Seat Leon ST: kombík, který pozlobí octavii, už se dá objednat

aktualizováno 
Je to v jádru stejné auto jako golf s octavií. Ale s cenovkou a vzhledem španělské značky. To znamená, že neználci nad seatem ohrnou nos a poučení si nakonec zalibují, že koupili golfa o pětadvacet tisíc levněji. Leon má poprvé kombiverzi, oproti dvěma bratrům o ždibec menší kufr, ale asi nejkrásnější kabát.

Seat Leon je totiž dnes tajný tip pro ty, kdo chtějí golfa, ale chtějí ušetřit. Má líbivější tvary a stejnou mechaniku. Bude tipem i pro ty, kdo mají strach o octavii, kterou nemohou schovat do garáže. Přitom techniku mají všichni stejnou.

Leon ST se tak rýsuje jako jedna z nejlacinějších cest ke slušnému kombíku. Pravda, za 330 tisíc základní ceny to nebude hvězda parkoviště. Ale pro ty, kdo mají přiškrcený rozpočet, je "oholená" verze leonu, která u ostatních ze stejného chovu chybí, zajímavou nabídkou.

Seat Leon ST

V základní výbavě reference není rádio ani klimatizace, ale plná nálož airbagů a ABS se stabilizačním systémem ano. A hlavně má motor, se kterým se nebudete muset krčit v pravém pruhu dálnice mezi kamiony; 63kilowattová dvanáctistovka TSI na normální ježdění úplně stačí. Že je dnes automobilový svět dál? Další stupně ceníku už mají kromě té klimatizace třeba za třináct a půl tisíce i adaptivní tempomat. Když chcete rádio a klimatizaci, připlatíte 24 tisíc za verzi Reference, která k tomu přidává ještě třeba multifunkční volant a vyhřívaná zrcátka.

Pokud tedy nechcete zkusit korejskou nebo francouzskou produkci, nic lacinějšího asi neseženete.

A právě kombík je nejdůležitějším modelem. Pro naše končiny kvůli zálibě Čechů v kombíkování a pro celý Seat proto, že má pomocí leonu vytáhnout značku k výdělečnému hospodaření. Aleš Novák, šéf českého zastoupení značky, čeká, že 70 procent zákazníků budou tvořit firmy. A ty v Česku kupují většinu nových aut. "První auta dorazí do česka 15. prosince. Start prodeje je naplánovaný na 1. ledna," dodává Novák. V rámci předprodeje ale přijímají prodejci objednávky již nyní.

Šmrncovní tradicionalista

Seaty už dávno nejsou španělskými fiaty. To platilo naposledy v osmdesátých letech. Jižanskou náturu v nich moc nehledejte, to spíš německou. 

Leon je tu už ve třetím vydání a vůbec poprvé v historii jako kombík. A i přes atraktivní řízné rysy je takový "poněmečtělý". Rozevlátý styl jižana odložil, strohý ale také není. Trochu dravosti a výstřelků v jeho tváři odhalíte. 

Třeba vůbec nejhezčí zpětná zrcátka v automobilové produkci dneška. Ty řízné hrany a prolisy jsou chloubou koncernu VW u platformy MQB, o co líp vypadají, o to náročnější na výrobu to je.

A velký kufr, který změnil zadní partie, mu na pohled sluší. Leon s protažením zadního převisu o 27 cm oproti hatchbacku na 454 cm přibral na důstojnosti. Je to teď tedy pořádný kus auta. Z trojice golf, octavia, leon vypadá nejšmrncovněji. Buď se z nich nejrychleji okouká, nebo zůstane nejkrásnějším.

Co je ale důležitější, technika je navlas stejná třeba i s tou octavií. Liší se v detailech a ladění. Nejvíc technických vychytávek si pro sebe samozřejmě uškudlil golf, ale upřímně, kdo si za samoparkovacího asistenta nebo pomocníka hlídajícího jízdu v pruhu připlatí?

Kufrologie

Vstup do kufru má spodní hranu 65 centimetrů nad zemí, šířka otvoru pro nakládání kočárku je 104 centimetrů. Zadní opěradla jsou sklopná z kufru. A pod podlahou je ještě schránka na menší věci. Do kufru se v řeči normovaných čísel vejde 587 litrů, se sklopenými zadními sedadly až 1 470. Je to o 18 méně než do Golfu Variant a o 23litrový žbiec méně než do kombíkové octavie. Těch 23 litrů vám může být opravdu úplně jedno, zaprvé je metodika měření dost nepřesná a zadruhé to odpovídá asi prostoru, který zabere deset PET lahví.

Seat Leon

To se víc hodí sklopné opěradlo spolujezdce, takže kombíkový leon odveze až 2,67 metru dlouhé věci. A na střeše má i základní provedení podélné ližiny. Jejich pihou na kráse je specifické provedení, na které nepůjdou uchytit univerzální příčníky.

