Octavia RS má problém. Seat Leon Cupra má víc koní, bude i kombi

aktualizováno 
Že španělská automobilka ostrou verzi cupra představí, nebylo dlouho jisté. Nejsilnější leon nakonec ze Španělska dorazí a rovnou ve všech třech karosářských verzích. Ostré hatchbacky koncem jara, kombík v průběhu léta.

Seat Leon Cupra | foto: Seat

Ve Škodovce nadšeni nebudou, technicky identická Octavia RS má totiž o 60 koní (44 kW) nižší výkon.

Nejrychlejší leon dorazí ve dvou variantách: Cupra a Cupra 280. Obě mají být k mání pro všechny tři karosářské verze. Původní zprávy mluvily o tří a pětidveřovém hatchbacku, české zastoupení značky však potvrdilo i kombiverzi.

Obyčejná provedení Leonu ST, jak Seat kombík označuje, vstoupila v Česku se začátkem roku do oficiálního prodeje. V předprodeji, který probíhal od poloviny loňského prosince se už prodalo přes tři sta aut.

Cupry se poznají podle specifických ráfků, pod kterými září červené brzdiče. Designéři přepracovali nárazníky, přidali chromové koncovky výfuku a do interiéru další doplňky. Kromě sedadel čalouněných šedou alcantarou (umělá kůže), budou k mání za příplatek celokožená anebo rovnou skořepinová.

Seat Leon Cupra

Důležitější jsou ovšem čísla. Cupra především oproti předchůdci shodila 55 kilogramů. Pod kapotu dostala dvoulitrový čtyřválec TSI. Z motoru osazeného přímým a nepřímým vstřikováním benzinu doluje výkon turbodmychadlo. Výfukové ventily jsou pro dosažení nízké úrovně emisí vybavené variabilním časováním i zdvihem.

Motor má v základním provedení cupry 265 koní (195 kW), žádanější však bude spíše verze Cupra 280, která, jak už název napovídá, nabídne o patnáct koní výkonu víc (206 kW/280 k). Obě provedení mají stejný krouticí moment vrcholící na 350 newtonmetrech. Zrychlení z nuly na stovku má základní cupra umět za 5,9 sekundy, silnější o desetinu rychleji (údaje platí pro třídveřovou Cupru SC). Když si namísto základního šestistupňového manuálu objednáte dvouspojkový automat DSG, budete na stovce s Cuprou 280 ještě rychleji. Všechna provedení mají maximální rychlost elektronicky omezenou na 250 km/h.

Fotogalerie

Hodnoty spotřeby 6,4 respektive 6,6 litru benzinu na sto kilometrů kombinovaného provozu jsou utopií naměřenou podle nerealistické metodiky evropského měřicího cyklu. Reálnější bude dvojnásobek, umírněná jízda kolem devíti litrů.

Cupra bude dostávat v základním provedení 18palcová kola, Cupra 280 o palec větší. Cupra 280 bude mít unikátní design ráfků lakovaných titanovým odstínem a hlavně zadní střešní spoiler a černé kryty zpětných zrcátek.

Jízdní vlastnosti bude kromě stavitelného podvozku s magnetoreologicky ovládanými tlumiči tříbit hlavně uzávěrka  diferenciálu na přední poháněné nápravě. Systém používá elektronicky řízenou a hydraulicky ovládanou sadu lamel. Maximální svorný účinek je 1600 Nm a v extrémním případě může být 100 procent hnací síly přenášeno na jedno kolo.

V sériové výbavě bude mít cupra také progresivní řízení, které má zvýšit přesnost a rychlost řízení. Řízení pracuje s progresivním převodem na základě variabilního ozubení na hřebenové tyči.

Seat Leon Cupra

Seat tvrdí, že ESP je vypínatelné. V podání jednotlivých automobilových značek to znamená ledacos. U Octavie RS je nevypínatelné, ale sportovní režim je natolik benevolentní, že dravce za volantem obtěžuje stabilizační systém svými zásahy jen málo. Pro ty, co si nejsou tolik jisti, má cupra ještě stupeň, ve kterém se deaktivuje protiprokluzový systém a ESP dovolí větší míru otáčení vozu kolem svislé osy.

"Jsme hrdí na tuto novou ikonu značky a nepochybujeme o jejím úspěchu," říká k uvedení nové cupry Jürgen Stackmann, generální ředitel Seatu. A v Boleslavi asi skřípou zuby, Stackmann byl ještě před nedávnem členem představenstva Škody Auto. Její octavie je technicky identická jako leon (využívají modulární architekturu MQB). Má však v benzinovém provedení citelně nižší výkon (162 kW/220 k). V porovnání ve sprintu na stovku bude podle tabulek zaostávat o sekundu.

Nejzajímavější nabídkou bude pro Čechy u leonu určitě kombíková verze. Tu nabízí také octavia a v této rozměrové a výkonové kategorii už jen Ford (Focus ST s výkonem 250 koní). Volkswagen kombíkovou verzi Golfu GTI nenabízí, ale údajně pracuje na dieselovém Golfu GTD Variant. 

Dieselové provedení Octavie RS Škoda nabízela už ve druhé generaci, ta stávající má 184 koní (2,0 TDI). A ještě jedna zajímavost, Volkswagen také nabízí pro Golf GTI dvě výkonová provedení: základní má 220 k (stejně jako Octavia RS) a silnější o deset víc.

Oproti startující cupře stojí výkonově výš další koncernoví příbuzní rychlé smečky koncernu Volkwagen. Audi S3 a VW Golf R mají stejný motor, ze kterého ovšem motoráři dolují tři sta koní.

Ceny Leonu Cupra jsou zatím tajné, oficiální premiéru má Seat naplánovanou na autosalonu v Ženevě za dva měsíce.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Nová Dieselgate. Německá média tvrdí, že VW stále švindluje s emisemi TDI

Turbodieselový motor řady EA 288

Koncern Volkswagen podle německé televizní a rozhlasové stanice SWR zřejmě manipuloval s měřením emisí také u novějších...

Další z rubriky

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Autofotka týdne: Vodní dýmka a zhmotnění Ďábla ve Frankfurtu

Ramsmobile Protos RM-X2

Když už máte definitivní pocit zmaru nad uniformitou dnešního autoprůmyslu svázaného regulacemi, bičovaného politiky a...

Bugatti nechce pokořit 500 km/h. Svůj (ne)rekord zajelo v hustším vzduchu

Rychlostní rekord Bugatti Chiron

Světem supersportovních automobilů hýbe nový rychlostní rekord Bugatti. Slavná značka se pochlubila, že s modelem...

Najdete na iDNES.cz