Číňan umí zpevnit půdu bez tun betonu, staví i umělé ostrovy

  18:48aktualizováno  18:48
Monako (od zpravodaje iDNES.cz) - Číňan Sü Š’-lung během minulého víkendu přijel do Monaka, aby svou zemi reprezentoval ve finále světové soutěže EY Podnikatel roku. Přestože titul nezískal, příběh jeho vynálezu nové metody, jak odvodnit a vysušit půdu pro konstrukci staveb, alespoň trochu boří obrázek o Číňanech, kteří umí jen všechno kopírovat.

Sü Š'-lung reprezentoval pevninskou Čínu na světovém finále soutěže EY Podnikatel roku. | foto: EY

„Na jednom velkém staveništi jsem viděl, jak se plně naložený kamion převrátil a z půdy následně vyteklo velké množství vody. Začal jsem přemýšlet, jak to udělat, aby se na takové půdě dalo stavět, aniž by se tam vylily tuny betonu,“ vypráví v monackém hotelu Hermitage čínský podnikatel Sü Š’-lung.

Příhoda s kamionem, o níž mluví, se stala téměř před dvaceti lety. Sü Š’-lung si tehdy půjčil velké peníze a tři roky bádal na staveništích v mokřinách kolem Šanghaje. Jako inženýr, který předtím navrhoval přístavy, nakonec vynalezl zcela novou metodou, jak půdu odvodnit a vysušit. Zjednodušeně řečeno, metoda, pro niž se používá zkratka HVDM, využívá k přípravě půdy pro konstrukci staveb vysoký tlak a vakuum. Z podloží odčerpá vodu a vysaje vzduch.

Jeho metoda je prý mnohem šetrnější k přírodě než konvenční metody, při nichž se používá cement a vápno. Navíc je zhruba o třetinu levnější a o polovinu rychlejší. Příprava staveniště podle složení půdy trvá jeden až tři měsíce.

„Tuhle technologii jsme vymysleli jen my, je originální, a pokud vím, žádná podobná ve světě neexistuje,“ tvrdí podnikatel.

Nejtěžší to prý bylo ze začátku. „Stavebníci moc nevěřili, že naše metoda může fungovat,“ vysvětluje. Sü Š’-lung nevymyslel pouze samotný postup, ale se svým týmem také navrhl stroje, které na staveništích pracují.

Přístavy, letiště i elektrárny

Zlom přišel v roce 2003, kdy se vláda rozhodla rozšířit letiště v Šanghaji. Sü Š’-lung a jeho firma Geoharbour dostala šanci předvést, co umí.

A vládní představitelé byli nadšeni. Geoharbour zakázku dostal, stavebníci uspořili 16,3 milionu dolarů a 1,7 milionu kubíků betonu. A po druhé přistávací dráze mu přiklepli i třetí a čtvrtou. Dnes už má firma za sebou pět set dokončených projektů. Čtyři pětiny z nich jsou mimo Čínu. Geoharbour se zaměřuje především na jihovýchodní Asii a Střední východ. Do budoucna myslí i na Latinskou Ameriku a na Afriku. O Evropě ale mluví zdrženlivě.

Většinou připravují půdu pro letištní dráhy, přístavy, železniční spojení či elektrárny. Vedle šanghajského letiště Pudong a námořního přístavu Jang-šan připravovali půdu pro letecké přístavy například v Singapuru či severojižní dráhu ve Vietnamu.

Firma se však podílela také na budování Souostroví Svět (The World Islands), což je skupina uměle vybudovaných ostrovů nacházejících se v Perském zálivu čtyři kilometry od pobřeží Dubaje, které mají svým tvarem připomínat světadíly. Právě ve výstavbě umělých ostrovů vidí velkou budoucnost. Sü Š’-lung už získal více než 80 výzkumných patentů. A zároveň drží čtyřicítku patentů mimo Čínu, například ve Spojených státech, Japonsku či Austrálii. S nedůvěrou se ale prý setkává všude.

„Když vstoupíme na nový trh, nejsložitější je vysvětlování, jak naše technologie funguje. Inovace je složitá, ale její propagace je ještě složitější. Ovšem hned, jak začneme stavět, soupeři začnou odpadávat,“ prohlašuje čínský podnikatel.

„Když vlastníte technologii, je to způsob, jak vydělat peníze,“ říká Sü Š’-lung. A dodává, že právě jeho firma ukazuje, jak vypadá přechod k nové čínské ekonomice v praxi. Tedy strategii, která směřuje k opuštění jednoduché výroby přechodu k inovativním technologiím. A hodně si slibuje také od projektu moderní verze hedvábné stezky „Pás a stezka“, která otevírá dveře do zahraničí.

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Nike mění sponzorské smlouvy. Bude platit i sportovkyním, jež otěhotní

Americká běžkyně Alysia Montaňová (vlevo) absolovovala na národním šampionátu...

Po kritice, že některé sportovní hvězdy, které se rozhodly mít děti, přestal výrobce sportovních potřeb Nike...

Stavět větrníky na moři je problém. Rejdaři mají málo obřích lodí

Loď pro instalování větrné turbíny na mořské hladině u německého Sassnitzu.

Větrné elektrárny se přesunuly na moře a rostou. Nejnovější větrníky už svou velikostí dotahují Eifellovu věž. Problém...

Obchodní válka USA vs. Čína hned tak neskončí. Ohrožuje to stavbu 5G

O2 připojí k internetu statisíce domácností pomocí 5G technologie

Americko-čínskou obchodní válku zatím běžní zákazníci ve světě na vlastní kůži příliš nepocítili. Až do včerejška....

Najdete na iDNES.cz