Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Labutí píseň slavného Focusu. Můžete mít cokoliv, pokud chcete tříválec

Tříválcový litrový mild-hybrid jako vrchol benzinové nabídky sportovně laděného Fordu Focus? To nezní zrovna nějak povzbudivě. Zábavný rodinný kompakt se postupně učí novým elektronickým trikům, to nejlepší si však pod kapotou už vozil v minulosti. Buďme však rádi, že se na rozdíl od fiesty zatím stále vyrábí.
Ford Focus Kombi ST-Line X

Ford Focus Kombi ST-Line X | foto: Vladimír Löbl, iDNES.cz

Nutnost vejít se do bruselské emisní svěrací kazajky a více se zaměřit na elektromobily má své oběti. Po „odstřelení“ mondea a fiesty Ford v Evropě páchá asistovanou sebevraždu. Podřezávání větve pod sebou připomíná i redukce motorů u focusu – vypuštění výborné benzinové patnáctistovky z nabídky, zatímco v modelech Puma a Kuga je nadále k dispozici.

Stěžejní model Fordu tak v porovnání se Škodou Octavia ztrácí cenné body. Pokud si ho chcete koupit s benzinovým agregátem, musíte si slovy Henryho Forda vybrat ze všech motorů, pokud je to litrový tříválec. V nabídce jsou dvě verze s výkonem 92 kW (125 k) nebo 114 kW (155 k). Stále ještě můžete objednat i dieselovou patnáctistovku s 85 kW (115 k), ale aby vás na ni rychle zašla chuť, tak na ni Ford neposkytuje akční slevu, a vychází tak o horentních 177 tisíc korun dráž. Focus se stále vyrábí i ve sportovní verzi ST s 206kW čtyřválcem 2.3 EcoBoost, to je však přece jen trochu jiná písnička za více než milion korun.

Verze „od“ v případě focusu vyjde na 550 900 Kč a kombi o 30 tisíc Kč dráž. To je o mnoho více než ještě před pár lety, kdy jste tento model pořídili i o dvě stě tisíc levněji. Ale to je bohužel již minulost. Co by dnes kdo za to dal!

Konec flámu, Ford se loučí s Fiestou a MPVčky. Focus vydrží do roku 2025

Pomocník i kazisvět

Nápis Hybrid na zádi kombi trochu mate. Namísto plně hybridního systému, který umožňuje plně elektricky jezdit na krátké vzdálenosti, se totiž v tomto případě jedná o pouhé mild-hybridní ústrojí. Ve snaze snížit tabulkové emise tříválci asistuje startér-generátor s napětím 48V, který mu pomáhá startovat a asistuje mu při zrychlování. Rekuperovaná energie se ukládá pro pozdější využití do pomocného lithium-iontového akumulátoru. Je umístěný pod sedadlem spolujezdce, oproti klasickým hybridům či plug-in hybridům tak nepřekáží v zavazadlovém prostoru, kde můžete mít místo lepicí sady rezervní kolo.

Samotný agregát 1.0 EcoBoost je velmi zdařilý, ostatně se jedná o léty prověřený litrový tříválec, který je několikanásobným nositelem titulu Motor roku mezi litrovými agregáty. Startér-generátor vykrývá prodlevu výfukového přeplňování, což motorářům Fordu umožnilo osadit motor větším turbodmychadlem. Drobnou, ale přesto ji trochu cítíte. Dynamika ujde, je však bez nějaké větší výkonové rezervy. Při předjíždění vám pomůže krátkodobý overboost, který zvýší točivý moment ze 195 na 220 Nm, a ve sportovním módu ještě o 20 Nm výše.

Českým autem roku je Ford Focus

Účinek mild-hybridního ústrojí, které má za úkol stále co nejvíce rekuperovat a ušetřit i nějakou tu kapku benzinu, můžete sledovat v přístrojovém štítu. Jeho existence je znát nejen při jízdě z kopce, ale i při sebemenším ubrání plynu a brzdění, kdy je účinek brzdění motorem a rekuperace až zbytečně silný. Nový „pomocník“ tak tříválci trochu kazí reputaci.

Toto vše se totiž bohužel podepisuje na dosti nevyrovnané jízdě. Někomu za volantem to možná může připadat jako sportovní, ale zbytek osazenstva auta to asi příliš neocení. U testovaného modelu se šestistupňovou manuální převodovkou je tato anomálie dosti patrná. Ta však aktuálně již u silnější varianty litrového motoru v ceníku nefiguruje, se samočinnou dvouspojkovou se sedmi stupni bude jízda nepochybně mnohem plynulejší a komfortnější.

Po nastartování a v nižších otáčkách má tříválec hrubší chod, který může někomu připomínat spíš zvuk dieselu. Tomu se ostatně blíží ekonomika provozu. Při troše snahy lze bez problémů dosáhnout spotřeby mezi 5,5 a 6,5 l/100 km. Pokud však motor vytočíte, má již hezký sportovně nakřáplý sound. Mimochodem u testovaného kusu navíc reprák ve dveřích u spolujezdce drnčel jako v nějaké „olétané“ staré škodovce.

V zatáčkách je doma

Trakce na mokru není v případě litrového motoru právě nejlepší. Je totiž znát, že je motor hodně lehký. Pokud si nedáte pozor na dávkování plynu, tak při akceleraci na mokru začne auto hrabat a následně rázovat do podvozku.

Jízdní vlastnosti focusu jsou však jinak tradičně jeho parádní disciplinou. S radostí se vrhá do zatáček a bez zaváhání drží stopu. Verze ST-Line X je má vzhledem k tužšímu naladění podvozku, které se projevuje na velkých krátkých nerovnostech, opravdu špičkové. Kdo by chtěl lepší komfort, pro toho je v nabídce zvýšená verze Active X, kterou dostanete za stejnou cenu. Kvůli větší světlosti ji ocení vyznavači outdoorových sportů, ale také snazšího nastupování.

Tak vypadala autorevoluce. Geniální první Ford Focus slaví 20 let

Focus i v nejnovější verzi dostojí pověsti krále „řidičských“ kompaktů. Má přesné komunikativní řízení a poskytuje výbornou polohu za volantem. V zatáčkách pomůže i skvělá boční opora předních sedadel. Kabina tohoto fordu je prostorná a vyhoví rodinným potřebám. Místa na hlavu, pro nohy i v oblasti loktů je dost, a to i na zadních příjemně tvarovaných sedadlech. Ve verzi Kombi si focus navíc v zádi vozí zavazadlový prostor o objemu 635 litrů, což je jen o 5 litrů méně než u tuzemského matadora, Octavie Combi.

Verze ST-Line X má sportovní vizáž, a přestože je to mild-hybrid, za výfuk se nestydí a dvojitou koncovku dává na odiv.

Kromě poněkud podměrečného motoru má tento kompakt nadále i velmi malá vnější zpětná zrcátka. Na řadě důležitých věcí se však nešetřilo. A to je dobře. Během dvou let má focus zmizet z nabídky, ale stále potvrzuje, že rozhodně do starého železa nepatří. Tu benzinovou patnáctistovku bychom ovšem rozhodně chtěli zpět, pane Forde!

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...