Středa 8. dubna 2020, svátek má Ema
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 8. dubna 2020 Ema

Toyota Prius Plug-in: hybrid do zásuvky bojuje o každý kilometr

aktualizováno 
Taky byste chtěli mít auto, které na noc zapojíte místo zhasnuté lampičky do obyčejné zásuvky, ráno s ním dojedete 40 kilometrů do práce a zase zpátky, a kilometr vás vyjde na pár haléřů? Tak to musíte snít dál. Toyota Prius vám to nesplní ani v "nabíjecí" verzi, kterou jsme mohli na týden vyzkoušet.

Není to zdrcující kritika, to vůbec ne, prius je průkopníkem hybridních pohonů a neuvěřitelně úspěšným; nedávno se prodal dvoumiliontý kus. V těch chvílích funguje skvěle; plnohodnotný elektromobil z něj ale opravdu není. A názorně ukazuje, proč tahle auta i přes nastupující ofenzivu automobilek ještě pár let zůstanou spíše zajímavostí, kterou si třeba firmy pořídí, aby vypadaly ekologicky.

Může se hodit

Inteligentní přístup vozu značky Toyota na obřím online portálu v ČR www.automodul.cz

Prius PHV (plug-in hybrid vehicle), jak se auto oficiálně jmenuje, přivezla Toyota z Francie, kde jich nyní testuje spolu s elektrárenským gigantem EdF rovnou stovku. Výslovně přitom říká, že "ověřuje technickou a ekonomickou proveditelnost řešení PHV před komerčním nasazením ve střednědobém horizontu na masovém trhu." EdF si zase od projektu slibuje vyzkoušení různých řešení dobíjení v praktickém provozu. My všichni ostatní pak uvidíme, zda je toto řešení opravdu tím pravým pro "trvale udržitelnou mobilitu"; protože něčím a na něco se jezdit stále bude.

Toyoty Prius Plug-in

Problémy s dojezdem

Prius, jak už bylo řečeno, je vynikajícím hybridním autem, a Toyota průkopníkem této technologie. Jednoduše: auto má běžný spalovací motor o obsahu 1,8 litru a výkonu 73 kilowattů. Ten dobíjí baterie, napájející pomocný elektromotor se 60 kW, který přidává výkon vždy, když je potřeba, a pokud řidič donutí stisknutím tlačítka eco jet systém pouze na elektřinu, zvládne to zhruba do vzdálenosti 2,5 kilometru.

Pak se baterky zase musejí dobíjet, motor naskočí tak nenápadně, že to šofér ani nepozná. Leda podle diagramů, které si může pustit na centrálním štítu s budíky. A výhoda toho všeho? Spotřeba. S pomocí elektřiny z baterií se prius dokáže dostat na nějaké čtyři litry benzinu na 100 km. Teoreticky, v praxi jsem s ním před rokem jezdil za necelých pět (4,8) litru.

A teď novinka, nabíjecí prototyp (anglicky se mu říká plug-in). K tomu, co bylo popsáno, přidává možnost nabít baterie z běžné sítě (zásuvka 230 V, 16 A) pomocí přibalené prodlužovačky. To trvá asi hodinu a půl. A baterií je více než v normálním priusu, takže čistě na elektřinu ujede plus minus dvacet kilometrů. No, spíše patnáct... No... a to je právě onen zmíněný největší problém elektromobilů: při současné úrovni techniky nabíjecích baterií a jejich vysoké ceně (testovaný prototyp by mohl stát hodně přes milion, cenu Toyota neuvádí) nestačí pár kilometrů dojezdu k tomu, aby zákazníci do takových vozů investovali.

Ani spotřeba se totiž zabudováním baterií nijak výrazně nezlepšila: najel jsem celkem kolem jednoho tisíce kilometrů a využíval auto jako rodinný vůz, obsazený často čtyřmi lidmi, pokaždé však alespoň dvěma. A dostal jsem se lehce pod pět litrů na 100 km. A za tyhle hodnoty umí dnešní superúsporné dieselové motory jezdit také. Ani zdaleka jsem se tedy nepřiblížil apetytu slibovanému Toyotou: 2,6 litru benzinu je údaj z říše snů, při běžném ježdění podle mých zkušeností nedosažitelný. To ovšem pak platí i pro zázračně nízké emise CO2: 59 gramů mělo být o 30 g méně než u standardního hybridního priusu. Ale není...

Kde nabíjet?

Ale problém je ještě jeden, ovšem zásadní a systémový: pokud bychom všichni jezdili v elektromobilech, odkud se bude brát ta spousta potřebné elektřiny? Musí se vyrobit, a třeba v našich poměrech to bude buď z jaderných elektráren, nebo z uhlí... Příliš vyřešená není ani recyklace použitých baterií, jejichž technologie je vůbec teprve v plenkách. Donedávna se řešily hlavně problémy se životností a přehříváním a používaly se starší baterie typu NiMH (nikl-metal hydrid). Sama Toyota v novém priusu Li-Ion baterie použila vůbec poprvé.

Když necháme filosofii stranou, rozhodně stojí za to popsat, jak vypadá jízda s autem s puncem originality a třeba i budoucnosti. Dělal jsem to takhle: v redakční garáži jsem po příjezdu do práce připojil jeden konec pět metrů dlouhé černé prodlužovačky do speciální zástrčky u levého předního blatníku, druhý do obyčejné zásuvky na 230 voltů. Kabel má na sobě trafo, na němž se rozsvítí červená kontrolka, a pokud zmáčknete startovací tlačítko, napíše vám displej, kolik času zbývá do plného nabití - mně pokaždé napsal 1,8 hodiny.

Pak jsem šňůru zase odpojil a vyrazil do ulic. Vyrazit je to správné slovo, rozjezd na elektřinu je celkem svižný, 136 koní spojeného výkonu systému je úplně dostatečných. Nahrazují vlastně konvenční dvouapůllitr, zrychlení z 0 na 100 km/h je 11,4 sekundy je srovnatelné třeba s novou turbodieselovou Škodou Octavia 1.6 TDI 77 kW (11,8 s); maximální rychlost hybridní toyoty leží někde u 180, takže loudat se ani v Německu nemusíte.

Toyoty Prius Plug-in

Tichošlápek

Elektroprius je tichoučký, v podzemní garáži se ozývá jen šustění pneumatik po hladké podlaze, řadí úplně neznatelně, má bezstupňový variátor, ne klasický automat. A jede se, zpočátku po městě pořád na elektřinu. Dokud jsou baterie nabité, rychlost nepřekročí 100 km/h, nebo nepotřebujete brutálně přidat plyn, spalovací motor se nenastartuje. Až když se baterie v podstatě vybije (zůstanou dva poslední dílky z deseti), začíná fungovat jako hybrid. O dojezdu už řeč byla, ale naživo je smutné sledovat, jak se ze slibovaných 21 km při výjezdu stává stává 13 už po pouhých 3,2 kilometrech. Po dalším kilometru a půl ukazuje dojezd osmičku.

Výhodou je tedy hlavně to, že v přecpaných městských ulicích nesmrdíte spalováním benzinu, a že kdyby to takhle mělo každé auto, bylo by v centrech metropolí dýchatelněji.

To, že je testovaný kus opravdovým prototypem, ne úplně dotaženým sériovým autem, bylo dobře vidět na osvětlení vozu. Všechny ekoauta současnosti totiž mají pro denní svícení úsporné LED diody a nemusíte je ani zapínat. Ne tak prius, ten denní svícení vůbec nevlastní, takže musíte mechanicky zapínat klasická hlavní světla. To ovšem pár deci benzinu stát bude... Ale tohle výrobce zcela jistě vychytá.

Naopak velkou výhodou toyoty je, že je úplně normálním rodinným vozem, který pohodlně odveze pětici lidí plus jejich 400 litrů zavazadel, což je vzhledem k bateriím, zarovnávajícím podlahu kufru až lehce nad nákladovou hranu, velmi dobrá hodnota.

Dalším plusem je ovládání: není nutné nic řešit a myslet na to, že jedu "nějakým hybridem", prostě zařadím malým elegantním modrým joystikem na středovém tunelu (bez něj bych se ovšem obešel, zabírá zbytečně místo) a ani nemusím sledovat energetické toky, na centrálně umístěný displej si můžu nastavit třeba jen graf spotřeby.

Zato si můžete užívat slastný a mírně elitářský pocit spasitelů planety. Nápisy "plug-in hybrid" spolehlivě poutají pozornost chodců i ostatních řidičů. Sice nevědí, jak moc velký či malý jste ekolog, ale o tom, že jste, vypovídá elektroprius víc než dokonale...

Toyota Prius Plug-in
motor benzinový 1.8 VVT-i, 73 kW + elektromotor 60 kW
max. systémový výkon 100 kW
max. rychlost 100 km/h (na elektřinu), 180 km/h hybrid
akumulátor lithium-iontový
převodovka bezestupňová
nabíjení z běžné zásuvky, ideálně v noci za nižší tarif
zavazadlový prostor 400 l
délka x výška x šířka v mm 4 460 x 1 745 x 1 490
hmotnost vozu 1 500 kg


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Třetina úředníků pojede v elektromobilu. EU chce, aby ostatním šli příkladem

ilustrační snímek

Evropská unie chce snížit počet aut se spalovacím motorem. A veřejná sféra má jít příkladem. Od...

Trh s auty ovlivňují emise. Elektroauta převáží v roce 2030

Nabíjecí stanice IONITY u čerpací stanice OMV na dálnici D5 u Berouna

V Evropě se zrychluje prodej elektrifikovaných verzí automobilů. Podle odhadů do roku 2025 dosáhnou...

Tisíc koní pod kapotou: liga výjimečných hypersportů si pomáhá elektřinou

Rimac C_Two

Pokud máte dost peněz, nemusíte jezdit jen tříválci. Našli jsme pro vás auta s víc než tisícovkou...

Unikátní test čtyř typů motorů: Elektromobil se nevyplatí, vede klasika

Test 4 ruzných typů motorů

O elektromobilitě se hodně mluví, ale v běžném provozu se takové auto nevyplatí. Jak je na tom...

Pokutám za CO2 se výrobci nevyhnou, záchranou je nereálný růst elektroaut

Škoda Citigoe iV

Ani ne za rok má průměrné auto vypouštět jen 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. To je vzdálené...

Firmy si rozdělí 50 milionů korun dotací na nákup elektromobilů

Nabíjení plug-in hybridní Škody Superb

Státní Agentura pro podnikání a inovace začala přijímat žádosti firem o dotace na nákup...

Elektroauta zajímají spíše radnice než vrcholné politiky

Elektromobil na hradeckém Masarykově náměstí (5. června 2012)

V garážích Poslanecké sněmovny je jen jedna nabíjející stanice pro ekoauta.

  • Nejčtenější

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

GLOSA: Chvályhodná nekorektnost. VW má novou ambasadorku, mladou a krásnou

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Auta a ženy, to vždycky patřilo k...

Nová Octavia v akci. Nejlepší a nejdůležitější škodovka má Superb na dosah

Nové vydání nejdůležitějšího českého auta se narodilo do nešťastné doby. Možná nejhorší pro autoprůmysl posledních...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede do 20. dubna

Automobilka Škoda Auto podruhé prodloužila odstávku výroby ve všech třech svých českých závodech kvůli pandemii...

Premium

Klienti versus cestovní kanceláře: jak nepřijít o peníze za zájezd

Cestovní kanceláře jsou zahlceny žádostmi klientů o zrušení zájezdů. Sociální sítě se plní příspěvky nespokojených...

Premium

Ufňukaná generace. Mladí v pandemické panice možná konečně dospějí

Vše zlé může být k něčemu dobré. Dokonce i koronavirus. Magazín Víkend DNES se domnívá, že mladí lidé v pandemické...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

  • Další z rubriky
Premium

Fiat 500 má poprvé tříválec a přidal k němu sílu elektřiny

Elektrifikace je jedním z nejvýraznějších trendů automobilového průmyslu současné doby. Fiaty 500 a Panda ukazují, že...

Premium

Medvěd a drak. Testovali jsme Mercedes Gle a Volkswagen Touareg

Pokud chcete velké luxusní SUV za dva až tři miliony, čeká vás složitá volba. Bolestivé rozhodování mezi dravým...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Test nového Porsche Macan GTS: Model překonal svého předchůdce Turbo

Loni faceliftovanému Macanu obnovená verze GTS neskutečně sedí. Je jiná než ostatní a zároveň nastavená tak, že vás...

Testujeme 75 mlék Hami. Přihlaste se o ně!
Testujeme 75 mlék Hami. Přihlaste se o ně!

Kojení je tou nejlepší variantou pro všechna miminka, ale může se stát, že z nějakého důvodu musíte přejít na umělou stravu. Výběr je velmi široký, a tak jsme pro vás nachystali testování se značkou Hami.

Najdete na iDNES.cz