Z velké revoluce v MHD se stala malá, lidé nechtěli autobusy u zahrady

  8:42aktualizováno  8:42
Nechtěli, aby před jejich domy jezdil autobus městské hromadné dopravy. Sepsali proto i petici. A uspěli, radnice jim ustoupila. Revoluce v havlíčkobrodské MHD tak bude o něco méně revoluční, protože autobusy oproti původním plánům nebudou obsluhovat nově vznikající sídliště Rozkoš.

Cestující nastupují na dopravním terminálu v Havlíčkově Brodě do spoje jedoucího do Perknova. | foto: Martin Vokáč, iDNES.cz

Pokud jde o trasy linek městské hromadné dopravy, obvykle se města potýkají se zcela opačným problémem. Lidé chtějí, aby vozy zajížděly tam a tam. A ještě tam. A pak ještě tady.

Kudy pojedou nové linky MHD v Havlíčkově Brodě

linka číslo 1 - pojede po trase Dopravní terminál - Havlíčkovo náměstí - Husova - Nerudova - Nemocnice - Psychiatrická léčebna - Perknov (jede každý den)

2 - Dopravní terminál - KD Ostrov - Žižkova - Kyjovská - Žižkov II - Nad Kalvárií - Prokopa Holého - Havlíčkovo náměstí - Sídliště Pražská - Výšina - Hřbitov - Nerudova - Nemocnice - Psychiatrická léčebna - Perknov (jede každý den)

3 - Dopravní terminál - Havlíčkovo náměstí - Sídliště Pražská - Výšina - Reynkova - Vršovice (jede v pracovních dnech)

4 - Dopravní terminál - Humpolecká - Lipnická - Čechova - Letiště - Šmolovy (jede v pracovních dnech)

5 - Stavební škola - Dopravní terminál - Pleas - ZZN - Futaba - Průmyslová - Nový Svět - SzeŠ - Strážná - Dopravní terminál (jede každý den)

6 - Dopravní terminál - Vysočany - Termesivy (jede v pracovních dnech)

Ne tak ovšem v Havlíčkově Brodě. Obyvatelé novostaveb na sídlišti Rozkoš MHD odmítají. A to tak výrazně, že když radnice představila varianty nového vedení linek, z nichž jedna měla sídlištěm procházet, sepsali odmítavou petici. Nechtěli, aby jim autobusy jezdily kolem zahrad.

Nyní jim radnice ustoupila. Na veřejné besedě vedení města představilo úpravy, které městskou hromadnou dopravu v Havlíčkově Brodě čekají. „Zajíždění do lokality Rozkoš jsme z návrhů na základě odmítavé petice vypustili,“ potvrdil na ní vedoucí MHD Lubomír Hepner.

„Tu petici tady necháme archivovanou. Až za dvacet let přijdete s tím, že si přejete zavedení MHD, připomeneme vám to. Já už tady nebudu, ale moji nástupci tu petici budou mít založenou,“ rýpl si do obyvatel sídliště místostarosta Čeněk Jůzl.

Z chystané velké revoluce v brodské MHD se tak stává revoluce malá. A spíše jen formální. Žádné nové trasy zavedeny nebudou, žádné nové lokality autobusy obsluhovat nezačnou. Úpravy čekají několik stávajících linek.

Nejvytíženější je úsek mezi Výšinou, náměstím a terminálem

„Celý projekt je postaven na průzkumech, odkud kam cestující nejvíce jezdí, v kterých časech, jaké jsou přestupní vazby. Sledovali jsme vytížení linek i jednotlivých spojů, nástupy i výstupy cestujících, zatížení vozidel,“ informoval na besedě Tomáš Matras ze společnosti Czech Consult. Ta loni po několik týdnů na přání radnice detailně cestování městskou hromadnou dopravou v Brodě sledovala a zpracovala k tomu obsáhlou studii.

Z ní například vyplynulo, že nejvytíženější linkou je osmička jezdící mezi dopravním terminálem a Perknovem, hned za ní a s velkým odstupem od ostatních je jednička pendlující mezi stejnými místy kratší trasou. Nejvíce plné autobusy jezdí ráno mezi pátou a osmou hodinou. Zdaleka nejvytíženější úsek linek je mezi Výšinou, Havlíčkovým náměstím a dopravním terminálem. A třeba že 17 procent jízd bylo ve sledovaném období přestupních.

Vycházejíc z těchto poznatků navrhla firma řadu změn. Ta největší bude spočívat ve snížení množství linek. Ze současných devíti se jejich počet sníží na šest.

Nerudovou ulicí se začne jezdit až od prosince 2018

„Linky 1, 2 a 3 budou páteřní. Ve špičkách, což je mezi pátou a osmou a odpoledne mezi třináctou a sedmnáctou hodinou, budou vyjíždět v pravidelném intervalu 20 minut, mimo špiček po hodině,“ oznámil Matras. Páteřní linky budou jezdit z terminálu na Výšinu a do Perknova. Zbylé tři linky svezou cestující do Šmolov, k Futabě a do Termesiv.

