Movití fanoušci aut možná budou mít Vánoce už v srpnu. Spyker, ambiciózní nizozemský výrobce aut, totiž dluží na daních daňovému úřadu v Utrechtu. Výše dluhu je nejasná, úřady ji neuvádějí. Spyker tvrdí, že dluh už uhradil a že aukce bude zrušená.
V každém případě aukční síň Troostwijk Auktionen aukci už uveřejnila na svých internetových stránkách. Začíná sedmého července, prohlídka předmětů aukce se uskuteční 25. července a samotná aukce má proběhnout 4. srpna. Spykeru tak už moc času na umoření daňového nedoplatku nezbývá.
Pro firmu to je nepříjemná situace. Chce uspět s novým a atraktivním modelem B6 Venator, ale je otázkou, zda k výrobě vůbec dojde. Firma tvrdí, že rozhodně nestojí na pokraji bankrotu a má dostatek financí na vývoj a výrobu.
Historie novodobého Spykeru (pod stejným jménem působil v Nizozemí výrobce kočárů a aut na přelomu devatenáctého a dvacátého století) není příliš dlouhá. Firma odstartovala v roce 1999 jako malosériový výrobce špičkových sportovních vozů. Produkce se ročně počítala na maximálně desítky aut.
Jenže zakladatel a ředitel Victor Muller měl zjevně velké oči. Firma dokonce chvíli vlastnila zkrachovalý Saab, jenže to na ní bylo příliš velké sousto a navíc Spykeru házel klacky pod nohy General Motors, který nechtěl předat aktuální techniku švédské značky (nový Saab 9-5). Saab nakonec převzala čínská firma China Youngman Automobile Group, která nakonec koupila podíl i ve Spykeru.
Tím ale choutky Spykeru nekončí. V roce 2007 se firma dokonce pustila do dobrodružství jménem Formule 1. Spyker převzal tým Midland, ale v nejprestižnějším motoristickém seriálu vydržel jen jednu sezonu s chudými výsledky. Jediný bod získal Adrian Sutil v Japonsku. Sutil odjezdil celou sezonu, druhý jezdec se za rok dvakrát vystřídal.
Z týmu Spykeru se nakonec stal tým Force India, který působí ve Formuli 1 stále a daří se mu podstatně lépe, především letošní sezona vypadá velmi dobře.
Jeden z monopostů F1 Spykeru by se měl objevit i na uvedené aukci. Vyvolávací cena zatím nebyla stanovena, ale jistě nebude nízká. Není ani jasné, jestli jde o monopost ze závodů, tréninkové auto nebo marketingovou maketu.
Do prodeje se ale mají dostat i další rarity z garáží Spykeru. Třeba speciální Spyker D12 Peking to Paris nebo hned několik prototypů. Do nedobrovolné dražby se dostanou i uskladněné osmiválcové motory a převodovky od Audi.
Spyker - B6 Venator. Podívejte se: