Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Brusel chce radikálně zdražit podnikání, varuje expert na autodopravu

  9:00aktualizováno  13:31
Pokud začnou platit v Evropské unii pravidla pro minimální mzdu, která prosazuje Německo a Francie, mnoho českých dopravců může mít existenční problémy. Je o tom přesvědčen Jan Medvěd, zástupce sdružení autodopravců ČESMAD, který odpovídal v on-line rozhovoru čtenářům.

Ilustrační snímek k zákazu vjezdu kamionům do Prahy (14.7.2016) | foto: Yan Renelt, MAFRA

Medvěd patří ke kritikům nové směrnice, která by plošně aplikovala pravidla o stejné minimální mzdě pro výjezdní pracovníky včetně dalších nákladů, jako je stravné.

České firmy by kvůli tomu musely zdražit a ztratily by oproti například německým výhodu cenové konkurenceschopnosti, domnívá se Medvěd.

„Při aktuálním stavu dopravního trhu v liberalizované Evropě by akceptované požadavky Německa, Francie a případně dalších pravděpodobně vedly k existenčním potížím velkého počtu, zejména malých a středních českých dopravců,“ obává se zástupce ČESMAD. Věří, že nakonec zvítězí zdravý rozum a nová pravidla platit nebudou.

Podle Medvěda má zejména Francie a Německo zájem na tom, aby se snížila konkurenceschopnost dopravců z jiných zemí, protože by to pomohlo jejich dopravcům k zakázkám.

Opatření už pro řidiče kamionu ve Francii a v Německu platí. V Německu se však zatím moc nedodržuje ani nekontroluje, Francie dávala ještě výjimku a kontrolovat měla začít až minulý týden.

Opatření by možná nejvíce postihlo autodopravce. Ukázala to mimo jiné analýza analytické společnosti Next Finance na příkladu Německa. Měsíční mzdové náklady na jednoho řidiče v české mezinárodní kamionové dopravě by se tím zvýšily o 9 646 korun včetně odvodů na sociální a zdravotní pojištění.

ON-LINE ROZHOVOR

Odpovědi Jana Medvěda ze sdružení ČESMAD čtěte ZDE.

„K tomu musí dopravce přičíst náklady na administrativu, které jsou odhadem na jednoho řidiče a jeden stát 3 500 korun měsíčně,“ doplnil Jan Medvěd.

Třebaže není jasný rozsah povinností, které by pravidla stejné minimální mzdy přinesla, je zřejmé, že by mohly dopadnout nejen na dopravce, ale i ostatní poskytovatele služeb.

A podle Medvěda by na firmy dopadly další náklady administrativního rázu. Například kvůli evidenci pracovní doby, ukládání a překladu všech dokumentů, nebo najmutí kontaktního zástupce ve Francii, který bude jednat s úřady. „Dále musí český autodopravce, kromě minimální mzdy, řidiči vyplácet ještě stravné. To jsou opět peníze navíc, které domácí dopravce řidičům neplatí,“ dodal.

Může se hodit

Portál jobDNES.cz přináší každý den nové nabídky pracovních míst.

Zaměstnavatelům nabízí možnost najít vhodné uchazeče o práci.

Podle státního tajemníka pro evropské záležitosti při Úřadu vlády ČR Tomáše Prouzy však dopady nebudou tak fatální, jak někteří tvrdí. Směrnice se totiž nevztahuje na všechny případy práce v cizině a netýká se pracovníků na služební cestě. Prouza na blogu serveru Aktuálně.cz tvrdí, že česká firma musí pracovníkům vyslaným do ciziny vyplácet minimální mzdu dle místa vyslání už od roku 1996. Nynější směrnice pak zejména zavádí nutnost hradit i další příplatky a bonusy obvyklé v dané zemi.

Nikdo nám to nezaplatí

Zejména Německo a Francie se tímto způsobem snaží chránit svůj pracovní trh. V těchto zemích už opatření platí a na dopravce to má neblahý dopad. Objednatelé zboží to navíc odmítají kompenzovat vyššími cenami přepravného.

„Naopak, aniž by zvýšili přepravné, požadují od dopravce potvrzení, že německé/francouzské předpisy plní. A použijí argument, že mezinárodní autodoprava v Evropě je prakticky úplně liberalizovaná, takže zákazník obratem nahradí jednoho dopravce jiným. Dopravci přitom při neplnění hrozí pokuty až do výše 500 000 eur,“ uvedl Medvěd.

Podle něj inkasují dopravní firmy z východní části EU oproti těm západním zhruba o 10 až 13 procent méně a rozdíl musejí vyrovnat nižšími mzdami. Zvýšit je kvůli nízkým maržím prý nemůžou, a pokud si Německo a Francie prosadí své v celé EU, potom přestanou být české firmy konkurenceschopné.

Řidiči kamionů, kteří vyjíždějí do zahraničí, berou v průměru kolem 20 000 Kč hrubého a k tomu průměrně 12 500 čistého ve stravném. Řidiči, kteří vyjíždějí do zahraničí každý den, mohou dosáhnout i na dvojnásobek stravného.

Autor:

Loď, která zničila most v Baltimoru, odtáhli do přístavu

  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Polsko zvažuje zkrácení pracovního týdne na 35 hodin, nebo volné pátky

25. května 2024  8:45

Polské ministerstvo práce a sociálních věcí analyzuje dva návrhy na zkrácení pracovního týdne,...

Kazety zažívají comeback. Pro generaci Z je nosič zajímavá a levná novinka

26. května 2024

Audiokazety dobývají trh a stále více známých umělců na nich vydávají svá nová alba. Zájem o tento...

Sankce versus ruská stínová flotila. Desítky tankerů jsou měsíce odstavené

26. května 2024

Premium Už před několika měsíci zasáhly americké sankce značnou část ruské stínové flotily, která od...

Nizozemští vědci přišli s ekologickým pesticidem. Vábí hmyz na lepkavé kuličky

25. května 2024

Nizozemští výzkumníci vytvořili biologický pesticid, který dokáže ochránit rostliny před chorobami...

Námořní doprava produkuje miliardu tun oxidu uhličitého ročně. Jak z toho ven

25. května 2024

Námořní doprava patří mezi největší znečišťovatele ovzduší, v celosvětovém měřítku vyprodukuje asi...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...