Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Zemětřesení se blíží. Porsche nebo Octavii RS objednáte jen ze skladu

aktualizováno  12:05
Pokud si momentálně chcete koupit novou Fabii, Octavii RS, Audi SQ7 nebo jakékoli Porsche, máte smůlu. Vybírat můžete jen mezi skladovými vozy. Auta jsou vyprodaná. Může za to nová emisní norma Euro 6C a způsoby měření spotřeby WLPT, podle kterých budou muset být od 1. září homologována všechna nově registrovaná vozidla.

Škoda Octavia RS | foto: Škoda

Osmiválec 4.0 TDI o výkonu 320 kW (435 k) a točivém momentu 900 Nm se v Audi SQ7 představil teprve před dvěma lety. Je přeplňovaný dvěma turbodmychadly a elektricky poháněným kompresorem, palubní síť disponuje napětím 48 Voltů. Audi SQ7 TDI bylo v době své premiéry nejvýkonnějším dieselovým SUV na světě. Svezení s ním je opojné.

Hledáte levné povinné ručení? Porovnejte si nabídky ještě dnes.

Dnes si ho však nemáte šanci objednat. Kvóty na letošní rok má už importér vyčerpané. Museli byste mít štěstí, abyste našli dealera, který si objednal nějaké auto navíc a budete si ho tedy moct koupit ze skladu. Což znamená tak, jak je. Nedostanete možnost nakonfigurovat si vlastní výbavu. Podobné je to i u modelu SQ5 s benzinovým motorem 3.0 TFSI o výkonu 260 kW.

„Aktuální výrobní kvóty na modely SQ5 a SQ7 jsou již vyčerpány, stále jsou však k dispozici skladové vozy našich dealerů,“ potvrdil iDNES.cz Jiří Rozkošný, PR specialista divize Audi v Porsche Česká republika. „V souvislosti s novou metodikou měření WLTP je nutné znovu homologovat všechny modely, vzhledem ke komplexnosti je to časově náročná záležitost a prioritou jsou nejžádanější motorizace. Proto je možné, že modely S nebudou nějakou dobu dostupné. Nemáme však informace, že by modely SQ5 a SQ7 jako takové měly úplně skončit, není však vyloučena změna parametrů pohonných jednotek,“ dodal

Z konfigurátoru také úplně zmizela Škoda Fabia. „Produkce stávající generace vozu Škoda Fabia je v současnosti zcela vyprodána z důvodu naplnění veškerých výrobních kvót alokovaných pro ČR. Zahájení výroby modernizované verze je plánováno na srpen 2018. To znamená, že online konfigurátor modelové řady Fabia bude k dispozici během několika týdnů,“ řekl iDNES.cz mluvčí Škoda Auto Česká republika Vítězslav Pelc. 

U modelu Fabia sice žádné podobně výkonné motory jako v Audi SQ7 nejsou, ale i litrové tříválce TSI je třeba nově homologovat. Pro naplnění požadavků nové normy budou i benzinové motory TSI ve škodovkách od září vybaveny filtry pevných částic. Napříč modelovou paletou však zůstanou víceméně všechny motory, které dnes Škoda prodává. Jen to zřejmě nebude hned od 1. září. 

To se může týkat například Octavie RS, kterou také není možné momentálně objednat jinak než ze skladových zásob u dealerů. Po homologaci se nejspíš vrátí nejdřív benzinová verze, dieselová o něco později. Přesný harmonogram automobilka nechce zveřejňovat. 

„V tuto chvíli vynakládáme velké úsilí, aby všechny modely a jejich karosářské verze byly včas otestovány a řádně verifikovány, aniž bychom ohrozili dodací lhůty a důvěru našich zákazníků. S ohledem na šíři modelového portfolia značky, nutnost testovat a měřit celou modelovou paletu vozů včetně jednotlivých karosářských variant, kombinací motorů a převodovek však může dojít k dočasným krátkodobým výkyvům v nabídce i v on-line konfigurátoru vybraných modelů,“ sdělil Pelc.

Objednat momentálně nejde ani žádný nový vůz značky Porsche. Konfigurátor odkazuje pouze na nabídku skladových nebo ojetých vozů. Podle serveru AutoPravda.sk jde o dočasné opatření, ale mluvčí automobilky si nebyl jistý, jestli s ohledem na časovou náročnost a složitost celé procedury budou od
1. září k dispozici úplně všechny modely jako dosud.

„Zavedení nové legislativy týkající se emisí výfukových plynů vyžaduje proměnu modelové řady, která bude obsahovat filtr pevných částic pro benzínové motory (GPF),“ tlumočí pro iDNES.cz PR manažerka Porsche Inter Auto CZ Zuzana Joklová oficiální stanovisko centrály Porsche. „Do 1. září 2018 je nutné získat schválení nových typů. V důsledku toho je dočasně zavedeno omezení limitované modelové řady. Pro trhy, kde platí evropské zákony týkající se emisí, se budou vyrábět a dodávat pouze vozidla na základě již existujících objednávek zákazníků, dokud výroba vozidel bez filtru GPF neskončí. Implementace nové požadované technologie proběhne v několika krocích a jako první ji v jubilejním roce společnosti Porsche obdrží mimo jiné ikonický sportovní vůz 911.“

Jak to bude s Golfem GTI?

