Britský odborník nechce Česku navrhovat, kudy mají tratě vést, spíše působit jako kritický oponent návrhů ministerstva dopravy a Správy železniční dopravní cesty. „Fakt, že tu ještě vysokorychlostní tratě nemáte, je i výhodou. Můžete se učit od jiných zemí a z jejich chyb,“ řekl McNaughton. Ten za úspěšné projekty považuje především japonské a italské rychlovlaky.
Do Česka by měl britský odborník jezdit na konzultace zhruba jednou za dva měsíce. Cenu za jeho rady zatím stát nezveřejnil.
McNaughton působí jako technický ředitel projektu HS2, což je nové vysokorychlostní spojení ve Velké Británii pro rychlost až 360 kilometrů v hodině. Po letech příprav se začne letos stavět první etapa z Londýna do Birminghamu. Jako strategický poradce působí i pro australskou vládu.
Příprava vysokorychlostních tratí v Česku byla až dosud ryze česká záležitost. Průlomem je i nedávná zakázka na studii proveditelnosti pro trať Praha - Drážďany, kterou bude připravovat český Cedop s francouzskou projekční firmou Egis Rail. Ta stojí za projekty nových rychlotratí ve Francii.
O přípravě rychlotratí se v Česku mluví dlouho, zatím ale přípravy příliš nepokročily. Poslanci před několika týdny zavázali svým usnesením vládu, aby přípravy urychlila (více o závazku vlády k rychlotratím čtěte zde).
Vysokorychlostní železnici můžeme mít do 12 let, řekl v Rozstřelu expert: