Neděle 16. května 2021, svátek má Přemysl
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 16. května 2021 Přemysl

Toyota Prius Plug-in: hybrid do zásuvky bojuje o každý kilometr

Taky byste chtěli mít auto, které na noc zapojíte místo zhasnuté lampičky do obyčejné zásuvky, ráno s ním dojedete 40 kilometrů do práce a zase zpátky, a kilometr vás vyjde na pár haléřů? Tak to musíte snít dál. Toyota Prius vám to nesplní ani v "nabíjecí" verzi, kterou jsme mohli na týden vyzkoušet.

Není to zdrcující kritika, to vůbec ne, prius je průkopníkem hybridních pohonů a neuvěřitelně úspěšným; nedávno se prodal dvoumiliontý kus. V těch chvílích funguje skvěle; plnohodnotný elektromobil z něj ale opravdu není. A názorně ukazuje, proč tahle auta i přes nastupující ofenzivu automobilek ještě pár let zůstanou spíše zajímavostí, kterou si třeba firmy pořídí, aby vypadaly ekologicky.

Může se hodit

Inteligentní přístup vozu značky Toyota na obřím online portálu v ČR www.automodul.cz

Prius PHV (plug-in hybrid vehicle), jak se auto oficiálně jmenuje, přivezla Toyota z Francie, kde jich nyní testuje spolu s elektrárenským gigantem EdF rovnou stovku. Výslovně přitom říká, že "ověřuje technickou a ekonomickou proveditelnost řešení PHV před komerčním nasazením ve střednědobém horizontu na masovém trhu." EdF si zase od projektu slibuje vyzkoušení různých řešení dobíjení v praktickém provozu. My všichni ostatní pak uvidíme, zda je toto řešení opravdu tím pravým pro "trvale udržitelnou mobilitu"; protože něčím a na něco se jezdit stále bude.

Toyoty Prius Plug-in

Problémy s dojezdem

Prius, jak už bylo řečeno, je vynikajícím hybridním autem, a Toyota průkopníkem této technologie. Jednoduše: auto má běžný spalovací motor o obsahu 1,8 litru a výkonu 73 kilowattů. Ten dobíjí baterie, napájející pomocný elektromotor se 60 kW, který přidává výkon vždy, když je potřeba, a pokud řidič donutí stisknutím tlačítka eco jet systém pouze na elektřinu, zvládne to zhruba do vzdálenosti 2,5 kilometru.

Pak se baterky zase musejí dobíjet, motor naskočí tak nenápadně, že to šofér ani nepozná. Leda podle diagramů, které si může pustit na centrálním štítu s budíky. A výhoda toho všeho? Spotřeba. S pomocí elektřiny z baterií se prius dokáže dostat na nějaké čtyři litry benzinu na 100 km. Teoreticky, v praxi jsem s ním před rokem jezdil za necelých pět (4,8) litru.

A teď novinka, nabíjecí prototyp (anglicky se mu říká plug-in). K tomu, co bylo popsáno, přidává možnost nabít baterie z běžné sítě (zásuvka 230 V, 16 A) pomocí přibalené prodlužovačky. To trvá asi hodinu a půl. A baterií je více než v normálním priusu, takže čistě na elektřinu ujede plus minus dvacet kilometrů. No, spíše patnáct... No... a to je právě onen zmíněný největší problém elektromobilů: při současné úrovni techniky nabíjecích baterií a jejich vysoké ceně (testovaný prototyp by mohl stát hodně přes milion, cenu Toyota neuvádí) nestačí pár kilometrů dojezdu k tomu, aby zákazníci do takových vozů investovali.

Ani spotřeba se totiž zabudováním baterií nijak výrazně nezlepšila: najel jsem celkem kolem jednoho tisíce kilometrů a využíval auto jako rodinný vůz, obsazený často čtyřmi lidmi, pokaždé však alespoň dvěma. A dostal jsem se lehce pod pět litrů na 100 km. A za tyhle hodnoty umí dnešní superúsporné dieselové motory jezdit také. Ani zdaleka jsem se tedy nepřiblížil apetytu slibovanému Toyotou: 2,6 litru benzinu je údaj z říše snů, při běžném ježdění podle mých zkušeností nedosažitelný. To ovšem pak platí i pro zázračně nízké emise CO2: 59 gramů mělo být o 30 g méně než u standardního hybridního priusu. Ale není...

Kde nabíjet?

Ale problém je ještě jeden, ovšem zásadní a systémový: pokud bychom všichni jezdili v elektromobilech, odkud se bude brát ta spousta potřebné elektřiny? Musí se vyrobit, a třeba v našich poměrech to bude buď z jaderných elektráren, nebo z uhlí... Příliš vyřešená není ani recyklace použitých baterií, jejichž technologie je vůbec teprve v plenkách. Donedávna se řešily hlavně problémy se životností a přehříváním a používaly se starší baterie typu NiMH (nikl-metal hydrid). Sama Toyota v novém priusu Li-Ion baterie použila vůbec poprvé.

Když necháme filosofii stranou, rozhodně stojí za to popsat, jak vypadá jízda s autem s puncem originality a třeba i budoucnosti. Dělal jsem to takhle: v redakční garáži jsem po příjezdu do práce připojil jeden konec pět metrů dlouhé černé prodlužovačky do speciální zástrčky u levého předního blatníku, druhý do obyčejné zásuvky na 230 voltů. Kabel má na sobě trafo, na němž se rozsvítí červená kontrolka, a pokud zmáčknete startovací tlačítko, napíše vám displej, kolik času zbývá do plného nabití - mně pokaždé napsal 1,8 hodiny.

Pak jsem šňůru zase odpojil a vyrazil do ulic. Vyrazit je to správné slovo, rozjezd na elektřinu je celkem svižný, 136 koní spojeného výkonu systému je úplně dostatečných. Nahrazují vlastně konvenční dvouapůllitr, zrychlení z 0 na 100 km/h je 11,4 sekundy je srovnatelné třeba s novou turbodieselovou Škodou Octavia 1.6 TDI 77 kW (11,8 s); maximální rychlost hybridní toyoty leží někde u 180, takže loudat se ani v Německu nemusíte.

Toyoty Prius Plug-in

Tichošlápek

Elektroprius je tichoučký, v podzemní garáži se ozývá jen šustění pneumatik po hladké podlaze, řadí úplně neznatelně, má bezstupňový variátor, ne klasický automat. A jede se, zpočátku po městě pořád na elektřinu. Dokud jsou baterie nabité, rychlost nepřekročí 100 km/h, nebo nepotřebujete brutálně přidat plyn, spalovací motor se nenastartuje. Až když se baterie v podstatě vybije (zůstanou dva poslední dílky z deseti), začíná fungovat jako hybrid. O dojezdu už řeč byla, ale naživo je smutné sledovat, jak se ze slibovaných 21 km při výjezdu stává stává 13 už po pouhých 3,2 kilometrech. Po dalším kilometru a půl ukazuje dojezd osmičku.

Výhodou je tedy hlavně to, že v přecpaných městských ulicích nesmrdíte spalováním benzinu, a že kdyby to takhle mělo každé auto, bylo by v centrech metropolí dýchatelněji.

To, že je testovaný kus opravdovým prototypem, ne úplně dotaženým sériovým autem, bylo dobře vidět na osvětlení vozu. Všechny ekoauta současnosti totiž mají pro denní svícení úsporné LED diody a nemusíte je ani zapínat. Ne tak prius, ten denní svícení vůbec nevlastní, takže musíte mechanicky zapínat klasická hlavní světla. To ovšem pár deci benzinu stát bude... Ale tohle výrobce zcela jistě vychytá.

Naopak velkou výhodou toyoty je, že je úplně normálním rodinným vozem, který pohodlně odveze pětici lidí plus jejich 400 litrů zavazadel, což je vzhledem k bateriím, zarovnávajícím podlahu kufru až lehce nad nákladovou hranu, velmi dobrá hodnota.

Dalším plusem je ovládání: není nutné nic řešit a myslet na to, že jedu "nějakým hybridem", prostě zařadím malým elegantním modrým joystikem na středovém tunelu (bez něj bych se ovšem obešel, zabírá zbytečně místo) a ani nemusím sledovat energetické toky, na centrálně umístěný displej si můžu nastavit třeba jen graf spotřeby.

Zato si můžete užívat slastný a mírně elitářský pocit spasitelů planety. Nápisy "plug-in hybrid" spolehlivě poutají pozornost chodců i ostatních řidičů. Sice nevědí, jak moc velký či malý jste ekolog, ale o tom, že jste, vypovídá elektroprius víc než dokonale...

Toyota Prius Plug-in
motor benzinový 1.8 VVT-i, 73 kW + elektromotor 60 kW
max. systémový výkon 100 kW
max. rychlost 100 km/h (na elektřinu), 180 km/h hybrid
akumulátor lithium-iontový
převodovka bezestupňová
nabíjení z běžné zásuvky, ideálně v noci za nižší tarif
zavazadlový prostor 400 l
délka x výška x šířka v mm 4 460 x 1 745 x 1 490
hmotnost vozu 1 500 kg


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Servisy zbrojí na elektromobilitu. Opravovat se bude méně, ale dráž

Výměna rozvodového řemenu

Elektromobily vyžadují v porovnání s vozy se spalovacími motory až o čtyřicet procent menší objem...

Auta jsou pokladnice drahých kovů. Ceny rekordně rostou, výroba zdražuje

Drahé kovy se z jedné třetiny využívají v autoprůmyslu, v klenotnictví jen z...

Mám tě ráda jako měď! Kdyby dnes natáčeli film Byl jednou jeden král, tak by pohádková Maruška...

Měď nad zlato. Kvůli klimatickým cílům hrozí nedostatek kovů, uvádí studie

Světově největší důl mědi Escondida na fotografii z roku 2008.

Klimatické ambice se často střetávají s nepříznivou realitou. Nově o tom vypovídá studie...

Nápad na nové evropské kvóty: firmám by hrozil povinný nákup elektroaut

Elektrický Mercedes-Benz LE 306

Když něco lidé nechtějí kupovat dobrovolně, musí se k tomu donutit. Takto zřejmě uvažují pracovníci...

Sekera na daních za elektromobilitu bude v miliardách eur

Tesla by ráda uplatnila pro ukládání energie ze solárních panelů spíše domácí...

VIDEO Majitelé elektromobilů se zatím můžou radovat, protože neplatí dálniční známky, silniční daň,...

Guvernéři žádají Bidena o zákaz prodeje benzinových aut. Datem je rok 2035

GMC Acadia

Guvernéři dvanácti amerických států vyzvali prezidenta Joea Bidena, aby podpořil snahu ukončit do...

Superaudi do zásuvky ukazuje, kde dává elektrifikace smysl

Audi e-tron GT

VIDEO Audi konečně pochopilo, že cesta k prodeji elektromobilů není nabídnout auto, které bude za každou...

  • Nejčtenější

GLOSA: Nahotinky a auta naposledy. Příště hrozí pokuta

Před třinácti měsíci jsme psali glosu o tom, jak si Volkswagen zahrává s progresivisty a genderaktivisty, protože se...

Čipů bude málo až do roku 2023. Velmoci zbrojí, která přes ně ovládne svět

Současný globální nedostatek čipů by mohl trvat až do roku 2023. Podle serveru CNBC se na tom shodují analytici, kteří...

Nabít elektroauto na sídlišti je očistec, i když najdete nabíječku

Elektromobil se nejpohodlněji nabíjí doma – v garážovém stání, garáži nebo u rodinného domku. Komplikovanější je...

Autofotka týdne: Vlajka schovaná na nové fabii

Nová generace Škody Fabia, která měla světovou premiéru na internetu tento týden, má velkou odezvu. Líbivý design auta,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda startuje prodej nového elektromobilu. Enyaq vyráží k nejnedočkavějším

Hned dva čtenáři iDNES.cz nachytali novou Škodu Enyaq při cestě k dealerům, kde ve čtvrtek 13. května startuje naostro...

Zapomenutý Čech třikrát přelstil gestapo. Francouzi mu dali válečný kříž

Premium Za války byl jedním z nejaktivnějších členů československého odboje ve Francii. Převáděl lidi přes hranici, z ilegality...

Nejsme Slované ani Germáni. Češi mají unikátní mix genetických profilů

Premium Čemu vlastně Slované věřili? Byli skutečně beránci? Či si libovali v krvavých rituálech a bojích jako Germáni? Čeho se...

Tisknu se k zemi. A rakety se blíží! Reportérka pod sprchou raket Hamasu

Premium Ležím na trávníku, příjemně teplý večer. Byla by to pohoda, ale je to peklo, místo hvězd totiž počítám na nebi zásahy...

  • Další z rubriky

Éra dieselových stíhaček končí. 270 koní benzinového Superbu jede a nežere

Premium Ještě nedávno velkým manažerským korábům vládly diesely. Jenže uměle vyvolaná protinaftová hysterie vyděsila řadu...

Víceválcový kabriolet pořídíte i do půl milionu. Musíte však pečlivě vybírat

Premium Jako odpověď na otázku, jaký je nejlepší kabriolet nebo roadster do půl milionu, vás automaticky napadne Mazda MX-5....

Má 340 koní, ale zběsilou jízdu od něj nežádejte. Hybridní volvo zaujme jinak

Premium Výkonná volva mají specifickou auru. Zatímco podobně rychlá BMW nebo audi řidiče svádějí k dupání na plyn, majitelé...

Překvapivě obratná a pro řidiče zábavná. Kia Stinger není jen nudný obr

Premium Živě si vzpomínám na návštěvu frankfurtského autosalonu před čtyřmi lety, kde jsem Kiu Stinger viděl poprvé naživo....

Bohuš Matuš se oženil v Krtkově světě. Vzal si o 30 let mladší Lucii

Bohuš Matuš (47) a Lucie Palkaninová (18) jsou manželé. Vzali se ve středu odpoledne v rodinném parku Krtkův svět v...

Televize NBC odmítá vysílat Zlaté glóby, Cruise kvůli porotě vrací trofeje

Americká televize NBC nebude příští rok vysílat slavnostní předávání Zlatých glóbů. Rozhodla se tak po vlně...

Twitch se stává Pornhubem pro děti, zaplavily ho streamerky v bikinách

Streamovací služba Twitch má poměrně přísná pravidla pro zobrazování sexuálního obsahu, některé uživatelky v nich však...

Zatím jsem spíš studentka než modelka, říká šestnáctiletá dcera Kubelkové

Ivu Kubelkovou (44) si všichni pamatují první vicemiss roku 1996 a několikanásobnou vítězku ankety o nejkrásnější...

Právníci Applu se snaží dokázat, že Epic Store prodává porno

Během soudního sporu mezi společnostmi Epic a Apple přišla řeč i na obchod s nezávislými hrami Itch.io, jehož klienta...