RECENZE: Nightwork odešli jako kašpaři. Vrchol jim ale ukradl Mareš
Nightwork odehráli svůj poslední koncert 25.11. 2013 v O2 aréně. | foto: Tomáš Krist, MAFRA
Jedním dechem je nutné dodat, že to slovo nemusí mít nutně negativní nádech, ale koncert, na němž nikdo nemyslí nic vážně, prostě popisuje nejlépe. Už z počátku bylo patrné, že kapela nepodcenila přípravy. Na pódiu ji oproti běžné sestavě doplnila dechová sekce, vokalistky, perkuse i víc než pomocná kytara Jana Tuleňka, což ostatně ještě podtrhlo dojem, že možná přijde i kouzelník. Zejména v první polovině měl večer skvělý švih a takřka bezhlavé tempo, které lidem nedalo vydechnout. Nightwork to zkrátka "dobře hrálo", na čemž měla velký podíl jejich obyčejně nejméně viditelná rytmická sekce.
NightworkPraha, O2 aréna, 25.11. 2013 |
Publikum navíc přišlo natěšené a dobře reagovalo i na věci z nové desky Čauki mňauki, na kterých koncert až překvapivě hodně stál, i když tu zněly v premiéře i derniéře zároveň. Povedený byl i zvuk, scéna, projekce, pódiové efekty, světla a další detaily, které na českých koncertech podobných rozměrů stále nejsou samozřejmostí, i když by měly.
Nakonec ale nepřišel kouzelník, ale už uprostřed Leoš Mareš. Zjevil se při Andělské dívce v bílém kožichu, který na sobě prý neměl od roku 2005, a na závěr své přiznaně neumětelsky rapované vložky se vrhnul po zádech do publika a nechal se unášet na rukou, čímž si pro sebe od Nightwork uzmul vrchol večera. Přiblížili se mu už jen u svého prvního hitu Globální oteplování, kdy se hala nechala vmanipulovat do mexických vln a sborově skandovala: Jsem gay, jsem gay, jsem teplej.
Pokaždé když kapela vyrazila mimo první plán, začala ale show zadrhávat. Poprvé, když Nightwork do závěru písně Signál vmíchali směsku skladeb od Kryštof a Jarka Nohavici, která vyústila v Always Look on The Bright Side of Life od Monty Pythonů. Zjevně proti očekávání totiž publikum neznalo text a místo zpívání bylo odezvou ticho, případně výkřik "Always". Což Vojtěch Dyk zachraňoval dalším vtipkováním ("co Čech, to buzerant") a hecováním publika. Jeho rozeřvávání koncert vůbec provázelo, možná až zbytečně moc na sílu. Jenže když Nightwork zkusili něco trochu náročnějšího než humor za každou cenu, jako je Rybářský lístek "na pět dob", show spadla.
Rozlučkový koncert taky ukázal, jak moc je v tomto případě důležité, aby kapela měla "co hrát" a že největším problémem tu nezůstala forma, ale obsah. Záměrnou "pitominu" textů dokázali muzikantsky posílení Nightwork i sám Vojtěch Dyk svým technicky skvělým zpěvem leckde dobře prodat a zachránit, povedlo se to například v ódě na mrtvého křečka nazvané Vzduchoplavec. Kdyby ta písnička pojednávala o vážných věcech, trhal by s ní Dyk srdce vejpůl.
Naopak v případě posledního singlu 4-3-2-1 Tancuj (Panáčky) v diskotékovém zvuku přestalo soukolí Nightwork až překvapivě fungovat. Slabé byly Tepláky, stejně jako přídavkové medley devadesátkových diskotékových hitů jako I Like To Move It, What Is Love, It's My Life a dalších, ve kterém se kapela navíc oproti sehranému začátku rozpadala. V těchto chvílích to zachraňovalo jen křepčení po pódiu.
Nightwork tak zůstali do své poslední chvíle tím, čím byli od začátku - hudebními kašpary, kteří našli mnohdy překvapivou cestu, jak se trefit do vkusu tuzemského publika a nebát se při tom vůbec ničeho. V tomto kontextu to bude znít asi trochu divně, ale celkově byl jejich koncert v O2 aréně docela důstojným rozloučením v pravý čas. A také důkazem, že se během sedmi let existence od tragických začátků s včelkou Májou naučili hrát a když chtějí, tak i skládat formálně lepší písničky.
Je ale dobře, že se rozhodli svým fanouškům zamávat a nečekat, až se z nich stane úplná karikatura sebe sama, protože jinou cestou by se teď s bigbandistou Dykem v popředí mohli vydat jen obtížně.
Skupina Nightwork oznámila svůj poslední koncert v říjnu
17. října 2013 |
Tipy z televizního programu
Recenze: Ostrov 50 %, Počátek 60 %, Modelář 65 %, Zodiac 60 %, Marťan 70 %, MEG: Monstrum z hlubin 40 %, Duna: Část druhá 90 %, Kobry a užovky 65 %, Matrix Reloaded 60 %, Nikdy neodvracej zrak 70 %
Klíčová slova: Halka Třešňáková, Alžběta II., Survivor Česko & Slovensko, Eurovolby 2024
Seriály: Stíny v mlze, Jedna rodina, Iveta
Členy skupiny ABBA vyznamenal švédský král. Dostali rytířský řád
Všichni čtyři členové legendární švédské popové kapely ABBA, kteří se spolu na veřejnosti objevují...
Zemřel divadelník a zakladatel Studia Ypsilon Jan Schmid, bylo mu 87 let
Ve věku 87 let zemřel v pondělí 3. června divadelník, režisér a kulturní publicista Jan Schmid....
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Měli jsme ze sebe respekt, říkají Krobot a Šoposká. V divadle mají vyprodáno
Rozstřel Nebýt kapitánky Fáberové a kapitána Dítěte ze seriálu Oktopus, možná by Mariku Šoposkou a Miroslava...
Vrátil ses k Nině. Se zesnulým Kačerem se loučili i Kunderová s Pucholtem
Veřejnost a kolegové se v historické budově Národního divadla rozloučili s Janem Kačerem....
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Pro expremiéra Nečase jsem měl velké pochopení, říká Jiří Vyorálek
Premium Patolog Mráz v Poldovi, premiér Vichr v Sedmi schodech k moci i kriminalista Černý ve Stínech...
GLOSA: Nejdříve pistole, pak kufry a celé moře slz. Končí Zlatá labuť
Premium Na půdě seriálového obchodního domu Zlatá labuť se od počátku štkalo mohutně, ale závěrečný díl,...
Pro expremiéra Nečase jsem měl velké pochopení, říká Jiří Vyorálek
Premium Patolog Mráz v Poldovi, premiér Vichr v Sedmi schodech k moci i kriminalista Černý ve Stínech...
Noir Film Festival zve na oscarové bratry Coenovy i vraha Hojera
Na hrad Český Šternberk se od 22. do 25. srpna vrátí Noir Film Festival, který tradičně uvede...
VIDEO: Novináři jako celebrity. Snímek Jiřího Mádla Vlny představuje první trailer
Film Vlny režiséra a scenáristy Jiřího Mádla se představuje první oficiální upoutávkou, která...
Imunita v 1 kapsli: Soutěžíme o roční balení přípravku ImuBerin
Chcete podpořit svou imunitu? Zapojte se do soutěže a vyhrajte roční balení komplexního doplňku stravy ImuBerin. Přípravek obsahuje superkombinaci...