Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Legrační supersport vás nakopne. Svezení s legendou Audi Quattro Sport

Exkluzivně
To auto možná vypadá na pohled směšně, bílá kola zářící z rudé karoserie má hrozně blízko u sebe. Ale Audi Quattro Sport je supersport snů a jedno z nejceněnějších aut osmdesátých let. Tuto legendu jsem pár kilometrů mohl řídit. A byla to pořádná pumelice.

Před zatáčkou zařadit dvojku, čistě ji projet po vnitřním okraji a na výjezdu přidat. Pětiválec má sil dost, specifickým hrčákem lomozí a pak nečekaný kopanec. Už vím, kde okoukali filmaři efekty z levných sci-fi. V Audi Quattro Sport Coupé.

Audi Quattro Sport Coupé

Do zad mě celé auto kopne, hlava se zakloní, ruce křečovitě zpevní na volantu a okolí se rozmaže. Tomu se prosím říká "turbokopanec". A tady přichází ve čtyřech tisících otáčkách. Jestli jste si do té chvíle říkali, že to auto pěkně jede, pomyslíte si, že se někdo musel zbláznit. Ten mocný zátah prostě vyráží dech.

Dnešní doba automobilová je doba přeplňovaná. Motory se zmenšují a koně zpátky nažene přeplňovaní. Jenže dnes musí být záběr roztáčejícího se turba, které přidá motoru kyslík a ten hlouběji dýchá, co nejhladší. Motoráři na to nasazují dokonce už i tři turbodmychadla.

Audi Quattro Sport Coupé

To Ferdinand Piech, dnešní vládce koncernu Volkswagen a také skvělý vývojář, měl před 35 lety jiné starosti. Musel prostě postavit vůz, který bude nejrychlejší ze všech na rallyových tratích. A vzniklo toto "směšné" auto.

Drahokam

Aby totiž mohlo Audi s rallyovým speciálem ve skupině B závodit, muselo vzniknout aspoň 200 aut, která si mohli koupit běžní zákazníci. Kdo měl dost peněz a při zkušební jízdě mu ta nenadálá forsáž neutrhla hlavu, dostal unikát.

V letech 1984 až 1986 jich postavili celkem 214. Dodnes jich podle odhadů přežilo kolem 140.

Výkony to byl konkurent tehdejších supersportů, vždyť má přes 300 koní. To byla v polovině osmdesátých let hodnota snů. A pohon všech kol byl tehdy u osobáku opravdovou raritou.

Tomu odpovídala cena. Když na autosalonu ve Frankfurtu 1983 oznámili částku lehce pod 200 tisíc marek, šlo publikum do kolen. Srovnatelné porsche stálo pětinu.

Dnes je to unikát s obrovskou hodnotou. "Prodávají se za dvě stě, dvě stě padesát tisíc eur, ale nedávno se prodalo jedno za 295 tisíc (to je od 5,5 do 8,1 milionu korun - pozn. red.)," říká mí chlapík z ingolstadtského muzea, který mě ponouká, abych na to pořádně šlapal. Mých vyvalených očí po každém kopanci se očividně nemůže nabažit.

Kraťas

A to mi půjčil unikát o to větší, že má pořadové číslo jedna. Je to první vyrobené Audi Quattro Sport Coupé. Z muzea vytahují ten červený kousek jen občas.

Audi Quattro Sport Coupé

Ta úžasně hranatá, nepřehlédnutelná karoserie navržená Martinem Smithem (ano, to je ten pán, co dnes maluje fordy), a Peterem Birtwhistlem, který dnes působí u Mazdy, je oproti klasickému kupé (Audi Coupé B2) zkrácená o třicet centimetrů.

Audi Quattro Sport Coupé
Audi Quattro Sport Coupé

Vyrobená karoserie se odvezla do karosárny Baur (známá je hlavně výrobou kabrioletů BMW), kde ji zkrátili. Ubíralo se mezi nápravami (rozvor je 220 cm, o dvacet méně, než má dnes Škoda Citigo), proto je auto z boku tak disproporční. Na výběr byly čtyři barvy: červená, modrá, zelená a bílá.

Za parádními anatomickými sedadly vepředu zůstala lavice a opěradla vzadu. Podívejte se na fotku, tam se nevejde ani beznohý.

Audi Quattro Sport Coupé
Audi Quattro Sport Coupé

V oblouku se auto dost nakloní, ale stopu drží srdnatě. Mezinápravový diferenciál posílá permanentně sílu na obě nápravy. Audi tak jede hodně jistě. A jistotu dává i šoférovi: zadkem, nohama i rukama cítíte mechaniku, která pracuje. Na dnešní poměry dost velký volant přesně říká, co si povídají přední gumy s asfaltem.

Řazení a brzdění jde lehce, jako u běžného dnešního auta. Hodně nezvyklé proporce však dávají autu trochu specifické chování. Velká karoserie z kompozitu (kevlar) jako by v zatáčkách občas chtěla putovat jinam než kola na půdorysu malého auta. Nezávislé zavěšení všech kol (McPherson) ovšem dává podvozku suverenitu.

Audi Quattro Sport Coupé

Podélně uložený řadový pětiválec objemu 2,1 litru má výkon 225 kW (306 koní) a 350 Nm. Oproti motorům pro běžné verze má místo litinového hliníkový blok, stejně jako rallyový speciál. A také čtyři ventily na válec plus vstřikování Bosch HI-Jetronic, navrch pak obrovské turbodmychadlo od KKK. Maximálka bývá odhadována na 250 km/h, což při jedenácti metrácích hmotnosti zní uvěřitelně. Ohromující je však hlavně dynamické zrychlení, oficiální údaj akcelerace z nuly na stovku je pod pět sekund.

Nad audinami se dnes občas někteří ušklíbnou. Ale toto auto patří do učebnic. Designu, automobilové konstrukce i motorsportu.

Audi Quattro Sport Coupé
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Ušetřete na povinném ručení, srovnávejte. Pojištění na dědečka má svá úskalí

28. května 2024

Premium Povinné ručení musí mít každé auto, které má přidělenou registrační značku. Ceny se mohou lišit...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...