Učebnice příjemné normálnosti: Seat Leon

aktualizováno 
Seat skončil s nekonvenčními boubelatými sportovci a staví střízlivá, příjemně obyčejná auta. A leon to dotahuje k dokonalosti.

Seat Leon | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Leon je jako zástupce Seatu v nejnabitější a nejprodávanější kategorii aut v Evropě taky symbol toho, že má španělská značka vlastněná koncernem VW poslední šanci začít vydělávat. To znamená prodávat a tady není čas na výstřelky a extravaganci.

Nový pětidvéřový leon je proto taková učebnice, jak má moderní hatchback vypadat.

Vypadá dobře, ale vlastně ničím nevyčnívá. Vyvážené proporce vyrýsované jednoduchými linkami mu seknou. K tomu přidává hezké detaily, třeba hodně ostře řezaná zrcátka. Nebo přední světla z LED diod. Vypadají fakt skvěle, dobře svítí a díky nim si leon s jiným autem nespletete. Ta paráda ovšem něco stojí. Přesně třicetitisícový příplatek.

Seat Leon

Jinak vám ani v nejzákladnějším leonu vlastně nic nechybí. Všechny airbagy jsou v základní výbavě, stejně tak ESP, palubní počítač nebo rádio a dálkově ovládané centrální zamykání. Jen přeskočte v ceníku vějičku v podobě základního modelu za 299 tisíc (je k mání jen s jediným motorem 1,2 TSI), ten je bez klimatizace, vyhřívaných zrcátek a děleného zadního sklopného opěradla. Za 319 tisíc je pak auto, do kterého nic víc pro každodenní ježdění nepotřebujete. Když chcete "naši" testovanou čtrnáctistovku, musíte o úroveň výbavy výš, nejlevnější 90kilowattové TSI vyjde na 409 tisíc, 13 kilowatt navíc stojí dalších 22 tisíc. Nutno dodat, že všechny ty ceny jsou po slevě, která je však v ceníku od začátku a podle všeho v něm taky zůstane.

"Po německu"

Designéři měli prostě tentokrát za úkol namalovat auto tak nějak "po německu". I samotný Seat říká, že je to španělské, ale i německé auto. Tedy s vášněmi jen střídmě dávkovanými a bez výstřelků.

Fotogalerie

Třeba extravagantní předchůdce měl kliky zadních dveří schované ve sloupku, auto tak vypadalo jako třídveřové. Jeden z manažerů britského dovozce teď ovšem tvrdí, že právě ta nenápadná klika vedla k neúspěchu modelu. Zákazníci prý mysleli, že má jen jeden pár dveří a třídveřáky se dnes prodávají minimálně. Teď už bude James Buckell spokojený. Navíc bude nabídka leonu mnohem bohatší. Ten předchozí byl vždycky jen boubelatý hatchback.

Nový se před pár týdny představil i ve třídveřové podobě a na podzim dorazí kombík, který dostane na přání i pohon 4x4. To už bude plnohodnotná nabídka i těm, kdo právě kvůli velikosti kufru chtějí oktávku.

Kufr má u seatího hatchbacku objem 380 litrů. Normálnímu uživateli stačí, pokud ovšem potřebujete vozit kočárek, ozkoušejte si, jak se nakládá. Docela vysoká hrana kufru takovou operaci citelně ztěžuje. Kočárek se tam však vejde v pohodě a ještě dost tašek kolem něj.

Seat Leon
Seat Leon

Zvenku působí leon subtilně, uvnitř je však místa dost. Čtyři dospěláci se dovnitř vejdou a ti vzadu ani nebudou remcat, že nemají místo na hlavu a kolena. Šoférovi a spolujezdci může vadit široký středový panel utiskující vnitřní koleno. Jak je u moderních aut zvykem, sedí se totiž docela daleko od dveří a blízko středovému tunelu. To je kvůli bezpečnosti při bočním nárazu. Nohy řidiče navíc ještě chrání kolenní airbag.

Seat Leon 1,4 TSI v číslech

  • motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec 1395 ccm, přímé vstřikování benzinu
  • max. výkon 90 kW/122 k
  • max. točivý moment 200 Nm
  • max. rychlost 202 km/h
  • zrychlení 0-100 km/h 9,3 s
  • kombinovaná spotřeba 5 l na 100 km dle výrobce, v testu 7 litrů
  • délka x šířka x výška x rozvor 4263 x 1786 x 1459 x 2636 mm
  • objem kufru 380 l
  • pohotovostní/max. hmotnost 1224/1760 kg
  • základní cena 408 900 Kč

Řidiči se líbí dobrý výhled ven, dobře je vidět i dozadu, což v dnešní době zavalitých karoserií aut není vůbec běžné.

Technika octavie

Kdo to má rád, může sedět hezky nízko, ten pocit ještě umocňuje plochý prostřední panel do výšky hodně narostlé přístrojové desky. Nahoře je v něm dotykový barevný displej ovládající rádio, Bluetooth handsfree a další věci. Panel okolo vypadá trochu lacině, ale celý systém funguje na výbornou. Navíc je hezky na dosah šoférovy pravačky a ještě k němu lehce natočený. Kaplička budíků v detailech připomíná audiny. Vůbec celý interiér působí festovně a útulně. Navíc není tak strohý jako u německých příbuzných.

Leon totiž stojí na úplně stejném technickém základu (platforma MQB) jako octavia, VW Golf a Audi A3. Ty se od sebe liší nejvíc laděním podvozku. Seat patří k těm s nejtužším odpružením. V zatáčce se tak auto nakloní minimálně, zase ovšem víte o každé díře. Nevyklepe z vás duši, ale rozoranou asfaltku jako bratranec golf nevyžehlí.

Seat Leon

Platforma MQB z úsporných důvodů umožňuje montáž dvou odlišných zadních náprav. Pro silnější verze víceprvkovou (jakou má i předchozí generace leonu), pro méně výkonné pak vyvinuli úplně novou jednodušší nápravu tvořenou torzní příčkou. U golfu a A3 je hranicí, nad kterou dostane zákazník lepší nápravu 90 kW, u seatu a škodovky 110 kW.

"Náš" 90kilowattový přeplňovaný čtyřválcový benziňák tedy tahal auto s torzní příčkou. Podvozek jako celek funguje výborně, dovolíte si i dravou jízdu bez zaváhání. Ostražitější musíte být jen na díry, které vymetete v zatáčce, na nich pak záď lehce odskočí, to je však této konstrukci vlastní.

I přes tužší odpružení je leon auto, které dobře padne do ruky svou přívětivostí a jednoduchostí ovládání. 

Řízení je přesné a citlivé. A z celé jízdy máte hlavně pocit lehkosti (však taky váží jen jeden a čtvrt tuny) a obratnosti.

Leonu dobře stačí i základní čtyřválcová přeplňovaná jedna-dvojka. Čtrnáctistovka TSI je volbou těch, kdo chtějí jezdit rychle nebo často s plným autem. Motor má dost sil ve velkém rozsahu otáček, sportovní gradaci výkonu však nečekejte. TSIško prostě hezky táhne, klobouk vám to však neodfoukne. Jízda je tak spíš pohodlně čiperná než sportovní.

Seat Leon

S 90 kilowatty a 200 newtonmetry hospodaří šestistupňová manuální převodovka. Řadí lehce a bez zádrhelů a je dobře odstupňovaná. Není třeba moc řadit, ve městě jezdíte klidně na pětku. To se projeví i na spotřebě. Po šestnácti stech kilometrů, ze kterých jsme polovinu najezdili svižně po německých dálnicích, jsme měli spotřebu lehce pod sedm litrů. Spořivější řidič nebude mít problém přiblížit se k šesti litrům.

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

První svezení s Teslou Model 3: hi-tech prémiovka v laciném provedení

Tesla Model 3

Jeden z nejpopulárnějších a nejdiskutovanějších elektromobilů současnosti, Tesla Model 3, se dostal Prahy. První jízdní...

Hromadná elektrifikace začíná: Audi e-tron startuje, už jsme s nim jeli

Audi e-tron

O elektroautech všichni v autoprůmyslu mluví, někdo nadšeně, jiný s obavami. Do jejich uvádění na trh se ovšem výrobci...

Najdete na iDNES.cz