Vedení Prahy 5, 6 a 3 už předalo magistrátu své projekty, kam chtějí parkovací zóny rozšířit. Jde o Dejvice, Bubeneč, Hradčany, Smíchov a Jarov. Město s jejich zavedením už předběžně souhlasilo, konečnou podobu bude schvalovat městská rada.
"V centrální části Prahy 6 parkuje příliš mnoho aut. Velkou část z nich tvoří mimopražští řidiči. Navíc naše sousední městské části parkovací zóny už mají a společně s námi je zavádí i Praha 5. My tímto krokem chceme do určité míry regulovat počet aut parkujících u nás," vysvětluje důvod zavedení zón mluvčí šestky Jakub Hofmann.
Na začátku projektu parkovacích zón řidiči platili parkovné jen v samém centru města. Prakticky přes noc odsud tehdy zmizela auta návštěvníků a v ulicích zůstaly jen vozy tamních obyvatel. Ale už tenkrát se ukázal jeden velký problém: parkující auta se přesunula o pár ulic dál, kde se za stání neplatilo. Dusit se tak začalo Nové Město, Vinohrady, Malá Strana či Holešovice, kde se posléze zóny zavedly také.
A tak je celkem logické, že další vlna rozšiřování parkovacích zón způsobila doslova lavinový efekt - o zóny se postupně hlásí další čtvrti. Chtějí je ve Vysočanech, u stanic metra v Praze 4 a Praha 10 chce nechat občany rozhodnout v referendu.
Zatímco minulé vedení města už nechtělo zóny rozšiřovat s odůvodněním, že by se problém jen posouval dál, teď je pražský magistrát připraven jednotlivým městským částem naslouchat. "Samozřejmě budeme brát jejich přání v potaz. Musí dojít ke konsenzu mezi radnicemi a magistrátem," uvedl náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek.
Město určí poměr modrých, zelených a oranžových zón
Primátor Bohuslav Svoboda řekl, že město bude řešit funkčnost placených parkovacích zón. "Budeme se snažit respektovat názory městských částí. Debatovat ale budeme o tom, jak mají být zóny řešené z hlediska funkčnosti. Tedy ne to, zdali modré zóny zavést, či ne, ale jak mají konkrétně fungovat," upřesnil primátor.
Město by podle něj mělo například řešit to, v jaké míře půjde o modré zóny a do jaké míry o jiné, tedy zelené či oranžové. O tom teď bude magistrát přemýšlet nad návrhy na zavedení zón v Praze 5, 6 a na Jarově v Praze 3. Podle primátora by tyto placené zóny mohlo město schválit na jaře. "Pokud vše půjde podle plánu, zóny by tu mohly začít fungovat na podzim," dodal šéf odboru dopravy Jan Heroudek.
Návrhy městských částí, do nichž měla MF DNES možnost nahlédnout, počítají s různými typy zón. Tak například v Bělohorské ulici v Praze 6 se zatím počítá s kombinací všech možných typů parkovaní. Mísit by se tu měly různě barevné zóny, které určují vždy jiná pravidla pro stání.
Přestože rozšiřování oblastí s placeným parkováním s sebou přináší problémy, Heroudek v něm vidí řešení stávající situace. "Městské části, které jsou v sousedství již zavedených zón, teď zjevně dospěly k názoru, že jim nic jiného nezbývá. Navíc chybějí místa i na parkovištích P+R. Jednáme proto se Středočeským krajem o výstavbě parkovišť třeba i u železničních stanic," dodal Heroudek.