Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Konec mořské nemoci? Firma zkouší loď, na které se vám neudělá špatně

Známá firma zabývající se různými technologickými inovacemi zkouší a příští rok má začít prodávat systém na stabilizaci lodních palub. Používá komplikovanou počítačem řízenou hydrauliku, která rychle reaguje na pohyb lodi či lidí a nákladu na palubě.

Víte, proč lidé dostávají mořskou nemoc? Ne? Nevadí, lékaři také ne. Přesněji řečeno si nejsou zcela jistí. Jen na základě dosavadních znalostí předpokládají, že vzniká v důsledku rozdílných informací, které náš mozek dostává z různých smyslů.

Zrak nám říká, že v klidu sedíme na místě, náš rovnovážný (vestibulární) systém ale hlásí, že se pohybujeme. Mozek na protichůdné údaje reaguje poplašně, zastaví řadu procesů (včetně trávení) a snaží nás nevolností upozornit, že něco je špatně.

Lidé mají několik možností, z nichž nespolehlivější je jednoduše nevyjíždět na moře. Pomáhají i některé medikamenty, dokonce údajně také psychoterapie, ale skutečně náchylní jedinci se prakticky nikdy problémů nedokážou zbavit.

Prototyp nazvaný Martini, na kterém firma Velodyne zkouší svůj aktivní systém stabilizaci paluby. Zepředu je dobře vidět, že systém není úplně jednoduchý.

Tak co s tím? Frima Velodyne zřejmě vyvinula systém, který by mohl pasažéry obtíží zbavil, alespoň dokud se nedostanou do opravdu velmi bouřlivých vod. Řešení už zkouší na dvou prototypech (jeden se jmenuje Martini údajně podle toho, že na jeho palubě si můžete dopřát stejnojmený drink bez obav, že ho vybryndáte). Nejde o žádné prostinké zařízení: tvoří ho vyvýšená paluba na několika nohách, která je celá podvěsená soupravou senzorů a motorů.

Mozkem celé operace je počítačový program, který přijímá prostorové údaje z gyroskopů a akcelerometrů na palubě. Po jejich vyhodnocení pak posílá počítač údaje elektromotorům v "nohách", na kterých stojí celá paluba. Motory neustále upravují jejich délku tak, aby se plocha nahoře příliš nenakláněla.

K tomu všemu patří ještě hydraulický systém, který se stará údajně především o to, aby se paluba nenakláněla v důsledku změn rozložení váhy na palubě - například v případě, že posádka přejde z jedné strany na druhou. Skutečné kouzlo netkví ale v mechanické části, ale v softwaru, jehož napsání bylo nejnáročnější, řekl serveru Popsci Steven Shonk z firmy Velodyne.

Výsledky jsou ovšem údajně uspokojivé. Reportér Popsci nebyl ze zkoušky dvakrát nadšený, protože otevřená paluba je velmi hlučná a počasí bylo nevlídné, ale jízda sama byla poměrně hladká. Loď se pohybovala po sanfranciské zátoce průměrnou rychlostí kolem 50 km/h a moře nebylo zcela klidné, přesto se mu nedělalo špatně a zdálo se mu, že by dokázal udržet například nápoj v běžné skleničce bez vylití. Na běžném člunu by to při této rychlosti bylo možné jen opravdu na zcela klidné hladině.

Systém pomáhá i proti mořské nemoci, i když samozřejmě máme zatím informace jen z druhé ruky. Jeden ze zaměstnanců, který na lodi už několikrát "krmil rybičky", prý zatím na servomotory a hydraulikou vyrovnávané palubě zatím potíže neměl.

Nejlépe je funkce systému vidět na videu, ale i na tomto snímku si můžeme všimnout, že plováky nejsou rovnoběžně s palubou a vyrovnávají nerovnosti na hladině.

Léčba mořské nemoci není hlavním cílem společnosti. Chce systém nabídnout v první řadě těm, kteří by ocenili pevnější půdu při operacích na moři. To mohou být záchranáři či drobné doprovodné a servisní lodě, jejichž posádky nakládají a vykládají nejrůznější náklady.

Nemusí se to zdát jako zajímavý trh, ale Velodyne není nezkušená firma. Je to malý výrobce špičkových zařízení v několika oborech. Poprvé firma prorazila ve výrobě zvukových systémů, je například naprostá špička ve výrobě subwooferů. Velký úspěch slavila i s dalším specializovaným zařízením, laserovým "radarem" LIDAR. Jde o zařízení pro vytváření detailního trojrozměrného obrazu pomocí měření odrazů laserového paprsku od okolních objektů. Používají ho třeba návrháři robotických aut k orientaci prostoru, ale třeba i archeologové k hledání zřícenin ve středoamerických džunglích.

Autor:
  • Nejčtenější

Spotify končí s „věcí do auta“, posluchači mají zánovní zařízení vyhodit

v diskusi je 36 příspěvků

26. května 2024  13:28

Je to jak z příručky „jak naštvat zákazníky“. Spotify ukončuje podporu svého jediného fyzického...

Druhá světová válka měla i své dinosauří oběti

v diskusi jsou 4 příspěvky

25. května 2024

Psal se 24. duben roku 1944 a nacistická válečná mašinérie už nebyla schopna zabránit konečné...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

KVÍZ: Znáte letadla československých pilotů?

v diskusi nejsou příspěvky

24. května 2024

Typů letadel, do kterých usedali českoslovenští letci, bylo nepřeberné množství. Zlomkové množství...

Nejzajímavější sluchátka na trhu? Novinka Sonosu je první svého druhu

v diskusi je 17 příspěvků

21. května 2024

Úderem patnácté hodiny skončilo embargo na první sluchátka společnosti Sonos, které po krátkém...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Rusko vypustilo družici schopnou sledovat a ničit jiné satelity, míní Američané

v diskusi je 55 příspěvků

22. května 2024  8:30

Rusko 16. května vypustilo satelit, o němž se americké zpravodajské služby domnívají, že je to...

Jsou tu už skoro 40 let. Pamatujete si na starší verze Windows?

v diskusi je 1 příspěvek

27. května 2024

Operační systém Windows příští rok oslaví 40 let od svého vzniku. Za tu dobu si prošel mnoha...

Spotify končí s „věcí do auta“, posluchači mají zánovní zařízení vyhodit

v diskusi je 36 příspěvků

26. května 2024  13:28

Je to jak z příručky „jak naštvat zákazníky“. Spotify ukončuje podporu svého jediného fyzického...

Na olympiádě v Paříži propukly před 100 lety výtržnosti proti sportovcům USA

v diskusi je 7 příspěvků

26. května 2024

Olympiáda v Paříži začala 4. května 1924 a trvala až do 27. července. Soutěžilo přes 3 tisíce...

OBRAZEM: Na Dračí skálu. Nejstarší německá zubačka má všechny pražce ocelové

v diskusi jsou 2 příspěvky

26. května 2024

Nejstarší německou ozubnicovou železnicí je Drachenfelsbahn. Při svém zprovoznění v roce 1883 byla...

Karban a Karban, s.r.o.
Řidič/ka dodávky/skladník

Karban a Karban, s.r.o.
Praha
nabízený plat: 36 500 - 40 000 Kč

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...