Seat donedávna nabízel rodinám prostor zabalený do MPVčkoidních hodně dramaticky tvarovaných modelů. Klasický kombík je ale určitě praktičtější. Pro "okočárkovanou" rodinu je to určitě lepší řešení než do výšky stavěné MPV, ve kterém akorát vozíte víc vzduchu nad hlavou a do kufru toho naložíte méně.

Z dosluhující altey ale Leon ST okoukal třeba šikovnou drobnost v podobě sklopných stolečků zezadu předních opěradel, kdo vozí děti, ví jak se to hodí. Praktické je to i proti okopání opěradel od zabahněných botiček malého pasažéra.

Seat Leon

Místa v kabině je pro posádku stejně jako v pětidveřovém hatchbacku. Tedy dost pro čtyři a ještě stále snesitelně pro pět. 

Podvozek berte základní

Auta na architektuře MQB koncernu VW jezdí skvěle. Podvozek leonu je z této trojice laděný nejvíc "do sportovna". To znamená tvrdší. Ale prkenný není. Jen víte o dírách víc než v plavném golfu. Pokud chcete pohodlí zachovat, zůstaňte u základního podvozku. Sportovně laděné provedení FR na velkých ráfcích a tenkých šlupkách kol už na dírách dost bouchá. Připlatit si bude možné za podvozek s adaptivními tlumiči. 

Fotogalerie

Zatáčí hezky, než geometrii přední nápravy přepere fyzika a auto začne putovat z oblouku čumákem ven, trvá to dlouho. Stejně jako u octavie a golfu záleží jen na gustu a peněžence kupce, jakou dostane zadní nápravu. Jednodušší vlečená tvořená torzní příčkou, i sofistikovanější víceprvková jsou si skoro rovné na hladkém povrchu. Ani v obloucích není torzka nejistá. Horší je to na dírách, tam se jednodušší náprava projeví kodrcavým hlukem. Musíte se ale hodně soustředit, nebo najet na díru v oblouku hodně neomaleně, aby vás rozhodila. 

Od příští roku bude pro vybrané verze možné připlatit si za "víceprvek" i pro některé slabší varianty. Leon tuto možnost dostane jako vůbec první auto koncernu VW (čtěte zde).

Zajímavé drobnosti v ceníku si všimnou škodovkáři. Ti se k systému XDS, který pomůže při průjezdu zatáčkou přibrzděním předního vnitřního kola, dostanou u octavie jen při koupi verze RS. Pro leon je XDS standardem u vyšších výbavových verzí.

Kombíková karoserie s hmotnou zádí a víc než metrovým převisem přidává leonu subjektivně ještě víc klidu v táhlých obloucích. Auto jede zlehka (váží 1 233 kilo) a je jisté i za vyšších rychlostí. Líbí se odhlučnění kabiny. Řízení je pevné, za příplatek bude i  provedení s proměnným převodem.

Seat Leon
Seat Leon

Kombík jako cupra i "skaut"

Za větší kufr se u leonu připlácí třicet tisíc. Základní cena nejobyčejnějšího provedení Basis je tedy 329 900 korun za verzi 1,2 TSI s výkonem 63 kW, nejdražší kombíkový leon v nabídce bude za 574 900 (1,8 TSI FR DSG). Firmy asi budou nejvíc objednávat verzi 1,6 TDI za 414 tisíc. 

K mání bude také provedení s pohonem všech kol (jen s motory 1,6 a 2,0 TDI). Příští rok má ještě dorazit ostrá verze Cupra. A pozor, nejen pro tří a pětidveřový hatchback, ale skoro určitě i pro kombík.

Podle informací magazínu Quattroruote má příští rok dorazit také STčko na zvýšeném podvozku s oplastováním, tedy vlastně brácha Octavie Scout.

  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Spousta zábavy za tisícovku: chytrá krabička přidá starému VW nové funkce

Konektivita a různé inteligentní funkce získávají v osobních automobilech čím dál větší oblibu. Některé z těchto funkcí...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

K jídlu suchý chleba, místo chráničů molitan. Zpověď Pastrňákovy mámy

Příběh jak z hollywoodského filmu. Marcela Ziembová je máma hokejové hvězdy světového formátu Davida Pastrňáka, kterému...

  • Další z rubriky
Premium

Dá se věřit starému alkoholtesteru? Test šesti použitých přístrojů

Jaká je přesnost použitých přístrojů, které jako nové měřily velmi dobře? Nejčastější chybou, kterou dělají majitelé...

Holka do nepohody a hvězda firemních parkovišť. Astra je nová, ale tají to

Astra nikdy nebyla a nebude sexbomba, po které každý živočišně touží. Jenže takové manekýny bývají často v reálné...

Dinosaurus, který děsil Kaddáfího. Land Cruiser přežil války i modernizaci

Existují vozy, které rozhodí i městské retardéry. Potom máte auta, pro něž je maximem polní cesta, ale na poli s nimi...

Premium

TEST: Pravidlo zipu je v Česku povinné. Dodržují ho čeští řidiči?

Už dlouho u nás platí pravidlo, které jasně určuje způsob řazení aut do průběžného pruhu v případě, že souběžný pruh...

Najdete na iDNES.cz