Autofotka: Polská legenda maluch měla mít nástupce jménem Beskid

aktualizováno 
Fiátek 126p byl a pravděpodobně i dlouho zůstane polskou automobilovou legendou. Malinký vůz s typickým zvukem a vzduchem chlazeným motorem byl oblíbený hlavně pro svou nízkou cenu. V muzeu ve Štětíně si můžete prohlédnout odvážné prototypy.

Prototyp Wszedolaz vycházející z polského Fiatu 126p. Technické a dopravní muzeum ve Štětíně | foto: František Dvořák, iDNES.cz

V červenci 1973 sjel z automobilové linky v jihopolském městě Bielsko-Biala první Fiat 126p. Nepohodlné, poruchové, plechové, hlasité auto, nazývané "mrňousem", "chraptítkem" nebo telefonní budkou, se nakonec stalo fenoménem.

Fotogalerie

První model stál 69 tisíc zlotých. Kdo nechtěl čekat v pořadnících, mohl jej koupit na pod rukou, ale za 115 až 120 tisíc zlotých. To už byla závratná suma. Průměrný plat totiž tehdy činil asi 3 000 až 4 000 zlotých měsíčně.

Přesto ho chtěl mít každý, stal se snem polských řidičů. "Bylo s ním možné všude zaparkovat a jeho provoz byl levný," vysvětlil přednosti auta Piotr Kalinowski z varšavského automotoklubu.

V Národním a technickém muzeu ve Štětíně si můžete prohlédnout také zajímavé prototypy, které z populárního malucha vycházejí. Hned na první pohled upoutá pozornost opásovaný "Wszedolaz".

Všude vleze

Jeho vznik se datuje do let 1979-1980 a je společným dílem čtyř různých autorů. "V té době nám chyběl vůz, který by dokázal kontrolovat dráty elektrického vedení v drsných zimních podmínkách," vzpomíná Jerzy Smolinski.

Prototyp Wszedolaz vycházející z polského Fiatu 126p. Technické a dopravní...

"Samotný technický návrh se nám ale hodně nepovedl. Místo toho, aby pásy vytlačovaly sníh do strany, hrnuly ho dovnitř a pásy pak často padaly. Přesto ale mohl plavat, to jsme si vyzkoušeli," říká Smolinski.

Většina součástí Wszedolazu je vypůjčená právě z Fiatu 126p, tlumiče pak z motocyklu WSK. Vůz používal dvě vodní pumpy, které autoři předělali z požárních čerpadel.

Polský Japonec

Opásovanému fiátku dělá společnost odvážná kreace Little Samurai. Název vychází ze Suzuki Samurai, z kterého si stavitelé vypůjčili podvozek a motor. Legendární Japonec se často používá pro domácí terénní úpravy a každý majitel ho použije po svém.

Verze Fiatu 126p s názvem Little Samurai. Technické a dopravní muzeum ve Štětíně

V Polsku se často využívaly části z dacií, škodovek nebo Fiatu 125p. Žlutý Maluszek vychází právě z Malucha 126p, ale narozdíl od originálu má motor na plyn umístěný vepředu a využívá pohonu všech čtyř kol.

Kam se hrabe Twingo

Na počátku 80. let začali inženýři pracovat na nástupci populárního modelu. Vůz se měl jmenovat Beskid a do roku 1987 bylo vypracováno celkem sedm rozdílných verzí. Zelený Beskid v muzeu dopravních prostředků ve Štětíně je z roku 1985.

Na rozdíl od malucha byl navržený pro pět pasažérů a měl dvojnásobně větší kufr. Se sklopenými zadními sedadly dosáhl zavazadlový prostor až na hranici 800 litrů. Na designu beskidu se pracovalo v Krakově a finální verze vycházela z testů v aerodynamickém tunelu.

Prototyp Beskid vycházející z polského Fiatu 126p. Technické a dopravní muzeum...

Na konci 80. let minulého století ale práce na nástupci malucha skončily a bylo rozhodnuto o tom, že všechny existující verze musí být zničeny. S rozhodnutím ale jeho tvůrci nesouhlasili a díky jejich odhodlání byla většina prototypů zachráněna.

V muzeu narazíte v souvislosti s beskidem i na zajímavou konspirační teorii. Když totiž v roce 1993 Renault poprvé představil maličké revoluční Twingo, jeho podoba s Beskidem byla prý až zarážející. A fakt, že se twingo představilo světu jen pár dní po vypršení patentu na beskida, už podle Poláků nemůže být náhoda.

Autor:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Další z rubriky

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

VIDEO: Kolik Ameriky stihne zneuctít hybridní toyota za 60 sekund?

Toyota Corolla 2019

Spot propagující novou Toyotu Corolla vypadá na první pohled naprosto nevinně. Nejednomu Američanovi se z něj ale...

OBRAZEM: Do Pragovky se sjely automobilové klenoty. Dorazí i Ralf Schumacher

Zlatý volant 2019

Industriální prostor Pragovky, továrny, ze které vyjížděly slavné Pragy V3S, hostí motoristický galavečer Zlatý volant....

BMW Řada 5 3,0...
BMW Řada 5 3,0...

r.v. 2012, naj. 55 000 km, diesel
950 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz