Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Odkup českého Kapsche je opět ve hře. Nabízí se tři varianty řešení

  1:00
Spory o rozšíření kamionového mýta na silnice první třídy vracejí do hry plán na prodej tuzemské pobočky společnosti Kapsch českému státu. Nápad na odprodej části firmy, zabývající se účtováním poplatků za průjezd po českých dálnicích, se objevil na konci předloňského roku. Ministerstvo dopravy jej tehdy odmítlo, protože nabídka nebyla dostatečně konkrétní.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

Nyní se nápad objevuje znovu a spolu s tím sílí hlasy, jež požadují ukončení mnohamiliardového výběrového řízení na provoz mýtného systému po roce 2019. V té době totiž vyprší smlouva s Kapschem. Zrušení současného tendru bylo hlavním bodem nedávné schůzky pracovní skupiny. Ukončení výběrového řízení požadovali hejtmani a zástupci byznysu z Hospodářské komory a Svazu průmyslu a dopravy.

Plánované zařazení dalších 900 kilometrů silnic do zpoplatněné sítě podle nich posílí nešvar v podobě objíždění zpoplatněných úseků po silnicích nižších tříd. Důsledkem prý bude vyšší počet nehod, které tito šoféři mohou při průjezdu obcemi způsobit.

Pokračování soutěže je naopak proti srsti ministerstvu dopravy, které ve sporu s hejtmany za ANO podpořil i premiér a předseda hnutí Andrej Babiš. Ten přitom donedávna s rozšiřováním nesouhlasil.

Silnice, na nichž se plánuje zavedení mýta

Kritici rozšíření proto nyní hovoří hlavně o potřebě přesvědčit premiéra o nevýhodách současného výběrového řízení. Podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jaroslava Hanáka má společnou schůzku s Babišem domluvit předsedkyně Asociace krajů a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová. Problematiku by měl rovněž v únoru otevřít podvýbor pro dopravu.

Tři možné cesty

Analýza právníků Svazu průmyslu a dopravy hovoří o odkupu části Kapsche jako o možné eventualitě, pokud se nestihne do konce roku 2019 dokončit nové výběrové řízení, neobsahující povinnost rozšiřovat zpoplatněné silnice. Pokračovat ve stávající soutěži s tím, že z ní pouze stát vypustí požadavek na rozšiřování, posudek nedoporučuje. Obává se, že takový postup napadnou stávající uchazeči.

Dají se však očekávat i protesty firem mimo aktuální tendr. Ty by mohly změnu soutěže úspěšně napadnout a poukazovat na to, že podle nových pravidel by se do tendru na mýto rovněž přihlásily.

Kritici stávajícího tendru proto počítají se třemi možnými cestami. Jednou je zmíněný prodej státu, dvě jsou založeny na zrušení soutěže a opakování tendru. První varianta znamená zopakování téměř identické soutěže, pouze bez ambice na rozšiřování mýta na silnice první třídy, druhá spočívá v jednodušší soutěži na provoz současného systému založeného na mikrovlnné technologii využívající mýtné brány.

Druhá varianta by mohla trvat kratší dobu, což se vzhledem k nedostatku času jeví jako výhoda. Na druhou stranu by se tím stát vzdal možnosti vybírat si z jednotlivých technologií, uchazeči by soutěžili pouze v tom, kdo dokáže systém vytvořený Kapschem spravovat laciněji.

Zrušení probíhající soutěže může těšit stávajícího provozovatele, neboť mu dává větší šanci na úspěch než nynější řízení. Zúžení zpoplatněné sítě zvyšuje šance mikrovlnné technologie, kterou Kapsch využívá. Navíc je kvůli nedostatku času reálné, že se nová mýtná soutěž nestihne a stát bude muset vybrat náhradní řešení, které pro Kapsch zřejmě přinese další peníze z mýta, aniž by se o ně musel utkat s některým z konkurentů.

Podle ministerstva dopravy by přerušení stávajícího tendru přineslo rok a půl trvající výpadek ve výběru mýta, dokončení nové soutěže a zaškolení nového provozovatele předpokládá v létě 2021. Naopak hejtmani a Svaz průmyslu a dopravy předpokládají, že stát stihne nový tendr vysoutěžit včas.

Jejich právní analýza hovoří o potřebě soutěžit v ideálním případě jeden rok. Zhruba rok a tři měsíce pak pokládají za reálnou lhůtu, během níž lze nový tendr stihnout. Tím by ale vypadla roční lhůta, kterou ministerstvo vyhradilo novému provozovateli na osvojení si stávající technologie, případně na spuštění vlastního systému. Minimum času je pak věnováno na případné řešení stížností u antimonopolního úřadu, na které jsou vyhrazeny pouze dva měsíce.

Obě varianty proto předpokládají, že stát začne souběžně připravovat odkup českého Kapsche. Podle svazu se převod správy mýta na stát dá stihnout za 15 měsíců a Česko se tím zbaví závislosti na externích firmách. Podobný systém dlouhodobě funguje například v Rakousku.

Silný vítr odfoukl letadlo od nástupního mostu

  • Nejčtenější

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

Svět udivuje Minipicasso. Obrazy dvouletého génia se prodávají za tisíce

29. května 2024  12:05

Svět nejenom výtvarného umění vzal útokem dvouletý německý chlapec, který se proslavil svými...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Zájem o penzijní DIP je menší, než se čekalo. Mají jej jen desítky tisíc lidí

29. května 2024

O zajištění na důchod prostřednictvím investic se státní podporou Češi zatím velký zájem...

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

1. června 2024

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vlakem 200 km/h na českých kolejích. Jak to cestující pocítí v jízdních řádech

27. května 2024

Premium Na začátku měsíce oznámilo ministerstvo dopravy, že na čtyřech úsecích tratí prověřuje možnost...

Jasmín pro výrobu parfémů sbírají i děti, zjistili reportéři. Firmy se brání

1. června 2024

Jasmín, který používají k výrobě parfémů značky Lancôme a L’Oréal nebo Estée Lauder sbírají...

Turisté se do Česka vrátili, ale dlouho se nezdrží. Nehledají ani nová místa

1. června 2024

Jedním z tahounů globální ekonomiky se má podle prognóz stát cestovní ruch. Obor těží z...

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

1. června 2024

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava...

Levnější bydlení ve velkých městech: státní nájem vyjde na necelých 14 tisíc

1. června 2024

Premium Vrátit ceny bydlení do přijatelné úrovně. Když už ne celoplošně, tak alespoň pro mladé lidi a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...