Už nyní magistrát hlásí zájem dalších městských částí, které by rády v některých lokalitách na svém území řešily parkování s pomocí placených parkovacích zón.
"Jedná se o Prahu 4, 8, 9, 13, 18 a Klánovice," vyjmenoval náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek. Ten již v lednu řekl, že přání městských částí ohledně parkovacích zón bude magistrát brát v potaz.
Zmíněné radnice zatím připravují projekty, jinde prověřují, kde přesně má zavedení zón smysl. Kdy se zavedou, zatím není rozhodnuto. Třeba radní Prahy 9 Tomáš Holeček věří, že v druhé polovině příštího roku by zóny mohli mít ve Vysočanech.
Velké rozšiřování oblastí placeného stání se ale podle některých odborníků zcela mine účinkem. Problém s nedostatkem míst se prý horlivým zaváděním zón nevyřeší.
Nové modré zóny v PrazePraha 3 Praha 4 Praha 5 Praha 6 Praha 8 Praha 9 Praha 11 Praha 13 Praha 18 Klánovice Zdroj: Magistrát hl. města Prahy |
"Už je to neúnosné, je to diskriminace lidí, kteří si chtějí v městské části něco vyřídit či přijíždějí za zaměstnáním," uvedl Petr Moos z ČVUT.
K jeho názoru se přiklání i další dopravní odborník František Lehovec. "Toto řešení mělo smysl v centru. Umožnilo parkování rodinám. Cestování za prací do srdce Prahy je nežádoucí, a proto se regulovalo. V okrajových čtvrtích zóny dostihnou všechny řidiče stejně. Nevím, co to má za smysl. Pro radní je to nejpohodlnější, jenže tudy cesta nevede. Budou zapotřebí parkovací domy," řekl.
Radnice: Zóny chtějí sousední čtvrti, tak my také
Rozšiřování zón do dalších městských částí ale neznamená, že by se platilo ve všech ulicích. Se zónami počítají ve vybraných lokalitách.
"Zjišťujeme, jestli se vyplatí zóny zavést v Karlíně, Libni a v okolí stanic Kobylisy a Ládví. Naše ulice jsou přetížené dopravou. Navíc některé čtvrti zóny mají, další je plánují. Zůstali bychom jako ostrůvek bez nich," vysvětlil místostarosta Prahy 8 Michal Švarc. Podobné důvody zmínily i další radnice.
Podle Švarce není v jeho městské části příliš prostoru pro nové parkovací domy. Navíc jej od těchto úvah prý odradily zkušenosti jiných radnic. "Mají s parkovacími domy poměrně negativní zkušenosti. Občané neradi chodí pěšky a neradi platí za jakékoliv parkování. Parkovací domy jsou pak poloprázdné," tvrdí Švarc.
Parkovací budovy přitom velmi dobře fungují v evropských městech a příkladem může být Berlín. Výrazně by také pomohlo, kdyby dojíždějící mimopražští řidiči měli možnost zaparkovat na parkovištích P+R. Někde ale chybí a ta stávající, třeba Černý Most, už kapacitně nestačí.
"Je potřeba, aby se zaváděním zón existovala alternativa pro ty, kteří do té městské části musí," dodal dopravní expert Robert Šťastný.