Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Seat Leon dostane lepší zadní nápravu za příplatek, octavia ne

  16:49
Sofistikovaná víceprvková zadní náprava je pro kompaktní modely koncernu VW vyhrazena jen pro vrcholová provedení. Dvojče octavie Seat Leon však dostane od května 2014 lepší zadní nápravu za příplatek i pro slabší provedení.

Náprava s vlečenými rameny spojenými torzní příčkou | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Výrobně jednodušší a lacinější řešení, u kterého kola vedou vlečená ramena spojená torzní příčkou, dostávají od letoška prodávaná octavia a leon ve většině provedení. Přitom předchůdci měli víceprvek bez výjimky. Při představení Škody Octavie z toho byl poprask.

Od 22. týdne příštího roku však bude podle zdroje z automobilky, který nechce být jmenován, možné pro Seat Leon objednat za příplatek víceprvkovou zadní nápravu. Říká se jí také anglicky "multilink". Dosud ji dostávají v základním provedení jen verze leonu, které mají výkon nad 150 koní (110 kW).

U leonu to byly dosud jen provedení s motorem 1,8 TSI a nově uváděný turbodiesel 2,0 TDI v nejvyšší výkonové verzi se 184 koňmi (135 kilowatty). Třeba 150koňový turbodiesel (také 2,0 TDI) tedy minul vytříbenější podvozek jen o kousek.

Od května 2014 bude možné víceprvek objednat pro sportovněji laděné provedení FR i pro slabší verze. A to ve všech karosářských variantách: třídveřový i pětidveřový hatchback i nově uvedený kombík.

Stejně jako leon má nabídku postavenou i Škoda Octavia. Další do party stojící modulární platformě MQB jsou Volswagen Golf a Audi A3. Ty stojí v hierarchii koncernu VW o něco výš než seat se škodovkou, pro ně je hraniční hodnotou, kde se mění provedení zadní nápravy 90 kilowattů. A právě na devadasátikilowattovou hranici se nová příplatková nabídka leonu dostane.

Na pohled to vypadá jako banální úprava ceníku. Ale znamená to, že by se možná časem mohla "lepší" náprava dostat do nabídky pro všechny verze a i do ostatních technicky spřízněných modelů. Záležet bude jen na poptávce, technika tuto variabilitu umožňuje. Po prvních testech octavie, které byly k chování verzí s jednodušší nápravou kritičtější, se podle informací iDNES.cz ve Škodě o takové variantě mluvilo.

Nakonec podvozkáři české značky poupravili nastavení. "Neuvažujeme o tom. Pro Škodu to není téma," reaguje pro iDNES.cz Zbyněk Straškraba z oddělení komunikace na dotaz, zda multilink zařadí do příplatkového ceníku. "Zákazníci, kteří auta kupují, toto vůbec neřeší," souhlasí s ním Radek Donner, šéf prodeje velkého pražského dealerství škodovek NH Car. Podle něj si naopak pochvalují, že třetí generace octavie jezdí lépe než ta předchozí. Donner je realista: "Aby byl znát rozdíl, musí mít člověk přímé srovnání."

Zbyněk Straškraba ovšem dodává, že v dlouhodobém horizontu nelze vyloučit, že by Škoda o něčem podobném uvažovala. Vše záleží na nacenění a vědí to i u Seatu. "Sami jsme zvědaví, kolik lidí si za lepší zadní nápravu bude připlácet," komentuje zdroj iDNES.cz z českého zastoupení španělské značky.

Dvě řešení

A v čem je tedy rozdíl dvou technických řešení? Multilink nese každé ze zadních kol zvlášť. Mezi pravou a levou stranou není přímá mechanická vazba, takže když jedno kolo vymete díru, druhé jede stále v ideálním postavení vůči vozovce.

Torzní příčka obě zadní kola vedená vlečenými rameny spojuje. Výrobně jednodušší řešení dává podvozkářům jen omezenou možnost ovládání geometrie zadní nápravy. Hůř se reguluje postavení kol k vozovce.

