Útok na ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie uvrhl světový ropný trh do stavu, kterého se...

S bezkontaktními platbami do 500 korun mohou být od soboty problémy

Ilustrační snímek

Kvůli nový pravidlům pro ověřování karetních plateb, která budou platit od 14. září, mohou platební terminály zamítat...

Koruna jako rozvojová měna. Od intervencí se neoklepala, sráží ji riziko

Ilustrační snímek

Už je to skoro dva a půl roku od ukončení devizových intervencí a koruna ne a ne výrazněji posílit. Spíše naopak....

Pozor na pohádky o suchu, píše v eseji agrární analytik Petr Havel

Takto vypadá v květnu 2018 vyschlá půda v areálu Všesportovního stadionu v...

Za sucho u nás nemůže méně srážek, nedostatek dešťů je jen jednou z pohádek o tom, jak Česko brzy zůstane bez vody....

Míra klientelismu v Rakousku mě šokovala, řekl v Rozstřelu Radim Jančura

Majitel RegioJetu Radim Jančura v diskusním pořadu Rozstřel. (11. září 2019)

Budoucnost svého byznysu vidí dopravce RegioJet spíše ve vlacích než v autobusech. Ve středečním Rozstřelu to řekl...

Další z rubriky

Volfefe index bude sledovat dopad Trumpových tweetů na finanční trhy

Twitterový účet Donalda Trumpa

Čím víc americký prezident Donald Trump sděluje své názory skrz sociální síť Twitter, tím víc akciové trhy kolísají....

Utrácet peníze za přípravu na přírodní katastrofy se vyplatí. Čtyřikrát

Obří kus ledu odpadává z čelní stěny ledovce Perito Moreno nedaleko...

Pokud se v příštím desetiletí investuje do přípravy na klimatické změny 1,8 bilionu dolarů, v ekonomických výnosech by...

Inspirace Grétou. Po školácích budou za klima stávkovat i pracovníci Amazonu

Ilustrační foto

Po vzoru studentských stávek za klima plánuje opustit svá pracoviště i zhruba tisícovka pracovníků Amazonu. Žádají, aby...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz