Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Autofotka týdne: Škoda měla supersport před 60 lety, unikát znovu ožil

Ve své době se stal nejrychlejším československým automobilem a právem patřil mezi závodní elitu 50. let minulého století. Jedinou dochovanou verzi supersportu Škoda 966 si můžete od poloviny listopadu prohlédnout v mladoboleslavském muzeu.
Škoda 966 Supersport

Škoda 966 Supersport | foto: Škoda Auto

V roce 1950 sice postavili ve vývojovém oddělení automobilky celkem tři exempláře závodního speciálu Škoda 966 Supersport, ale do dnešní doby se zachoval pouze jediný.

Ten byl až do roku 1962 nasazován do závodů, poté byl po mnoho let ve vlastnictví slovenského automobilového závodníka Ivana Mičíka. V roce 2007 získalo tento závodní vůz muzeum v Mladé Boleslavi a okamžitě zahájilo jeho rozsáhlou renovaci podle dostupných dobových podkladů.

„Tento vůz je živoucím svědectvím naší sportovní historie a dokonale navozuje atmosféru legendárních okruhových závodů v polovině 20. století,“ říká Michal Velebný, vedoucí restaurátorské dílny muzea. „Jako absolutní unikát je tento vůz jedním z nejzajímavějších exponátů, které muzeum nabízí.“

Univerzál do závodů

Supersport s hliníkovou karoserií nejprve s reflektory a blatníky startoval v kategorii sportovních vozů, po mírných úpravách karoserie zakrytím místa spolujezdce a demontáži reflektorů a blatníků byl nasazen i v kategorii závodních vozů.

Škoda 966 Supersport

Jeho sportovní premiéra proběhla v květnu 1950 při okruhovém závodu v Mladé Boleslavi. Po dvou dalších závodech byl ovšem natolik poškozen, že musel být nahrazen novým. A protože cílem továrního týmu bylo nasazovat do závodů dva automobily, vznikl rovnou i třetí vůz. A právě tento třetí supersport se jako jediný dochoval a nyní byl kompletně zrestaurován.

Premiéra tohoto konkrétního vozu se odehrála při Velké ceně Československa 24. září 1950. Automobilový závodník Miroslav Fousek s ním v kategorii do 1 100 ccm vybojoval druhé místo, závodní sezonu 1951 zahájilo vítězství ve třídě sportovních vozů na závodech v Liberci.

Neustále ve vývoji

V následujících letech se oba supersporty s pořadovým číslem dva a tři objevovaly na startu různých závodních podniků. Po zranění byl Miroslav Fousek nahrazen Jaroslavem Netušilem, druhý vůz do té doby řídil Václav Bobek.

Škoda 966 Supersport

Po celou dobu automobilka oba závodní vozy neustále vylepšovala. Motor o zdvihovém objemu 1 089 ccm pocházel původně z modelu Tudor, ale oproti němu dostal novou hliníkovou hlavu válců s polokulovým spalovacím prostorem.

Existovala verze s atmosférickým sáním a dvěma karburátory nebo nejvýkonnější provedení s jedním, nebo dokonce dvěma kompresory. Obě provedení šlo od sebe rozpoznat podle výšky kapoty motoru. Přeplňovaná verze měla kapotu nižší, pod tou vyšší s výraznou „boulí“ se skrývaly dva karburátory.

Díky této variabilitě pohonné jednotky a hlavně rychlosti její možné změny se mohly oba vozy účastnit podniků ve třídě do 1 100 ccm ve verzi s karburátorem i do 1 500 ccm s kompresorem.

Škoda 966 Supersport
Škoda 966 Supersport

Pro další navýšení výkonu v souladu se změněnými závodními pravidly zvětšila později Škoda zdvihový objem motoru, nejprve na 1 221 ccm, v poslední vývojové fázi se dostaly pod kapotu i nové prototypové motory o objemu 1 500 ccm se čtyřmi karburátory, nebo jedním, případně dvěma kompresory.

Motor s karburátorem dával výkon až 66 kW (90 k), přeplňovaná verze dokonce až 132 kW (180 k) a umožnila zrychlit vůz až k hranici 200 km/h. Kvůli značnému množství trubek v motorovém prostoru byl model s kompresorem nazýván také „plynárna“.

Souběžně s tím probíhaly i další úpravy závodních vozů. Pro lepší chlazení byl chladič u přeplňované verze umístěn před kompresor a v sezoně 1953 vylepšili konstruktéři aerodynamiku vozu níže umístěnou mřížkou chladiče a oválným sacím otvorem.

Zkušený učitel

Od konce roku 1953 začal být využíván nový motor o objemu 1 500 ccm. Na podzim roku 1953 dosáhl Václav Bobek v provedení se dvěma kompresory nového rychlostního rekordu 197,8 km/h. Škoda 966 Supersport se tak v té době stala nejrychlejším československým automobilem.

Škoda 966 Supersport

Poslední úpravy proběhly v roce 1954. Supersport dostal v důsledku změny pravidel velké blatníky, pevně uchycené ke karoserii.

Jaroslav Netušil se s nyní zrestaurovaným exemplářem postavil na start ještě v sezoně 1955. O rok později začal vývoj nástupce, nového speciálu Škoda 1100 OHC. V následující době pak sloužily oba vozy 966 Supersport pro výchovu mladých automobilových závodníků.

Autor:
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...