Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nová Toyota Prius je kandidát na nejulítlejší auto světa

  11:00
Frankfurt nad Mohanem (od zpravodajů iDNES.cz) - Toyota představila čtvrtou generaci hybridní legendy, modelu Prius. To nikdy nebylo tuctové auto, designem ani technikou. Nová generace však vypadá hodně divoce. Jestli je to dobře, nebo ne, to záleží na vás.
Toyota Prius

Toyota Prius | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Prius je v podstatě synonymum pro hybridní auto. Ač to před osmnácti lety málokdo tipoval, stal se z něj prodejní i technologický hit, který ukázal směr, kam se budou auta ubírat. Dnes má hybridy v nabídce většina automobilek a třeba v USA by to byla pro výrobce ostuda, kdyby hybridy nenabízel.

V Evropě je situace trochu jiná, kvůli vyšším cenám zatím nejsou hybridy tak rozšířené. Ale to neznamená, že co není dnes, nebude zítra. Toyota patří stále mezi největší propagátory hybridů a i v Česku slaví solidní úspěchy s hybridními yarisy a především pak aurisy, které jsou cenově o poznání příznivější než Prius.

Toyota Prius

Prius byl vždycky netradičně tvarované auto, ten první byl vyloženě ošklivý, u druhé a třetí generace už můžeme mluvit o vlastním stylu, který je jakýmsi kompilátem liftbacku/kombi a MPV. Nutno vysvětlit, že design nebyl jen manýrou stylistů, ale požadavkem konstruktérů. Silueta auta je totiž hodně ovlivněna důrazem na co nejlepší aerodynamiku vozu, která výrazně promlouvá do spotřeby.

Vyložený krasavec Prius nikdy nebyl, ale třeba v bílé perleťové metalíze mu to docela slušelo. Jenže většinou je k vidění ve žlutém, nebo béžovém kabátku jako taxík. V evropských metropolích je to velmi častá záležitost. V českých končinách se poslední dobou objevuje v podobě ojetiny, která slouží jako mamataxi zeleným vdovám. Prius se totiž i přes technologickou komplikovanost může chlubit nečekaným benefitem: nekazí se a je v podstatě bezúdržbový!

Prius druhé a třetí generace je velmi prostorný a také úsporný. Co s jeho popularitou u taxikářských firem pak dělají v evropských zemích různé dotace a příspěvky, se můžeme jen dohadovat.

Designérský dadaismus

Čtvrtá generace Priusu vypadá hodně divoce. Designéři se zjevně inspirovali u vodíkového modelu Mirai, který se ukázal zkraje roku a na některých trzích se již v omezené míře prodává. Karoserie si ponechala základní tvary předchůdců, tedy opět je to přifouknutý liftback, ale tentokrát ostřeji řezaný s extrémním bočním klínem, který ústí v jakýsi zadní spoiler. Ten dělí zadní okno. Podobně řešenou záď má třeba Honda Civic nebo ji měla třídveřová verze předchozí generace Citroenu C4.

Zaujmou i detaily jako z boku prohnutá zadní světla, opět s ostře řezanými linkami. Ale zadní partie jsou v podstatě ještě konvenční, ta největší divočina je vepředu. Světla zasahují do poloviny kapoty a mají velmi neobvyklý tvar. To samé platí o předním nárazníku, který je v bocích prohnutý. Agresivní pohled doplňují vertikálně řešené mlhovky.

Toyota Prius

Zajímavých detailů je na autě hodně, rozhodně to není nudný vůz. Jestli je hezký, nebo naopak ošklivý, bude hodně individuální záležitost. Ale proč ne, nudné auto to rozhodně není. Navíc 3,5 milionu prodaných kusů předchozích generací ukazuje, že zákazníkům netradiční design rozhodně nevadí.

Co se technických detailů týče, nemůžeme zatím příliš sloužit. Toyota v podstatě nic neřekla, respektive zmínila jen pár detailů. Třeba to, že auto je lehčí, má vzadu dvojitou lichoběžníkovou nápravu a využívá novou globální platformu Toyota New Global Architecture (TNGA). Nový Prius je delší než předchůdce, a to o podstatných šest centimetrů (měří 4,55 metru). Je i širší a nižší a díky nižšímu těžišti by měl poskytnout lepší řidičské zážitky, než tomu bylo u předchůdců.

Co je pod kapotou, to si zatím výrobce nechává pro sebe. Tipujeme nový benzinový agregát 1,7 nebo 1,8 litru, kombinovaný s elektromotorem. Ale na detaily si budeme muset počkat. Novinka je podle výrobce o 10 procent úspornější, ale spotřebu opět neuvádí.

Stejně nezvyklý jako exteriér je i interiér. Je minimalistický, vše podstatné je okolo velkého multimediálního displeje a k řidiči natočený přístrojový štít je uprostřed. Středový tunel je ovladačů prostý, místo toho je na něm bezdrátová nabíječka na mobily. Ovladač převodovky je pod displejem na středovém panelu.

Dostupnost a cenu zatím výrobce nezveřejnil, ale pravděpodobně se cena nebude příliš odlišovat od končící generace Priusu. Ta začíná na částce 630 tisíc korun.

Autor:
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Ušetřete na povinném ručení, srovnávejte. Pojištění na dědečka má svá úskalí

28. května 2024

Premium Povinné ručení musí mít každé auto, které má přidělenou registrační značku. Ceny se mohou lišit...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...