Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Potrápili jsme nový Ford Focus RS. Je zběsile rychlý a zábavný

Dlouho očekávaný a v mnohém hodně jiný, takový je nový Ford Focus RS. Za necelý milion korun v něm dostane zákazník setsakramentsky rychlý hot-hatch s pohonem všech kol. Jak jsme si ovšem vyzkoušeli, RS je i přes svou rychlost a výbornou ovladatelnost autem, které může bez problémů sloužit každý den.
Ford Focus RS

Ford Focus RS | foto: Martin Mičánek

Nové RS jsme vyzkoušeli jak na běžných silnicích, tak na krátké závodní dráze, ve sprintu na letištní ploše a zkusili jsme i disciplínu, která zrovna hot-hatchům moc vlastní není – drift. Všechny tyto disciplíny ukázaly, že podvozek je rozhodně tou nejsilnější součástí auta a zároveň asi největším překvapením. Že bude Focus RS rychlý, to bylo jasné každému; že bude tak univerzální, jako v praxi je, naopak čekal málokdo.

První dojmy z každého auta mohou být sice trochu ošemetné, na zkoumání vlastností se samozřejmě zaměříme při klasickém testu auta. Ale již krátké svezení ukázalo, že nový nejsilnější hot-hatch od Fordu má opravdu hodně co nabídnout.

Nastavení v hlavní roli

Zásadní odlišností od předchozích generací je v tomto případě přítomnost pohonu všech kol, Focus RS také dostal aktivní podvozek. V kombinaci těchto dvou prvků tkví v podstatě většina schopností auta, silný motor už je jen taková samozřejmost.

Pohon všech kol je zajímavý hlavně tím, že využívá neobvyklou konstrukci, kde hnací sílu na zadní kola nerozděluje diferenciál, ale soustava spojek. Každé kolo si přes spojku v podstatě „vezme“ tolik výkonu, kolik zrovna potřebuje a elektronika usoudí, že to zvládne. Toto řešení umožňuje mimo jiné i chytré vektorování točivého momentu a podílí se na tom, že s RS lze provádět driftovací tance. Aktivní odpružení pak dovoluje měnit režimy nastavení auta tak, aby podvozek vyhovoval téměř každé situaci. I když, tak jednoznačné to samozřejmě není.

Tlačítkem na středovém tunelu lze vybrat jeden ze čtyř jízdních režimů – Normal, Sport, Track a Drift. Normal je určený pro běžnou jízdu, kdy řidič nechce zrovna na silnici kdovíjak vyvádět, a v něm je auto překvapivě docela komfortní. Ne že by snad žehlilo nerovnosti na silnici bez uzardění, to ne, ale oproti třeba ostrému Golfu GTI Clubsport toho podvozek odfiltruje mnohem víc. Nastavení zhruba odpovídá běžnému Focusu ST. Na druhou stranu je tento režim trochu kontraproduktivní na typické rozbité české okresce: auto se rozkymácí víc, než je zdrávo, a jízda tak vlastně ani moc pohodlně působit nemusí.

V režimu Sport podvozek trochu ztuhne (prý o 40 %), ale upřímně, pořád to není ono. Nerovnosti dovedou hmotu auta zbytečně rozhodit a nadlehčit. Nejlépe tak podvozek funguje až v režimu Track, který je ovšem podle slov zástupců Fordu určen opravdu jen pro jízdu na závodní trati. A technická doporučení to potvrzují, podle výrobce by se měl olej v zadní soustavě nahrazující diferenciál měnit po pouhých 800 km ostré jízdy. Tohle je jedno z možných úskalí aut, zanedbaná údržba soustavy spojek (modul má mimochodem vodní chlazení) může přinést později při provozu potíže a zbytečné servisní náklady. Varování ohledně životnosti oleje tedy není dobré brát na lehkou váhu.

Driftovací hrátky

To platí obzvlášť pro případ, že se s autem budete chtít oddávat driftovacím hrátkám. V režimu Drift totiž umí elektronika na zadní nápravu posílat 70 % výkonu, obě spojky jsou v tu chvíli sepnuty naplno. Driftovat tak dovede opravdu téměř každý, stačí k tomu jen dostatek prostoru. Od pneumatik se může kouřit snad libovolně dlouho, RS se dá točit kolem vnitřního předního kola (to elektronika přibrzďuje) snad nekonečně dlouho. Vzhledem k tomu, že je to čtyřkolka, je trochu obtížnější udržet drift při přechodu z oblouku do oblouku.

Ford Focus RS

Jak ale ukázala sada testovacích aut na letišti u Příbrami, auto v takovém režimu dostává opravdu hodně do těla a driftovat s ním jeho majitelé nakonec moc často nebudou. Nejen že takový režim samozřejmě „žere“ pneumatiky, ale trpí celé auto. Vysoké teploty mohou aktivovat různé nouzové režimy, zabrat dostává hlavně ten zadní spojkový diferenciál, kdo bude hodně driftovat a nevymění olej, říká si o malér. Rozumný majitel si tak driftovací režim vyzkouší jen občas a to především za mokra, kdy bude auto přirozeněji klouzat samo. Anebo musí počítat s tím, že o takto trápené auto musí výrazně více pečovat.

Zábava především

Ford Focus RS je především pekelně zábavné auto. Všechny ty jízdní režimy dovolí zvolit to správné nastavení pro každou příležitost a s autem se dá opravdu hodně vyřádit. Ke skvělému podvozku a silnému motoru 2.3 EcoBoost s výkonem 350 koní a točivým momentem 470 Nm se tu přidává například i perfektní řízení. To je skvěle přesné a Focus RS se díky němu ovládá opravdu parádně, dvě otáčky od dorazu k dorazu znamenají rychlé reakce.

Skvělé je i řazení, na řidiče čeká spojka s krátkým a vcelku ostrým chodem. Možná to není nic pro začátečníky, ale při rychlých rozjezdech a bryskních změnách převodových stupňů tohle oceníte víc než funkci Launch Control, která vlastně nedělá nic jiného, než že drží před rozjezdem otáčky motoru na určité ideální hodnotě (cca 4 000/min). Řazení také musíme pochválit, převodovka je přesná a dráhy hezky krátké.

Ford Focus RS

Co nám ale trochu lezlo na nervy, byla pozice za volantem, a to především u modelů vybavených příplatkovými skořepinovými sedadly Recaro. Sice skvěle drží tělo, ale sedí se v nich až zbytečně vysoko, alespoň při výšce řidiče 185 cm. Vzhledem k tomu, že sedadla v tomto provedení nemají výškové nastavení, mohou si zase někteří řidiči připadat zbytečně nízko. Standardní sedadla Recaro takovým problémem netrpí a dá se sednout více „na podlahu“. A přitom také nejsou vůbec špatná.

Velké schopnosti pod milion

Neuvěřitelně zábavné a velmi rychlé auto, to je Ford Focus RS. Ještě jsme to nezmínili, ale stovku umí RS za 4,7 sekundy, což je hodnota blízká říši supersportů a různých super-sedanů, oproti kterým je RS mnohem hravější a také přívětivější k řidiči. Na druhou stranu už je to auto, které si budou pořizovat především ti, kdo ví, jak s takovým vozem zacházet.

Tohle není obyčejný hot-hatch, RS už je opravdu špičkový stroj, který nabídne špičkové jízdní zážitky, ale pro využití potenciálu vyžaduje i přes veškeré elektronické zázraky zkušeného řidiče, který navíc nebude zanedbávat péči o auto.

V rukou takového člověka se RS promění v nečekaně rychlý nástroj. Přitom nestojí zas tak moc peněz, základní verze vyjde na 945 900 korun. To je méně, než stojí Golf R, který má méně výkonu, ale je univerzálnější a komfortnější při každodenním použití. RS je ale divočejší a zábavnější. A větší zábavu poskytne i ve srovnání s opět (mnohem) dražším a ještě rychlejším Mercedesem A45 AMG.

Podívejte se, co s Focusem RS umí Ken Block:

11. února 2015

Na druhou stranu kdo má milion a zvažuje koupi rychlého fordu, má u modrého oválu i další jedinečnou možnost – Ford Mustang, ideálně s osmiválcem (základ za 1 142 000).

Antiteze

Rychlý Ford Focus má více podob, v nabídce značky je i slabší a mnohem levnější verze ST s pohonem předních kol. I tohle je výjimečně zábavné auto, které bude přívětivější k běžnému řidiči a není tak náročné na provoz. Pořídit se dokonce dá i ve verzi s turbodieselem, automatickou převodovkou i jako kombi.

Samozřejmě je to zcela jiné auto než RS. Rychlý dieselový kombík s automatem je v luxusním žluto-oranžovém laku možná až zbytečně nápadné a rychle vypadající auto, ale jinak má nesporné kvality. Je to zejména velká konkurence pro Octavii RS.

Focus si zvolí ti, kdo chtějí výraznější auto. Špičkové sportovní sedačky tu ale mají nevýhodu v podobě jen podprůměrného prostoru na zadních sedadlech, za řidiče 185 cm vysokého se on sám už moc pohodlně neposadí. Na krátkou cestu ano, na delší to ale rozhodně není. Takže ST není úplně ideálním rychlým rodinným kombi.

Kdo se chce bavit, zvolí i v tomto případě klasický hatchback, nejspíš s manuálem a benzinovým motorem.

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Ušetřete na povinném ručení, srovnávejte. Pojištění na dědečka má svá úskalí

28. května 2024

Premium Povinné ručení musí mít každé auto, které má přidělenou registrační značku. Ceny se mohou lišit...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...