Nutnost nové homologace všech aut stojí nejen peníze, ale i čas, takže nová pravidla nejvíc zasáhla značky s širokou paletou modelů a motorizací. Podobně jako Audi nebo Škoda je na tom třeba Volkswagen. „V následujících týdnech budou dočasně nedostupné některé verze modelů Volkswagen a na nějakou dobu budou odstraněny z konfigurátoru,“ řekl David Valenta z českého importéra Volkswagenu. 

„Nabídka většiny z nich bude obnovena v řádech několika týdnů. Některé motorizace pak budou ukončeny. Například motor 1.4 TSI bude napříč modelovou paletou nahrazen novým motorem 1.5 TSI evo. Konkrétně u modelu Golf GTI bude ukončena výroba základní verze a v nabídce zůstane model GTI Performance, a to s manuální i automatickou převodovkou. 

Ke konci roku pak nabídku obohatí ještě verze Golf GTI TCR s motorem 2.0 TSI o výkonu 290 koní. Výrobce si samozřejmě klade za cíl minimalizovat dobu homologace, nicméně vzhledem k šíři modelové nabídky značky Volkswagen jde o relativně náročný proces, který zkrátka několik týdnů potrvá, přestože byl pečlivě plánován.

Japonské či korejské automobilky, které nemají tak širokou paletu různých verzí a motorizací, jsou na tom lépe. „Toyota a Lexus homologaci dle WLTP všech svých modelů zahájila s dostatečným předstihem. Některé modely s homologací dle WLTP jsou již v prodeji - Prius, Prius Plug-in, GT86 a některé se začaly již v tomto měsíci vyrábět – Yaris, Auris, Aygo, C-HR, RAV4. V každém případě všechny naše modely a verze do konce srpna 2018 budou homologovány dle WLTP,“ tvrdí PR manažerka českého zastoupení Jitka Kořánová.

Podobně hovoří i ředitel automobilového oddělení Suzuki Tomáš Teufl: „U Suzuki neočekáváme zásadní potíže a do 1.9. bychom měli mít v nabídce všechny modely a verze rehomologované dle WLTP. Jedinou výjimkou bude model Jimny, u kterého se očekává uvedení nové generace. V současné chvíli jsou u autorizovaných dealerů Suzuki k dispozici vozy splňující stávají homologaci.“

Kdo dělá homologaci?

„Musí se přehomologovat úplně všechno, není na to moc času. Je to zásadní změna v metodice měření a hodně narychlo. Automobilky bojovaly za odložení nové normy a nepodařilo se jim to,“ popisoval letos v únoru pro iDNES.cz paniku mezi automobilkami Zdeněk Vlášek, ředitel společnosti SCC, která se zabývá homologacemi a schvalováním vozidel. A podle všeho se situace nezlepšila.

Potíž je v tom, že automobilky například upravit motory podle nových předpisů stihnou, nezvládnou ovšem v termínu homologaci. Podle oslovených odborníků je v homologačních zkušebnách v celé Evropě nyní nával a je skoro jisté, že kdo přijde později, bude dlouho čekat. Podle průzkumu iDNES.cz jsou na evropském trhu automobilky, které mají aktuálně přehomologovanou jen třetinu nabídky. V komunikaci pro média je to navíc často „zakázané“ téma.

Někteří výrobci jsou o poznání optimističtější. „Pracujeme na tom, do podzimu vše zvládneme zhomologovat,“ řekl pro iDNES.cz prezident evropského Fordu Steven Armstrong.

Nutnost nově homologovat všechny vozy vytváří také velký tlak na laboratoře, které ji provádějí. Například Škoda Auto si dříve nechávala schvalovat vozy u britského úřadu pro certifikaci vozů (VCA). Kvůli nejistotě ohledně pravomocí agentury po odchodu Velké Británie z Evropské unie však začala využívat služeb českého ministerstva dopravy.

„Vzhledem k tomu, že pro vývoj a výrobu nových modelů a pro jejich průběžné změny a modifikace je vyžadována dlouhodobá jistota, bylo pro společnost Škoda Auto nezbytné vyhledat schvalovací úřad, který bude mít po brexitu pravomoc fungovat v rámci Evropské unie,“ vysvětluje Pelc. 

„S ohledem na popsanou situaci, a také jako uznání dlouhodobé spolupráce s ministerstvem dopravy, se Škoda rozhodla soustředit své aktivity typového schvalování na ministerstvo dopravy, které již mimo jiné vydalo různá typová schválení pro vozidla Škoda (například Kodiaq a Karoq). Po jednání se všemi zúčastněnými stranami se dospělo ke společnému porozumění ohledně procesu změny a v tuto chvíli je již změna úspěšně implementována,“ dodává.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

Vůně benzinu místo tiramisu. U jezera servírovali automobilové lahůdky

30. května 2024

V italském městečku Cernobbio u jezera Como se na idylickém pozemku 450 let starého luxusního...

Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám

29. května 2024  14:01

Největší evropská automobilka Volkswagen bude vyvíjet levné elektromobily, aby mohla lépe...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...