Česko je v elektromobilitě outsiderem, výstavba dobíjecích stanic vázne

  11:30aktualizováno  11:30
Rozšiřování sítě dobíjecích stanic pro elektromobily vázne i přes finanční pobídky, které stát slibuje firmám za výstavbu nabíječek. V oblasti elektromobility se Česko se zhruba dvěma sty veřejnými stanicemi řadí k zemím s nejméně hustou dobíjecí sítí.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: OIG Power

V elektromobilitě výrazně zaostáváme za zeměmi západní Evropy. Přitom více než polovina peněz z nedávno vyhlášených výzev určených na projekty výstavby stanic pro elektroauta zůstala mimo jiné i kvůli nízkému zájmu investorů na účtech ministerstva dopravy.

Ze stomilionové výzvy na výstavbu doplňkové sítě dobíjecích stanic vyhlášené na začátku letošního roku nakonec ministerstvo úspěšným uchazečům vyplatilo jen 26 milionů korun. „Celkem bylo předloženo pět žádostí o podporu se souhrnným požadavkem o příspěvek EU ve výši 47,8 milionu korun,“ řekla MF DNES mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Jeden z projektů nicméně nesplnil hodnoticí kritéria, ministerstvo proto uchazečům vyplatilo jen zhruba čtvrtinu předpokládané částky a zbytek peněz přesunulo do dalšího programu. V tom na žadatele čeká 174 milionů korun, o které se na ministerstvu mohou přihlásit do února příštího roku.

Hlavní tahy jsou na tom lépe

O něco úspěšnější byla soutěž na výstavbu první části páteřní sítě rychlodobíjecích stanic, ve které ministerstvo dopravy vybralo projekt Pražské energetiky PRE. Ta se zavázala do roku 2021 vystavět síť dobíjecích stanic při hlavních tazích v Česku. Pokud se jí to podaří, vyplatí jí ministerstvo dopravy z evropských dotací 78 milionů korun.

I tato částka je výrazně nižší, než kolik bylo v původní výzvě pro vítězného zájemce přichystáno. Ministerstvo dopravy, které evropské peníze na výstavbu veřejných dobíjecích stanic rozděluje, slibovalo vyplatit až 130 milionů korun. Na základě hospodárnosti, relevance projektu a dalších kritérií se tak mohl podíl dotací vůči celkovým nákladům vyšplhat až na 70 procent. Podpora pro síť vítězné PRE nicméně nakonec může dosáhnout jen 45 procent, uvedlo ministerstvo.

Čtyři západní státy a pak nic

Na problematiku chybějící sítě veřejných dobíjecích stanic v řadě evropských zemí nedávno upozornilo například sdružení evropských výrobců automobilů ACEA. To ve své studii z letošního června uvedlo, že se velká většina dobíjecích stanic koncentruje jen ve čtyřech západoevropských zemích, které od zbytku EU odděluje obrovská propast.

Vůbec nejvíce dobíjecích stanic se nachází v Nizozemsku, jehož síť představuje 28 procent všech stanic v Evropě. Následováno je Německem, které se na celkovém počtu stanic podílí více než pětinou.

Naopak podíl ČR na celkovém počtu dobíjecích stanic podle této studie připadá na o trochu více než půl procenta, což ani vzhledem k nevelké rozloze Česka není uspokojivý výsledek.

Česká vláda nicméně počítá, že do roku 2023 vytvoří síť 800 dobíjecích stanic, z nichž minimálně 500 bude připadat na rychlodobíjecí zařízení. Prostřednictvím ministerstva dopravy tak už bylo vyhlášeno pokračování ve výběru investora pro další část páteřní sítě a chystají se další výzvy pro vznik doplňkové sítě dobíjecích stanovišť.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

VIDEO Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě...

Autohádanka: poznejte automobilovou perlu

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

VIDEO Automobilová slavnost Legendy o tomto víkendu zaplnila holešovické Výstaviště. V pavilonu těch...

Češi jsou ochotní o provozu svého auta hodně „vyslepičit“

Ilustrační snímek

Přes šedesát procent Čechů připouští, že si koupí elektromobil. Úvahy se ale s realitou rozcházejí.

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Daimler prodal půlku Smartu Číňanům, miniauta vyrobí Geely

Elektromobil Smart ED

Německý koncern Daimler se dohodl s čínskou automobilkou Geely na založení společného podniku,...

Stát začne vydávat speciální SPZ pro ekologická auta

Tesla, model X

Majitelé elektroaut a aut na hybridní nebo vodíkový pohon mohou od prvního dubna požádat o novou...

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Zdanění leteckého benzinu by zdražilo letenky v Evropě

Ilustrační snímek

Zdanění leteckého paliva, kerosenu, v Evropské unii by přineslo snížení uhlíkových emisí sektoru o 11 procent, přičemž...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Najdete na iDNES.cz