Autofotka: Polská legenda maluch měla mít nástupce jménem Beskid

aktualizováno 
Fiátek 126p byl a pravděpodobně i dlouho zůstane polskou automobilovou legendou. Malinký vůz s typickým zvukem a vzduchem chlazeným motorem byl oblíbený hlavně pro svou nízkou cenu. V muzeu ve Štětíně si můžete prohlédnout odvážné prototypy.

Prototyp Wszedolaz vycházející z polského Fiatu 126p. Technické a dopravní muzeum ve Štětíně | foto: František Dvořák, iDNES.cz

V červenci 1973 sjel z automobilové linky v jihopolském městě Bielsko-Biala první Fiat 126p. Nepohodlné, poruchové, plechové, hlasité auto, nazývané "mrňousem", "chraptítkem" nebo telefonní budkou, se nakonec stalo fenoménem.

Fotogalerie

První model stál 69 tisíc zlotých. Kdo nechtěl čekat v pořadnících, mohl jej koupit na pod rukou, ale za 115 až 120 tisíc zlotých. To už byla závratná suma. Průměrný plat totiž tehdy činil asi 3 000 až 4 000 zlotých měsíčně.

Přesto ho chtěl mít každý, stal se snem polských řidičů. "Bylo s ním možné všude zaparkovat a jeho provoz byl levný," vysvětlil přednosti auta Piotr Kalinowski z varšavského automotoklubu.

V Národním a technickém muzeu ve Štětíně si můžete prohlédnout také zajímavé prototypy, které z populárního malucha vycházejí. Hned na první pohled upoutá pozornost opásovaný "Wszedolaz".

Všude vleze

Jeho vznik se datuje do let 1979-1980 a je společným dílem čtyř různých autorů. "V té době nám chyběl vůz, který by dokázal kontrolovat dráty elektrického vedení v drsných zimních podmínkách," vzpomíná Jerzy Smolinski.

Prototyp Wszedolaz vycházející z polského Fiatu 126p. Technické a dopravní...

"Samotný technický návrh se nám ale hodně nepovedl. Místo toho, aby pásy vytlačovaly sníh do strany, hrnuly ho dovnitř a pásy pak často padaly. Přesto ale mohl plavat, to jsme si vyzkoušeli," říká Smolinski.

Většina součástí Wszedolazu je vypůjčená právě z Fiatu 126p, tlumiče pak z motocyklu WSK. Vůz používal dvě vodní pumpy, které autoři předělali z požárních čerpadel.

Polský Japonec

Opásovanému fiátku dělá společnost odvážná kreace Little Samurai. Název vychází ze Suzuki Samurai, z kterého si stavitelé vypůjčili podvozek a motor. Legendární Japonec se často používá pro domácí terénní úpravy a každý majitel ho použije po svém.

Verze Fiatu 126p s názvem Little Samurai. Technické a dopravní muzeum ve Štětíně

V Polsku se často využívaly části z dacií, škodovek nebo Fiatu 125p. Žlutý Maluszek vychází právě z Malucha 126p, ale narozdíl od originálu má motor na plyn umístěný vepředu a využívá pohonu všech čtyř kol.

Kam se hrabe Twingo

Na počátku 80. let začali inženýři pracovat na nástupci populárního modelu. Vůz se měl jmenovat Beskid a do roku 1987 bylo vypracováno celkem sedm rozdílných verzí. Zelený Beskid v muzeu dopravních prostředků ve Štětíně je z roku 1985.

Na rozdíl od malucha byl navržený pro pět pasažérů a měl dvojnásobně větší kufr. Se sklopenými zadními sedadly dosáhl zavazadlový prostor až na hranici 800 litrů. Na designu beskidu se pracovalo v Krakově a finální verze vycházela z testů v aerodynamickém tunelu.

Prototyp Beskid vycházející z polského Fiatu 126p. Technické a dopravní muzeum...

Na konci 80. let minulého století ale práce na nástupci malucha skončily a bylo rozhodnuto o tom, že všechny existující verze musí být zničeny. S rozhodnutím ale jeho tvůrci nesouhlasili a díky jejich odhodlání byla většina prototypů zachráněna.

V muzeu narazíte v souvislosti s beskidem i na zajímavou konspirační teorii. Když totiž v roce 1993 Renault poprvé představil maličké revoluční Twingo, jeho podoba s Beskidem byla prý až zarážející. A fakt, že se twingo představilo světu jen pár dní po vypršení patentu na beskida, už podle Poláků nemůže být náhoda.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

VIDEO: Kutil naučil dělat starý volkswagen kotrmelce

Nizozemský mechanik naučil Golfa koulet kotrmelce

Emile Luijben z nizozemského Baarle-Nassau má rád staré stroje. A ještě radši je přetváří v něco bláznivého. Jeho...

Futuristická dodávka bez řidiče rozveze balíky po městě

Samořídící dodávka by mohla nahradit kurýry

Říká se tomu doprava poslední míle a s rozmachem online shopů a rozvážkových služeb je velkým tématem dneška. Pro dovoz...

Evropské silnice pod dohledem kamer. Nejvíc jich je v Itálii

Kamery sledují provoz na křižovatce ve zlínské části Louky.

Česko je 15. v Evropě v hustotě rozmístění silničních kamer. Jedna kamera dohlíží na zhruba 200 kilometrů a celkově...

Najdete na iDNES.cz