Nákupní horečka: emisní normy zmenší nabídku aut, prodejci plní sklady

Už jen zhruba do března půjde objednat legendární Subaru WRX STI. Model, který sice netrhal prodejní rekordy, ale vlastně zadělal na slávu této japonské značky a měl svou stálou věrnou klientelu, končí v Evropě z důvodu, který je pro dnešní dobu typický - zařízly ho ekopředpisy.
Faceliftovaná Škoda Fabia

Faceliftovaná Škoda Fabia | foto: Škoda Auto

Slavné STI je typickým případem naznačujícím vývoj na automobilovém trhu v následujících měsících.

Důvodem je, že 300koňový plochý dvoulitr Subaru EJ25 plní „pouze“ emisní normu Euro 6b, která pozbude platnosti 31. srpna 2018. Naspecifikovat auta do výroby půjde už jen zhruba do konce března. Pak sice prodeje budou pokračovat, ale už jen ze skladových zásob, které si dealeři naobjednají.

Subaru WRX STI

S emisní normou souvisí také povinnost automobilek měřit normovanou spotřebu novým způsobem v běžném provozu tak, aby byly oficiální údaje spotřeby bližší reálnému provozu. To všechno bude v Evropě znamenat konec také pro turbodieselový boxer značky, Subaru ho už bude nabízet jen v Austrálii a Jižní Americe.

Případ Subaru je extrémní, ale skvěle ukazuje, co čeká evropské automobilové trhy v následujících měsících. Dá se čekat ještě další nárůst prodejů a registrací.

„Od 1. září nebude možné přihlásit do provozu vozidlo, které neplní nové normy Euro 6c a WLTP,“ vysvětluje Zdeněk Vlášek, výkonný ředitel společnosti SCC, která se zabývá homologacemi a schvalováním vozidel. Existuje ovšem způsob, jak přihlásit auto podle starých norem i později, od 1. září totiž začíná běžet lhůta pro takzvaný doprodej. Evropské předpisy nabízí dva modely. První varianta říká, že ještě tři měsíce po náběhu nové normy bude možné auta registrovat v neomezeném množství podle starého předpisu, toto řešení zvolilo například Německo. České ministerstvo dopravy zvolilo druhou možnost. „Je možné zaregistrovat 10 procent ročních prodejů nebo sto aut od jednoho homologovaného typu vozidla. Jejich registrační čísla VIN je třeba nahlásit dopředu do konce srpna na ministerstvo dopravy,“ vysvětluje Vlášek. Podle něj to bude tentokrát velmi masová záležitost. „Musí se přehomologovat úplně všechno, není na to moc času. Je to zásadní změna v metodice měření a hodně narychlo. Automobilky bojovaly za odložení nové normy a nepodařilo se jim to,“ vysvětluje aktuální paniku Vlášek.

Další potíž je v tom, že automobilky třeba upravit motory podle nových předpisů stihnou, nezvládnou ovšem v termínu homologaci. Podle oslovených odborníků je v homologačních zkušebnách v celé Evropě nyní nával a je skoro jisté, že kdo přijde později, bude dlouho čekat.

Už dnes, kdy mají automobilky na limit našponované kapacity výroby, je tak otázka, jestli se takto „na sklad“ objednaná auta stihnou vyrobit, fyzicky dopravit do republiky a přihlásit. Stihnout se to musí do konce srpna. Navíc v nich dealeři budou mít uloženy velké peníze, které si často budou muset půjčit. V tomto případě jsou dealeři často závislí na tom, jaké podmínky operativního financování jim dokáže zastoupení automobilky vyjednat u finančních ústavů. Dalším očekávatelným efektem bude výrazný pokles registrací v druhé polovině roku.

Dá se tedy čekat, že některé značky a prodejci se totiž budou chtít „předzásobit“ často důležitými modely, které tvoří podstatnou část prodejů, ale automobilka je bude muset vyřadit z nabídky. Subaru STI je extrémní případ, jedním z takových modelů by ovšem mohl být Renault Clio. Podle obvykle velmi dobře informovaného magazínu rnews.cz, věnovanému vozům této francouzské značky, má být výroba modelu ukončena předčasně letos. Důvodem jsou právě nové předpisy, jejichž splnění by bylo v případě tohoto modelu před koncem životního cyklu nerentabilní. Nové motory splňující přísnější ekonormy by tak měly dorazit až s novou generací Clia, jehož uvedení se tak má uspíšit.  Malý model se loni v tuzemsku podílel na prodejích značky téměř 30 procenty, takže předzásobení by v tomto případě dávalo smysl.

Dalším příkladem může být třeba Škoda Fabia, které po aktuálním faceliftu nejspíš navždy přijde o dieselové motory. Základ nabídky budou tvořit benzinové tříválce, doplněné čtyřválci TSI. „V segmentu menších vozů (Fabia, Rapid) moderní dieselové agregáty vyžadují pro splnění emisních požadavků velmi drahé technologie, které přestávají být pro cenově senzitivní zákazníky akceptovatelné,“ vysvětluje pro iDNES.cz tiskový mluvčí Škody Vítězslav Pelc. „V ČR se v případě modelové řady Fabia pohybovala zástavbovost dieselových agregátů pod 10 % z celkového objemu všech prodaných vozů. V Německu a Polsku se prodeje dieselových motorů pohybují na stejné úrovni jako v ČR. Ve Velké Británii na úrovni 5 %. Z dalších zemí lze zmínit například Švédsko a Slovinsko, kde se prodeje naftových motorů pohybují na úrovni 1 % z celkového počtu všech prodaných vozů. Přesto i nadále počítáme s technologií dieselových agregátů do budoucna, jejich potenciál ještě není zcela vyčerpán,“ uzavírá Pelc.

Motor EA211 TSI evo

Škoda a potažmo celý koncern Volkswagen přechod na novou skladbu nabídky motorů ilustruje také postupným nahrazováním aktuálního motoru 1,4 TSI novým agregátem 1,5 TSI, který dostává už třeba Škoda Karoq. Nový benzinový čtyřválec je osazen filtrem pevných částic, který donedávna dostávaly jen naftové motory. Nasazení filtrů čeká většinu přímovstřikových benzinových motorů i ostatních značek v nejbližší době.

Filtr všude

Motoráři automobilek tedy mají nyní napilno. Aktuálně pracují na úpravách a měření spotřeby podle nové metodiky u těch nejdůležitějších motorů. Ty okrajové tedy musí počkat a třeba je i na čas vyřadí z nabídky. Z ceníků BMW tak zmizí z nabídky modely BMW M3 a M550i xDrive. „Extrémně komplexní přechod na nové zákonné požadavky a nové předpisy o emisích, stejně jako nová měření spotřeby a emisí CO2 vyžadují obecnou startovací strategii, která zahrnuje všechny modely automobilů BMW Group,“ řekl iDNES.cz tiskový mluvčí českého zastoupení značky David Haidinger. „Od září letošního roku se budou filtry pevných částic postupně montovat do všech benzinových modelů - kromě elektrického BMW i3 - aby byly vždy v souladu s budoucími právními předpisy.“ Některé modely, které měly být v blízké době tak jako tak vyřazeny z prodeje, tak ukončí svou kariéru o něco dříve, než bylo plánováno. To je právě případ BMW M3. „Tyto modely budou pak vybaveny aktualizovanou technologií při příchodu nové generace. Jednoduchá instalace filtru pevných částic ale nestačí. Takové opatření vyžaduje mnoho změn. V případě nového BMW M550i xDrive dojde k dočasnému přerušení výroby, aby mohlo být vybaveno novou technologií,“ dodává Haidinger.

Peugeot je připraven

U značky Peugeot zmizí z nabídky tyto motory: 2.0 BlueHDi 150 S&S (je např. v modelech 308, 3008, 5008 a dalších), 1.2 PureTech 82 S&S ETG5, 1.6 VTi 115 MAN5, 1.2 PureTech 82 MAN5 a 1.2 PureTech 110 S&S MAN5 (tam ovšem dojde jen ke změně převodovky z pěti na šestistupňovou). „Nicméně Peugeot je na tuto novou normu připraven a už dnes mohou klienti objednávat modely, které emisní normu Euro 6.2 neboli 6.c splňují,“ říká Radka Matthey z českého Peugeotu. „Zatím jsou tyto nové motory (1.2 PureTech 130 S&S MAN6 nebo EAT8 a 1.5 BlueHDi 130 S&S MAN6 - pozn.red.) k dispozici pouze pro modelovou řadu 308 a 308 SW, ale v budoucnu se rozšíří i na ostatní řady.“

U Fordu budou přísnější normy znamenat především konec některých dieselových motorů TDCi. Novou základní jednotkou je už představený motor 2.0 EcoBlue s AdBlue. Ten nahradí u SUV modelů a větších osobních aut agregát 2.0 TDCi. U modelu EcoSportu bude do nabídky zařazen nový menší diesel 1.5 EcoBlue, který však nebude vyžadovat AdBlue (místo něj dostane nekonvenční řešení se dvěma takzvanými LNT katalyzátory). Naopak úplně skončí motor 2.0 EcoBoost, Ford navíc postupně nahradí šestistupňové automatické převodovky PowerShift novými osmistupňovými. U užitkových vozů bude místo dieselových agregátů o objemech 2,2 a 3,2 l základem již zmíněný 2.0 EcoBlue.

Céčko přeskočíme

Příchod nových motorů chystá Opel, třeba u dieselů to podle ceníku modelu GrandlandX budou agregáty 1.5 CDTi 96 kW a 2.0 CDTI 140 kW. Rovnou celou jednu emisní normu se rozhodla přeskočit značka Kia. Její motory budou totiž od září splňovat rovnou náročnější normu Euro6d TEMP. „Všechny benzinové motory GDI s přímým vstřikem budou nabízeny s filtry pevných částic GPF,“ potvrdila iDNES.cz Kateřina Jouglíčková z českého zastoupení značky. „Dieselové motory CRDi budou s upravenými filtry pevných částic nově dostupné i se systémem SCR (odbourává škodliviny pomocí roztoku močoviny AdBlue - pozn. red.). Modely, které se v letošním roce nedočkají faceliftu, jako např. Kia Venga, budou rehomologovány na Euro 6d tak, aby splňovaly podmínky normy.“ Normu Euro6d budou splňovat i všechny agregáty v hlavní letošní novince – nové generaci modelu Ceed.

Vstoupit do diskuse (237 příspěvků)

Nejčtenější

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

Hvězdou víkendové dražby unikátů je jedna z nejvzácnějších českých motorek

ČZ 500 TOURIST ‚‚VATIKÁN’’

V sobotu 15. listopadu ovládne výstaviště v Lysé nad Labem tradiční veteránská akce, podzimní burza veteránské veteše Retro Garáž. Její už tradiční součástí je aukce veteránů. Tentokrát nabídne...

Čínský útok, nabíjení snů a brutální elektrotatra. Velká galerie z e-Salonu

BYD Dolphin Surf

Ještě v sobotu a neděli můžete v PVA Letňany navštívit veletrh e-Salon. Zde si lze prohlédnout – a v některých případech dokonce vyzkoušet – většinu elektromobilních novinek, které dorazily nebo v...

Jediný český autosalon patří elektroautům. Máme fotky před otevřením

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to...

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to privilegium, že jim jedna specializovaná výstava patří. Ve čtvrtek začíná sedmý ročník tradičního e-Salonu. Nakoukli jsme na...

Záhadný vůz budoucnosti zamotal hlavu i umělé inteligenci. Víme, co je zač

Exkluzivně
Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Ani kvíz ověřující, zda čtenáři znají jméno šéfredaktora iDNES.cz Matyáše Kaisera, ani koncept sedmdesát let neexistující automobilky. Záhadný prototyp auta budoucnosti, který se o víkendu v noci...

Mezi modlitbou a petardami. Nejbarevnější automobilová pouť světa

Kněží pokropí auta svěcenou vodou a poté majitelé rozlévají na kola a na zem...

Podle náboženské tradice Panna Marie prodlužuje život předmětům i lidem. Proto první věc, kterou by měl člověk při koupi auta udělat, bez ohledu na to, zda je nové nebo ojeté, je dojet si s ním do...

17. listopadu 2025

Kam jedeš, dědo? Jaké panují obavy a jaká platí pravidla pro seniory za volantem

Premium
Už ti bylo pětašedesát, tak nesahej na volant. Už máš svoje roky, určitě se...

