Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Velká zakázka Českých drah zvýhodňuje Škodu. Kvůli schvalování

  9:02
České dráhy vypsaly minulý týden největší zakázky v historii na nákup nových vozidel za evropské peníze. Ve hře je více než 11 miliard korun a nastavené podmínky zvýhodňují Škodu Transportation. Velkým výrobcům vozidel připadají kritéria tendrů diskriminační.
Na českou železnici se má v příštích letech dostat přes dotace na nové vlaky z evropských fondů částka přesahující 20 miliard korun.

Na českou železnici se má v příštích letech dostat přes dotace na nové vlaky z evropských fondů částka přesahující 20 miliard korun. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Ve hře je více než 11 miliard korun, které chtějí České dráhy utratit za elektrické a dieselové jednotky a nové expresní vozy. A jak to podle nastavených podmínek tendrů vypadá, největší naději na získání zakázek v případě elektrických jednotek má tuzemský dominantní dodavatel vlaků pro České dráhy – Škoda Transportation.

Podle současných podmínek se například do soutěže nemůže přihlásit většina největších zahraničních výrobců vozidel. Důvody jsou dva: termíny dodání a příliš široký rozptyl závazně odebraného počtu vlaků.

Portál iDNES.cz se obrátil s dotazem na tři velké výrobce vozidel, zda se jim zdají podmínky soutěže v pořádku, všichni tři pod zárukou anonymity uvedli, že jim připadají diskriminační.

Do patnácti měsíců

Zvýhodnění tuzemského dodavatele je nejzjevnější v podmínce, že vítěz soutěže má dodat první vlaky do 15 měsíců od uzavření smlouvy. Na rozdíl od osobních aut totiž výrobcům vlaků nestačí získat „homologaci“ v jedné zemi. Kvůli rozdílným požadavkům musí mít každý typ vlaku certifikaci pro každou zemi zvlášť.

Jde o nákladný a dlouhotrvající proces v řádu měsíců až roků i v případě, že už stejné vlaky několik let bez problémů jezdí například v Německu. Patnáct měsíců je proto podle lidí pohybujících se v oboru nereálná doba, pokud výrobce vlak v Česku schválen nemá.

Nejvíce peněz má jít na nákup elektrických jednotek. Škoda Transportation se do soutěže hlásí se schválenou jednotkou InterPanter. Většina zahraničních výrobců se schvalováním v Česku otálí.

Už před třemi lety z podobných důvodů kritizoval soutěž na elektrické jednotky pro rychlíky švýcarský Stadler. Tento výrobce má sice v Česku schválenou jednotku Flirt, ale pouze pro jednu napájecí soustavu.

České dráhy šly dosud způsobem soutěžení Škodě Transportation na ruku. Rozdělovaly například soutěže do menších objemů, což velké hráče odradilo. V součtu šlo přitom o desítky miliard.

Poslední velkou zakázku na rychlíkové jednotky zahraniční výrobci ignorovali zase kvůli krátkým dodacím lhůtám. Přihlásila se opět pouze plzeňská Škoda.

Hlavní dodavatel vlaků pro ČD má přitom sám ze zahraničí zkušenost, že doby dodání jsou delší. Na schválení nových vlaků pro National Express do Německa (smlouva není stále uzavřena, protože výběr dopravce řeší tamější úřady) dostala Škoda čas přes dva roky od podpisu smlouvy. O minimálně dvou letech mluví i šéf RegioJetu Radim Jančura. Ten se chystá vypsat rovněž soutěž pro případ, že by stát vlaky nekupoval sám.

„České dráhy opakovaně s předstihem deklarovaly záměr výběrová řízení vypsat. Předpokládáme proto, že se na to již připravují a nechají si svá vozidla schválit pro plnohodnotný provoz v ČR,“ sdělil iDNES.cz mluvčí Radek Joklík.

Podle něj ČD Škodu nijak nezvýhodňují. „Pokud je nám známo, vozidla na dvě ze tří vypsaných zakázek nemá Škoda Transportation ve svém výrobním portfoliu, vyrábí totiž pouze elektrické jednotky. Naopak konkurenční společnosti tato vozidla vyrábí, a nic jim nebrání se s nimi do soutěží přihlásit,“ uvedl Joklík.

Chceme být flexibilní

V zadávacích podmínkách je ještě jedno úskalí: velký rozptyl možného počtu odebraných vozů. Výrobci totiž mají určit cenu vlaků tak, jako by dodávali jednu až třicet jednotek. České dráhy se zkrátka nezavazují k vyšším odběrům a může se stát, že v rámci smlouvy odeberou jediný vlak. Pro firmy je pak těžké kalkulovat, jak rozpustit fixní náklady na zakázku, protože pro větší počet závazně objednaných vlaků je cena logicky nižší.

České dráhy odmítají, že by zakázka byla diskriminační. „Jde o to, aby ČD mohly být v tomto ohledu flexibilní a mohly své požadavky stanovovat dle aktuálních potřeb,“ říká mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Dráhy totiž nemohou ovlivnit například harmonogram, jak bude ministerstvo soutěžit provoz rychlíků. Podle něho jsou podobně krátké dodací lhůty i v jiných zemích, v Maďarsku jedna ze soutěží počítala s dodáním do sedmi měsíců.

Na českou železnici se má v příštích letech dostat přes dotace na nové vlaky z evropských fondů částka přesahující 20 miliard korun. Kvůli velkému objemu dotací stát vážně připravuje variantu, že vlaky pořídí sám a bude je půjčovat. Tento plán se však nelíbí především Českým drahám.

Autor:

Silný vítr odfoukl letadlo od nástupního mostu

  • Nejčtenější

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

1. června 2024

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava...

Znát věk odchodu do penze v 50 letech je nesmysl, vmetla ekonomka Kupkovi

2. června 2024  14:28

Je nesmyslné, aby se lidé až v 50 letech dozvídali, v jakém věku půjdou do důchodu. V diskusním...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Minus 210 miliard za pět měsíců. Jen dvakrát Česko hospodařilo hůř

3. června 2024  14:01

Schodek státního rozpočtu za uplynulých pět měsíců letošního roku činí 210,4 miliardy, sdělil...

Dluží stovky milionů, i Gretzkému. Český nápad na pamětní bankovky zkrachoval

3. června 2024  20:04

Firma Top Legends, která prodává pamětní bankovky věnované slavným sportovcům, na sebe podala...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Svět udivuje Minipicasso. Obrazy dvouletého génia se prodávají za tisíce

29. května 2024  12:05

Svět nejenom výtvarného umění vzal útokem dvouletý německý chlapec, který se proslavil svými...

Test slunečních brýlí: Fungují i levné, ale pohodlí a výdrž od nich nečekejte

5. června 2024

Premium Stoprocentní UV filtr, který bezpečně chrání oči, mají sluneční brýle za tři stovky z benzinky i za...

Neplatiče odstřihlo SVJ od tepla a teplé vody. V pořádku, uvedl Nejvyšší soud

5. června 2024

Společenství vlastníků může rozhodnout o tom, že nebude služby dodávat vlastníkům jednotek, kteří...

Rakušanům se zima vyvedla. Navzdory skepsi a počasí ze sezony vykřesali maximum

4. června 2024

Uplynulá lyžařská sezona v Rakousku se i přes nevlídné počasí povedla. Tamní ubytovací zařízení...

Zametají bídu pod koberec. Paříž stěhuje bezdomovce, město svádí vinu na stát

4. června 2024

S blížícím se datem zahájení letních olympijských her ve Francii zintenzivnily operace, jejichž...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...