Dividendový stroj Škoda Transportation. Na Kypr pluly miliardy korun

  18:29aktualizováno  18:29
Plzeňský výrobce dopravních prostředků Škoda Transportation loni trhal rekordy nejen v tržbách. Výroba vlaků pro České dráhy či tramvají pro pražský dopravní podnik majitelům firmy dlouhodobě vydělává a loni se po letech dividendového půstu rozhodli pustit firmě řádně žilou.

Tramvaj ForCity Alfa | foto: ČTK

Vyplývá to z údajů ve výroční zprávě, kterou Škoda Transportation zveřejnila v obchodním rejstříku. Během dvou let majitelům poslala 6,5 miliardy korun.

„Jde o dividendu ze zisků minulých let, která nebyla vyplacena,“ řekla mluvčí firmy Lubomíra Černá. „Výplata této dividendy neměla žádný dopad na finanční zdraví společnosti,“ dodala. Podniku na konci roku stále zůstaly téměř tři miliardy nerozděleného zisku.

Dividendy výrazně překonaly zisk loňského roku, který však snížily účetní operace v rámci skupiny. Výsledky loňského roku ještě neovlivnila vítězná arbitráž s Českými drahami, po které musí státní dopravce zaplatit výrobci za pozdě dodané lokomotivy přes miliardu korun (více čtěte zde).

Klíčem celé skupiny je samotná plzeňská Škoda Transportation. Její tržby loni stouply na 9,9 miliardy korun, což je nárůst o téměř polovinu, provozní zisk stoupl čtyřnásobně na 3,4 miliardy korun, konečný výsledek je 1,8 miliardy korun. „Nárůst způsobila zejména realizace sériových dodávek tramvají pro tuzemsko i export,“ uvádí firma.

Do skupiny Škoda Transportation patří ještě výrobce trolejbusů Škoda Electric, Škoda Vagónka či šumperský Pars nova, který se zaměřuje hlavně na modernizace starších vlaků. Celá skupina loni zaznamenala růst tržeb o 1,9 miliardy korun na 18,28 miliardy korun. Dařilo se prakticky všem firmám ve skupině, výrazně klesly jen tržby Škody Electric.

V případě celé skupiny zůstává ještě stále více než polovina tržeb v Česku, výsledek celé skupiny po zdanění se zastavil na 588 milionech korun. Ten poklesl především díky účetní operaci, kdy firma snížila ohodnocení Škody Vagónky o téměř tři miliardy korun.

Zakázky v Turecku a v Německu

Škoda rostla hlavně na zakázkách pro České dráhy a pražský dopravní podnik, některé roky tvořil export jen desetinu produkce. Postupně však jeho podíl roste, firma uspěla například v Turecku, kam dodala tramvaje do města Konya a tento týden získala zakázku na tramvaje do města Eskisehir (více o zakázce zde).

Firma si dala za cíl více proniknout na západní trhy. I kvůli tomu koupila finskou společnost Transtech Oy, první zakázku na dodávku tramvají získala také letos v Německu. Tam už uspěla dříve s lokomotivami a vagony pro Deutsche Bahn, první soupravu ukáže Škoda za dva týdny v Berlíně na veletrhu Innotrans.

Největší zakázka v historii, tedy dodávka příměstských jednotek pro S-Bahn v Norimberku, zatím čeká na podpis. Vítěz soutěže na provoz těchto vlaků, tedy National Express, totiž kvůli protestům Deutsche Bahn ještě smlouvu s bavorskou vládou nepodepsal. Generální ředitel firmy Tomáš Ignačák v rozhovoru pro MF DNES nedávno uvedl, že firma plánuje také větší angažmá v USA.

Škodu oficiálně vlastní kyperská společnost Ceil. Ta má z firmy i další prospěch v podobě úroků z půjčky – podle výroční zprávy Ceil Škodě půjčil čtyři miliardy s úrokem 10 procent. Své dluhopisy má přitom Škoda na burze s tříprocentním úrokem a banky jí půjčují ještě levněji.

Server hlidacipes.org detailně zkoumal akcionářskou strukturu firmy. Za Ceilem se skrývá celkem 15 firem, konečných vlastníků je devět: Tomáš Krsek, Marek Čmejla, Jiří Diviš, Michal Korecký, Marek Krsek, Tomáš Ignačák, Josef Bernard, Jaromír Šilhánek a Michal Kurtinec.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Senát v prosinci schválil návrh změny autorského zákona, podle kterého by za užití hudby už nemusely některé provozovny...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Světové módní značky končí s prodejem pravých kožichů, Češi je následují

V závěru přehlídky došlo i na kožichy.

Sehnat kožich z pravého norka je čím dál těžší. Čeští i zahraniční prodejci se kožešinovým zvířatům vyhýbají. Najít je...

ČNB vydá nové výroční dvacetikoruny, o ty první byl mimořádný zájem

Výroční dvacetikoruny vydávané ČNB.

Česká národní banka (ČNB) na konci ledna nabídne zájemcům další trojici příležitostných dvacetikorun, které jsou...

Měli bychom více spořit, ať máme polštář na krizi, říká Michl

Člen bankovní rady ČNB Aleš Michl.

Když si dnes vložíte peníze na účet, ve většině bank nedostanete skoro nic. Prostor pro vyšší úroky však existuje,...

Najdete na iDNES.cz