Neděle 25. září 2022, svátek má Zlata
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. září 2022 Zlata

Toyota Prius Plug-in: hybrid do zásuvky bojuje o každý kilometr

Taky byste chtěli mít auto, které na noc zapojíte místo zhasnuté lampičky do obyčejné zásuvky, ráno s ním dojedete 40 kilometrů do práce a zase zpátky, a kilometr vás vyjde na pár haléřů? Tak to musíte snít dál. Toyota Prius vám to nesplní ani v "nabíjecí" verzi, kterou jsme mohli na týden vyzkoušet.

Není to zdrcující kritika, to vůbec ne, prius je průkopníkem hybridních pohonů a neuvěřitelně úspěšným; nedávno se prodal dvoumiliontý kus. V těch chvílích funguje skvěle; plnohodnotný elektromobil z něj ale opravdu není. A názorně ukazuje, proč tahle auta i přes nastupující ofenzivu automobilek ještě pár let zůstanou spíše zajímavostí, kterou si třeba firmy pořídí, aby vypadaly ekologicky.

Může se hodit

Inteligentní přístup vozu značky Toyota na obřím online portálu v ČR www.automodul.cz

Prius PHV (plug-in hybrid vehicle), jak se auto oficiálně jmenuje, přivezla Toyota z Francie, kde jich nyní testuje spolu s elektrárenským gigantem EdF rovnou stovku. Výslovně přitom říká, že "ověřuje technickou a ekonomickou proveditelnost řešení PHV před komerčním nasazením ve střednědobém horizontu na masovém trhu." EdF si zase od projektu slibuje vyzkoušení různých řešení dobíjení v praktickém provozu. My všichni ostatní pak uvidíme, zda je toto řešení opravdu tím pravým pro "trvale udržitelnou mobilitu"; protože něčím a na něco se jezdit stále bude.

Toyoty Prius Plug-in

Problémy s dojezdem

Prius, jak už bylo řečeno, je vynikajícím hybridním autem, a Toyota průkopníkem této technologie. Jednoduše: auto má běžný spalovací motor o obsahu 1,8 litru a výkonu 73 kilowattů. Ten dobíjí baterie, napájející pomocný elektromotor se 60 kW, který přidává výkon vždy, když je potřeba, a pokud řidič donutí stisknutím tlačítka eco jet systém pouze na elektřinu, zvládne to zhruba do vzdálenosti 2,5 kilometru.

Pak se baterky zase musejí dobíjet, motor naskočí tak nenápadně, že to šofér ani nepozná. Leda podle diagramů, které si může pustit na centrálním štítu s budíky. A výhoda toho všeho? Spotřeba. S pomocí elektřiny z baterií se prius dokáže dostat na nějaké čtyři litry benzinu na 100 km. Teoreticky, v praxi jsem s ním před rokem jezdil za necelých pět (4,8) litru.

A teď novinka, nabíjecí prototyp (anglicky se mu říká plug-in). K tomu, co bylo popsáno, přidává možnost nabít baterie z běžné sítě (zásuvka 230 V, 16 A) pomocí přibalené prodlužovačky. To trvá asi hodinu a půl. A baterií je více než v normálním priusu, takže čistě na elektřinu ujede plus minus dvacet kilometrů. No, spíše patnáct... No... a to je právě onen zmíněný největší problém elektromobilů: při současné úrovni techniky nabíjecích baterií a jejich vysoké ceně (testovaný prototyp by mohl stát hodně přes milion, cenu Toyota neuvádí) nestačí pár kilometrů dojezdu k tomu, aby zákazníci do takových vozů investovali.

Ani spotřeba se totiž zabudováním baterií nijak výrazně nezlepšila: najel jsem celkem kolem jednoho tisíce kilometrů a využíval auto jako rodinný vůz, obsazený často čtyřmi lidmi, pokaždé však alespoň dvěma. A dostal jsem se lehce pod pět litrů na 100 km. A za tyhle hodnoty umí dnešní superúsporné dieselové motory jezdit také. Ani zdaleka jsem se tedy nepřiblížil apetytu slibovanému Toyotou: 2,6 litru benzinu je údaj z říše snů, při běžném ježdění podle mých zkušeností nedosažitelný. To ovšem pak platí i pro zázračně nízké emise CO2: 59 gramů mělo být o 30 g méně než u standardního hybridního priusu. Ale není...

Kde nabíjet?

Ale problém je ještě jeden, ovšem zásadní a systémový: pokud bychom všichni jezdili v elektromobilech, odkud se bude brát ta spousta potřebné elektřiny? Musí se vyrobit, a třeba v našich poměrech to bude buď z jaderných elektráren, nebo z uhlí... Příliš vyřešená není ani recyklace použitých baterií, jejichž technologie je vůbec teprve v plenkách. Donedávna se řešily hlavně problémy se životností a přehříváním a používaly se starší baterie typu NiMH (nikl-metal hydrid). Sama Toyota v novém priusu Li-Ion baterie použila vůbec poprvé.

Když necháme filosofii stranou, rozhodně stojí za to popsat, jak vypadá jízda s autem s puncem originality a třeba i budoucnosti. Dělal jsem to takhle: v redakční garáži jsem po příjezdu do práce připojil jeden konec pět metrů dlouhé černé prodlužovačky do speciální zástrčky u levého předního blatníku, druhý do obyčejné zásuvky na 230 voltů. Kabel má na sobě trafo, na němž se rozsvítí červená kontrolka, a pokud zmáčknete startovací tlačítko, napíše vám displej, kolik času zbývá do plného nabití - mně pokaždé napsal 1,8 hodiny.

Pak jsem šňůru zase odpojil a vyrazil do ulic. Vyrazit je to správné slovo, rozjezd na elektřinu je celkem svižný, 136 koní spojeného výkonu systému je úplně dostatečných. Nahrazují vlastně konvenční dvouapůllitr, zrychlení z 0 na 100 km/h je 11,4 sekundy je srovnatelné třeba s novou turbodieselovou Škodou Octavia 1.6 TDI 77 kW (11,8 s); maximální rychlost hybridní toyoty leží někde u 180, takže loudat se ani v Německu nemusíte.

Toyoty Prius Plug-in

Tichošlápek

Elektroprius je tichoučký, v podzemní garáži se ozývá jen šustění pneumatik po hladké podlaze, řadí úplně neznatelně, má bezstupňový variátor, ne klasický automat. A jede se, zpočátku po městě pořád na elektřinu. Dokud jsou baterie nabité, rychlost nepřekročí 100 km/h, nebo nepotřebujete brutálně přidat plyn, spalovací motor se nenastartuje. Až když se baterie v podstatě vybije (zůstanou dva poslední dílky z deseti), začíná fungovat jako hybrid. O dojezdu už řeč byla, ale naživo je smutné sledovat, jak se ze slibovaných 21 km při výjezdu stává stává 13 už po pouhých 3,2 kilometrech. Po dalším kilometru a půl ukazuje dojezd osmičku.

Výhodou je tedy hlavně to, že v přecpaných městských ulicích nesmrdíte spalováním benzinu, a že kdyby to takhle mělo každé auto, bylo by v centrech metropolí dýchatelněji.

To, že je testovaný kus opravdovým prototypem, ne úplně dotaženým sériovým autem, bylo dobře vidět na osvětlení vozu. Všechny ekoauta současnosti totiž mají pro denní svícení úsporné LED diody a nemusíte je ani zapínat. Ne tak prius, ten denní svícení vůbec nevlastní, takže musíte mechanicky zapínat klasická hlavní světla. To ovšem pár deci benzinu stát bude... Ale tohle výrobce zcela jistě vychytá.

Naopak velkou výhodou toyoty je, že je úplně normálním rodinným vozem, který pohodlně odveze pětici lidí plus jejich 400 litrů zavazadel, což je vzhledem k bateriím, zarovnávajícím podlahu kufru až lehce nad nákladovou hranu, velmi dobrá hodnota.

Dalším plusem je ovládání: není nutné nic řešit a myslet na to, že jedu "nějakým hybridem", prostě zařadím malým elegantním modrým joystikem na středovém tunelu (bez něj bych se ovšem obešel, zabírá zbytečně místo) a ani nemusím sledovat energetické toky, na centrálně umístěný displej si můžu nastavit třeba jen graf spotřeby.

Zato si můžete užívat slastný a mírně elitářský pocit spasitelů planety. Nápisy "plug-in hybrid" spolehlivě poutají pozornost chodců i ostatních řidičů. Sice nevědí, jak moc velký či malý jste ekolog, ale o tom, že jste, vypovídá elektroprius víc než dokonale...

Toyota Prius Plug-in
motor benzinový 1.8 VVT-i, 73 kW + elektromotor 60 kW
max. systémový výkon 100 kW
max. rychlost 100 km/h (na elektřinu), 180 km/h hybrid
akumulátor lithium-iontový
převodovka bezestupňová
nabíjení z běžné zásuvky, ideálně v noci za nižší tarif
zavazadlový prostor 400 l
délka x výška x šířka v mm 4 460 x 1 745 x 1 490
hmotnost vozu 1 500 kg


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Dřevěná baterie slibuje snížení závislosti výrobců elektroaut na Číně

Baterie Lignocede obsahují místo grafitu tvrdý uhlík, získaný ze dřeva stromů...

Finská Stora Enso a švédský Northvolt spojily své síly v projektu vývoje nové udržitelné baterie....

Autonovinky: Dacie s novým logem a čínský elektromobil testovaný v Česku

Jaké auto se skrývá pod plachtou? Polestar 3, první elektrické SUV od této...

Ani v létě neustává příliv automobilových novinek. Rumunské Dacie si začínají na přídích vozit nové...

Parkování u nabíječky. Hulvátství nelze pokutovat

Druhé nabíjení na cestě, v Sankt Veit an der Glan.

Jedním z nejrozšířenějších řidičských nešvarů, které sice neohrožují životy, ale svědčí hlavně o...

Německo uvažuje, jak „zlevnit“ elektromobily. Novou daní na spalovací auta

Toyota bZ4X

VIDEO Německo má recept, jak zařídit, aby elektromobily byly levnější než auta se spalovacím motorem....

Koruna i tři padesát za kilometr. Elektroauto už za hubičku nenabijete

Nabíječky se liší nejen barvou, ale především rychlostí, provozovatelem a cenou.

Zdražování elektrické energie se promítlo i do cen nabíjení elektromobilů ve veřejných nabíječkách....

Modrý článek, lego a extrémní úspory. VW vykročil k elektrobudoucnosti

Thomas Schmall, člen představenstva Volkswagenu představuje projekt Salzgiga.

VIDEO Salzgiga má být symbolem definitivního přepnutí koncernu Volkswagen k elektromobilitě. Dne...

Čínský elektrický drak míří do Maďarska. Nio baterie nenabíjí, ale vyměňuje

Modely Nio ES8 dorazily do Norska ve velkém stylu.

Čínský výrobce elektromobilů Nio plánuje v září otevřít svůj první závod v zahraničí, informovala...

  • Nejčtenější

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun)....

Kvůli plynu přesuneme výrobu z Německa a východní Evropy, hrozí Volkswagen

Německý automobilový koncern Volkswagen by v případě přetrvávajícího nedostatku zemního plynu mohl přesunovat výrobu z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Komedie i thriller. Expedice elektromobilem do Norska rozhádala čtenáře

Elektromobilní články se na iDNES.cz obecně těší velké čtenářské oblibě. Nejinak tomu bylo i v případě popisu jízdy s...

Je redaktor užitečný idiot? Odpovídáme čtenáři rozčílenému elektromobily

Jen málokterá technologie polarizuje společnost tak jako elektromobilita. Někteří jí nekriticky fandí, jiní ji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Poslední cesta náruživé motoristky. Alžběta si pohřební jaguar sama navrhla

Nejurozenější automechanička na světě, která přes sedm dekád stála v čele Spojeného království, nikdy nesměla jet...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Zesnulá královna bude i za stovky let vypadat jako živá, říká balzamovač

Premium Trvající pieta ve Velké Británii za zesnulou královnu Alžbětu II. a vystavení rakve vyvolává mimo jiné řadu otázek...

Audi SQ5 Sportback. Stylový vrchol modelové řady umí i na klikatých okreskách

Premium Audi chce sportovně laděným SUV SQ5 Sportback dokázat, že vznětové motory nepatří do starého železa. High-end moderní...

I tichá a kultivovaná jízda může být zábavná. Nabízí ji Volkswagen Polo GTI

Premium Nejnovější Volkswagen Polo GTI se dokonale přiblížil původní myšlence první generace Golfu GTI ze 70. let. Lehkou...

Splněný sen nadšenců. Ikonické BMW Z8 však lépe vypadá, než jezdí

Premium BMW Z8 jsem měl doma na plakátu. Byla nalepená na zdi se spoustou dalších krásných aut a motocyklů, o kterých jsem...

Tichý a nesmírně komfortní. Nový Range Rover spojuje různorodé dovednosti

Premium Už před časem, při oficiálním uvedení na český trh, jsem si mohl nový Range Rover prohlédnout, posadit se do něj a...

Pečujte o své zdraví těmi nejčerstvějšími omega-3 na světě
Pečujte o své zdraví těmi nejčerstvějšími omega-3 na světě

V Norsku, zemi lososů, se nepoužívá výraz šťastný jako blecha, ale šťastný jako losos. I vy teď můžete ochutnat nejprodávanější omega-3, které...

Jsem těhotná, potvrdila Agáta Hanychová. Čeká dítě Jaromíra Soukupa

Agáta Hanychová (37) je po čtyřměsíčním vztahu s podnikatelem Jaromírem Soukupem (53) podle informací bulváru těhotná....

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Kvůli sousedům nemohu v bytě topit. Oni nemají problém, tak nic neřeší

Bydlím v bytovém domě, který spravuje společenství vlastníků. Letos jsem se přestěhovala z bytu číslo 9 do bytu číslo...

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun)....

Rusové v panice skupují letenky za rekordní sumy. Zájem je o jednosměrné

Ruský prezident Vladimir Putin ve středečním projevu k národu vyhlásil částečnou mobilizaci. Začne platit okamžitě a...