Nový systém vedení linek městské hromadné dopravy vstoupí v platnost 10. prosince. Od poloviny listopadu už jsou ale známé nové jízdní řády. Objevily se na webových stránkách provozovatele, jímž jsou technické služby. Od tohoto týdne jsou v prodeji i v papírové podobě.
Na první pohled se celá brodská MHD změní k nepoznání. „Já nevím, vůbec se v tom nevyznám. V jízdních řádech se špatně orientuji. Nemohu najít své spoje,“ zoufala si pravidelná cestující Jitka, starší paní před důchodem. Autobusem dlouhé roky jezdí přes půl města do práce.
„Nenašla jsem linku, kterou bych mohla cestovat tam, kam potřebuji. Budu muset přestupovat. Najít ty správné a na sebe navazující spoje v jízdním řádu, který je řazen podle jednotlivých linek, je opravdu umění,“ postěžovala si paní Jitka.
Právě na časté přestupy bude nový systém MHD v Brodě sázet. Místo dosavadních devíti linek se jich od 10. prosince rozjede jen šest. Tedy vlastně sedm, ale jedna z nich bude kopírovat trasu jiné a bude vozit cestující kyvadlově mezi Žižkovem a dopravním terminálem. Dle jízdního řádu ponese označení 22 a bude „odnoží“ linky číslo 2. Sem a tam bude pendlovat vždy čtyři hodiny dopoledne a čtyři hodiny odpoledne.
Zmizí spojení hřbitova s Perknovem a nemocnice s Výšinou
Cestující budou muset častěji přestupovat - přímým spojem se například v pracovní dny nedostanou ze hřbitova na Perknov nebo z nemocnice na Výšinu. Linky budou kratší, zato pojedou častěji. MHD zavede intervalové spoje, ve špičkách pojede autobus každých deset minut.
Kudy pojedou nové linky MHD v Havlíčkově BroděLinka č. 1: Pojede po trase Dopravní terminál - Havlíčkovo náměstí - Husova - Nemocnice - Psychiatrická léčebna - Perknov (jede denně) Linka č. 2: Dopravní terminál - KD Ostrov - Žižkova - Kyjovská - Žižkov II - Nad Kalvárií - Prokopa Holého - Havlíčkovo náměstí - Sídliště Pražská - Výšina - Hřbitov (denně) Linka č. 22: (kyvadlová) Dopravní terminál - KD Ostrov - Žižkova - Kyjovská - Žižkov II (v pracovních dnech) Linka č. 3: Dopravní terminál - Havlíčkovo náměstí - Sídliště Pražská - Výšina - Reynkova - Vršovice (v pracovních dnech) Linka č. 4: Dopravní terminál - Humpolecká - Lipnická - Čechova - Letiště - Šmolovy (v pracovních dnech) Linka č. 5: Stavební škola - Dopravní terminál - Pleas - ZZN - Futaba - Průmyslová - Nový Svět - SzeŠ - Strážná - Dopravní terminál (denně) Linka č. 6: Dopravní terminál - Vysočany - Termesivy (v pracovních dnech) Kompletní nové jízdní řády jsou na stránkách www.tshb.cz. |
„Díky tomuto intervalovému systému teď nebude problém i při zpoždění stihnout vlak, nebo naopak při pozdějším příjezdu vlaku autobus MHD,“ vyzdvihuje vedoucí městské hromadné dopravy v technických službách Lubomír Hepner.
Na novém systému pracovaly technické služby i město několik let. Dokonce si najaly specializovanou firmu Czech Consult, která zpracovala podrobnou základní analýzu.
„Celý projekt je postaven na průzkumech, odkud kam cestující nejvíce jezdí, v kterých časech, jaké jsou přestupní vazby. Sledovali jsme vytížení linek i jednotlivých spojů, nástupy i výstupy cestujících, zatížení vozidel,“ informoval zástupce firmy Tomáš Matras.
„Cestování po městě bude nyní mnohem snazší. Slibujeme si od toho, že po změně systému městská doprava přiláká řadu nových cestujících,“ tvrdí havlíčkobrodský místostarosta Čeněk Jůzl.
Každý den do ulic vyrazí 250 spojů, výhodná bude R karta
Od prosince začne jezdit denně téměř dvakrát více spojů než dosud. „Dnes každý den vyjíždí 151 autobusových spojů. Podle nového jízdního řádu jich bude 250,“ sečetl Hepner. Najednou by mělo být v ulicích sedm autobusů.
„Mně se to líbí,“ pochvaloval si další z pravidelných cestujících Karel Franěk. „Na mé trase spojů přibude, snáze se dostanu do práce i z práce, a to třeba i kdybych se na jedné či druhé straně zdržel,“ dodal.
Protože přibude přestupů, bude více než kdy předtím výhodnější hradit jízdné pomocí elektronické předplacené karty - takzvaná karta R. Tu až do konce února technické služby nabízejí za akční cenu šedesát korun.
„Pokud si cestující koupí lístek u řidiče, zaplatí za něj deset korun. Jízda s čipovou kartou vyjde o dvě koruny levněji,“ uvedl Lubomír Hepner.
Při přestupu navíc cestujícím ušetří ještě víc. Umožní totiž přesednutí do jiného spoje do 45 minut zdarma, zatímco v hotovosti se bude platit za každý nástup do vozu.
Zvažované novinky odmítla policie i část obyvatel nových sídlišť
Výše jízdného se ale po změně systému měnit nebude, žádné zdražení se nechystá. A to ani přesto, že radnice očekává navýšení nákladů na provoz městské hromadné dopravy až o tři miliony ročně. Dosud stojí provoz MHD zhruba 13 milionů. „Počítáme s navýšením městského příspěvku, ale i s tím, že víc peněz získáme od většího počtu cestujících,“ řekl místostarosta Jůzl.
Některé avizované novinky se však nakonec v novém jízdním řádu neobjeví. Nových zastávek se nedočkají obyvatelé Ledečské ulice a čtvrtí Letná nebo Rozkoš. I když město protažení některých spojů plánovalo, nakonec muselo ustoupit.
„Proti průjezdu vozidel MHD Nerudovou ulicí se kvůli obavám z blokování dopravy při odbočení z Ledečské vyjádřila policie,“ vysvětlil Jůzl.
„Nevhodný je tam i přílišný sklon vozovky a problematický výjezd do prudkého kopce na Havlíčkovu ulici,“ přidal Hepner.
Radnice rovněž vyhověla petici obyvatel nového sídliště Rozkoš, kteří nechtěli, aby jim autobusy jezdily kolem zahrad. Spoje do něj tak zajíždět nebudou. I když to se podle Jůzla v následujících letech může ještě změnit. Jak se sídliště plní novými obyvateli, přibývá těch, kdo by naopak MHD a nové zastávky chtěli.
A další změna by mohla přijít do tří let v souvislosti s budováním velkého kruhového objezdu kolem mlýna zjednosměrněnými ulicemi Žižkova, Dolní a Na Ostrově.
„Existuje plán vybudovat ho do konce roku 2019. Následující rok by mohla být zřízena přestupní zastávka v Žižkově ulici před cukrárnou U Hrušků. Pro celý systém by byla na výhodnějším místě než u stavební školy,“ doplnil brodský místostarosta.