Její neduh se pozná nejlépe při přejezdu nerovnosti v zatáčce. Když jedno kolo najede na nerovnost, projeví se změna geometrie i u druhého kola, obě se dostanou z ideálního postavení vůči vozovce a náprava "uskočí". Při vývoji se to řeší přitvrzením odpružení, tedy omezením zdvihu kola.

Důležité je hlavně ladění

Torzní příčka je obvyklá u aut nižších tříd, naopak "víceprvek" bývá vyhrazen dražším autům. Ale neplatí to bez výjimky. "Víceprvek" dostávají mnohdy nečekaná auta, třeba kdysi Hyundai Elantra. A to rozhodně nebylo auto, které by okouzlovalo jízdním projevem.

Důležitější než technické řešení je totiž hlavně naladění podvozku, tuhost karoserie a sladění komponent. A tak třeba aktuální Honda Civic s "primitivnějším" podvozkem, ovšem po pečlivém ladění, jízdními vlastnostmi exceluje a rozhodně poráží i "víceprvkovou" konkurenci. Konstruktéři Hondy si dokonce troufají nechat torzní příčku i u vrcholového modelu Civic Type R, který má mít podle posledních zpráv výkon přes 280 koní.

Právě na nerovné silnici, kterých je v Česku spousta, se projevuje neduh řešení vlečené nápravy u platformy MQB, a octavia s velkou zádí na něj doplácí nejvíc. Zadní náprava jednoduše hlasitě rachtá a na rozbité silnici je o trochu uskákanější. Je to vlastnost použité konstrukce a upevnění kol do karoserie, není to závada. Ale za jízdy to bez přímého srovnání ale opravdu téměř nepoznáte. S oběma nápravami auto řeže zatáčky bez zaváhání, limity mají při normálním ježdění víceméně stejné. Některým řidičům (a nejde o to, zda jezdí dravě, nebo usedle) dokonce může více vyhovovat lacinější provedení, protože octavia s multilinkem má podvozek mírně houpavější.

Nutno dodat, že volbu jednodušší konstrukce zadní nápravy automobilky také často vysvětlují větší prostorovou náročností víceprvku. Ukazuje to právě civic s ohromným hlubokým kufrem. Ale hlavním důvodem jsou bezpochyby hlavně peníze.

  • Nejčtenější

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

UFO v Průhonicích. Tesla Cybertruck se na cestě Evropou zastavila v Česku

5. června 2024

Cybertruck se v Evropě neprodává, neboť jeho hranatá karoserie z nerez oceli nesplňuje zdejší...

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Kouzla a čáry nového Superbu. Škoda si dopřála limuzínu, projeli jsme ji

6. června 2024

Až budete nového superba přebírat, pohlaďte ho, a všimněte si malé hranky kopírující linii střechy....

Autogalerie týdne: Hledači pokladů pronikli do dolu s opuštěnými volkswageny

9. června 2024

Nizozemští youtubeři objevili v opuštěném břidlicovém dole ve Švýcarku desítky klasických...

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

Zemřel otec bájných draků, jejich premiéry na brněnském okruhu se nedožil

8. června 2024

Ve věku 90 let zemřel Otto Buchberger. Nadšenec, který v šedesátých letech s vlastnoručně stavěnými...

Kolem Mladé Boleslavi testuje Škodovka nový elektrický model Elroq

7. června 2024  16:02

Škoda finišuje s vývojem nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp testuje na českých silnicích, při...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

RECENZE: To už není film, ale úkaz. Čistá nula pro Lásku na zakázku

Premium Svým způsobem je to dvojitý zázrak. Spočívá jednak v daru natočit film tak skrznaskrz špatný, jakým je Láska na...

Modelka Huntington-Whiteleyová se vyfotila nahá. Přestaňte, jste matka, píší jí

Britská modelka a herečka Rosie Huntington-Whiteleyová (37) zveřejnila na Instagramu fotku, na které leží zcela nahá na...