Právě na jedné z páteřních linek dojde k jediné drobné změně trasy. Jednička nebude z Masarykovy ulice zatáčet do Havlíčkovy, ale až do Ledečské. Tou projede jen kousek a ulicí Nerudova se prudkým stoupáním dostane k nemocnici. Ve spodní části Nerudovy ulice bude na přání obyvatel lokality zřízena jedna nová zastávka, druhá bude mezi nemocnicí a Agenturou ochrany přírody a krajiny.

„Novinky by měly platit od změny jízdního řádu, tedy od 9. prosince,“ vzkázal místostarosta Čeněk Jůzl.

Ovšem pozor, s jednou výjimkou. A tou bude právě průjezd Nerudovou ulicí. „S Nerudovou ulicí a tamějšími zastávkami počítáme až od prosince 2018. Město má v plánu rekonstrukci Havlíčkovy, Jahodovy a právě Nerudovy ulice, zastávky tam necháme zřídit až po jejím dokončení,“ upozornil Jůzl. Zatím se tedy bude jezdit i nadále Havlíčkovou.

Zavedení intervalů MHD prodraží, jízdné se ale měnit nebude

Zavedení intervalového schématu městské dopravy bude radnici stát na provozních nákladech o dva a půl milionu korun víc. Souvisí to s nutností nákupu a provozu dalšího vozu. Nynější systém je stavěn na současný provoz šesti autobusů, nový jich do ulic vyžene sedm najednou.

Městskou hromadnou dopravu v Havlíčkově Brodě provozují technické služby. Město je jejich zřizovatelem. Roční náklady na MHD se momentálně pohybují kolem 13 milionů korun. Na jízdném se vrátí třetina, zbylými zhruba osmi miliony město dopravu dotuje.

„Zatím neuvažujeme o tom, že bychom jízdné v souvislosti se změnami zdražovali. Alespoň tedy v první fázi pro příští rok. Naopak věříme, že intervalový systém nové cestující přiláká,“ konstatoval Čeněk Jůzl.

Změny ještě nemusí být konečné. Zatím jde o finální návrh, který bude v detailní podobě vyvěšen na městských webových stránkách a do konce dubna k němu mohou občané podávat připomínky. Definitivní úpravy v systému městské hromadné dopravy bude nejspíš v letních měsících schvalovat zastupitelstvo.

Nejčtenější

Silničáři: Máme sypat, tak sypeme. D1 na Vysočině osolili jako nikdy dřív

Dálnici D1 u Humpolce zasáhlo ve čtvrtek v poledne husté sněžení a bílá tma.

Lidé tuto dopravní tepnu neznají bez zpomalení, zúžení nebo nehod. Přesně před týdnem Ředitelství silnic a dálnic...

Majiteli auta ukradli ďábelskou značku na přání, totožnou už nedostane

Nissan Juke a registrační značka, kterou kdosi odcizil. Podle policie to byl...

Policisté zaznamenali první případ krádeže registrační značky na přání z vozidla na Vysočině. Majitel Nissanu Juke...

Úkaz Rittich. Český gólman dál ohromuje v NHL. Čím je výjimečný?

Matthew Tkachuk a brankář David Rittich z Calgary po výhře nad Coloradem.

Psal se rok 2015 a extraligový zelenáč David Rittich musel v kabině Mladé Boleslavi poslouchat nevlídná slova od...

Ředitel školy rozdal odměny a pak mu chybělo na mzdy. Ve funkci končí

Základní škola v Přibyslavi.

Základní škola v Přibyslavi bude od druhého pololetí bez ředitele. Její dosavadní šéf Petr Adam udělal chybu při...

Koalice má málo hlasů, tak přizve hlasující experty. Opozice hrozí žalobou

Ilustrační snímek

Až před soudem může skončit rozhodnutí zastupitelů v Pelhřimově. Odhlasovali si totiž, že do výborů přizvou kromě...

Další z rubriky

Majiteli auta ukradli ďábelskou značku na přání, totožnou už nedostane

Nissan Juke a registrační značka, kterou kdosi odcizil. Podle policie to byl...

Policisté zaznamenali první případ krádeže registrační značky na přání z vozidla na Vysočině. Majitel Nissanu Juke...

Žďárští historici vyvrátili letitý omyl, Santiniho špitál byl drůbežárnou

Objekty bývalé žďárské drůbežárny po roce 1930, kdy stavení poškodil požár.

Historikům Regionálního muzea ve Žďáře nad Sázavou se povedlo vyvrátit nebo upřesnit tradované omyly z dějin města....

Silný vítr a pády stromů donutily provozovatele uzavřít Vysočina Arenu

Ve Vysočina aréně v Novém Městě na Moravě v prosinci zasněžovali a mezi umělým...

Veškeré běžecké tratě ve Vysočina Areně v Novém Městě na Moravě zůstaly zavřené. Důvodem je silný vítr v kombinaci s...

Najdete na iDNES.cz