Petr Linhart: Rozhledna (obal alba)
Základ Linhartovy tvorby, jak jej načrtl už kdysi v kapele Majerovy brzdové tabulky a plně začal zúročovat na sólové dráze, respektive v doprovodu vlastní kapely 29 Saiten, sestavené z elity českých instrumentalistů, na albech Sudéta a Autobus do Podbořan, zůstal v principu stejný.
Na Rozhledně Linhart „jen“ rozšířil množství lyricky zbásněných a zhudebněných příběhů z česko-německého pohraničí. Například Johanna Antona Breiteho, chudého podivína, který odešel v roce 1890 z domova a o více než sto let později našli jeho pozůstatky ve štole opřené o skalní stěnu.
RozhlednaPetr Linhart Galén 2015 |
Anebo Kristýny Ringlové, jež mívala vidění Panny Marie a bez důkazů byla odsouzena za vraždu. Nápovědou k Linhartovým poetickým obrazům jsou nejen poznámky v bookletu, ale i další, s dokumentárními fotografiemi, na písničkářových webových stránkách.
Na Rozhledně však přece jen jedna odlišnost je. Petr Linhart se podíval i mimo hranice svých milovaných Sudet, které tak rád procestovává a v různých spolcích se podílí na záchraně jejich památek.
V prožité písni To bylo to Kladno mluví o zbytečné asanaci města. A zachází ještě dál, když jej tichomořský kult, vzniklý na základě leteckých dodávek domorodcům, inspiruje v písni Cargo k zamyšlení nad konzumností, a k písni Ostrovy se odrazil od četby Atlasu odlehlých ostrovů (více o knize zde). I tyto exotické náměty však do jeho „landscape folku“ zapadají dokonale.