Už ti bylo pětašedesát, tak nesahej na volant. Už máš svoje roky, určitě se vybouráš... Když přijde řeč na řízení auta, začíná válka generací, píše Magazín DNES.

17. listopadu 2025

Na motorkářskou show dorazil prezident, jednoruký jezdec i gladiátorský potěr

FMX GLADIATOR GAMES 2025

V pražské O2 aréně se konal další ročník FMX Gladiators Games. Odpolední představení navštívily podle očekávání hlavně rodiny s dětmi. Ještě větší počet diváků dorazil večer na druhou show.

16. listopadu 2025

Fiasko čínského SUV na slavných schodech do nebe. Automobilka se kaje

SUV Chery u Nebeské brány. Test dopadl fiaskem.

Dramatické záběry z testovací akce automobilky Chery Automobile se šíří po čínských sociálních sítích. Nové SUV Chery Fulwin X3L při pokusu zdolat strmé kamenné schody slavné Nebeské brány Tchien-men...

16. listopadu 2025

Přijíždí další tichá Tatra. Zní jako elektrický zubní kartáček

Tatra Force e-Drive BEV 8×8

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks představila na pražském e-Salonu 2025 svůj první plně bateriový náklaďák. A ne ledajaký. Elektrický kolos s názvem Tatra Force e-Drive BEV 8×8 si vozí 3 tuny...

15. listopadu 2025,  aktualizováno  10:02

Prozkoumali jsme sci-fi auto z pražského natáčení. Postavili ho v Česku

Futuristický koncept Kaiser při natáčení v Praze

Fantoma nočních ulic Prahy jsme i tento týden načapali při natáčení v Karlíně. Podařilo se nám nahlédnout do interiéru.

15. listopadu 2025

Hvězdou víkendové dražby unikátů je jedna z nejvzácnějších českých motorek

ČZ 500 TOURIST ‚‚VATIKÁN’’

V sobotu 15. listopadu ovládne výstaviště v Lysé nad Labem tradiční veteránská akce, podzimní burza veteránské veteše Retro Garáž. Její už tradiční součástí je aukce veteránů. Tentokrát nabídne...

14. listopadu 2025

V rollsu: jsme hogo fogo, máme řidiče a chceme do sociální sítě miliardářů

Podcast V autě Pavla Cypricha a Františka Dvořáka

Máme řidiče, který nás při klábosení o autech a všem ostatním vozí v rolls-roycu. Víte, že mají majitelé těchto chrámů na kolech svou vlastní sociální síť? Proč je rolls víc než jen obyčejné auto,...

14. listopadu 2025

Utajená světová premiéra na pražském elektrosalonu. Česká motorka z garáže

Exkluzivně
Světová premiéra elektrického motocyklu SILEN Revo-1 na veletrhu e-SALON v Praze

Bokem hlavních expozic se na veletrhu elektromobility na výstavišti v pražských Letňanech představil stroj, který by si zasloužil mnohem výsostnější místo. Na letošním e-Salonu se ve světové premiéře...

14. listopadu 2025

Čínský útok, nabíjení snů a brutální elektrotatra. Velká galerie z e-Salonu

BYD Dolphin Surf

Ještě v sobotu a neděli můžete v PVA Letňany navštívit veletrh e-Salon. Zde si lze prohlédnout – a v některých případech dokonce vyzkoušet – většinu elektromobilních novinek, které dorazily nebo v...

13. listopadu 2025  17:50

Jediný český autosalon patří elektroautům. Máme fotky před otevřením

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to...

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to privilegium, že jim jedna specializovaná výstava patří. Ve čtvrtek začíná sedmý ročník tradičního e-Salonu. Nakoukli jsme na...

13. listopadu 2025,  aktualizováno  9:26

Honda s turbem a velký návrat Nortonu. Největší motoveletrh ukázal nové trendy

Royal Enfield Bullet 650

Silnice už nestačí, zákazníci chtějí kromě asfaltu i do lehčího terénu. A projevuje se to nejen v kategorii cestovních adventure motocyklů, ale i ve světě skútrů. Novinky mezi cesťáky zase směřují k...

13. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.