Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Proč milujeme dojíždění do práce aneb dopravní paradoxy

Klikaté cesty kolem hor zvládneme, na přehledných silnicích bouráme. Dopravní zácpy provázejí lidstvo už od starověku a celá dlouhá desetiletí se snažíme strávit hodinu denně přejížděním z místa na místo. Americký novinář Tom Vanderbilt zkoumal paradoxy dopravy a shrnul je v knize Provoz: proč řídíme tak jak řídíme.

Díky Vanderbiltově knize se dopravním problémům nevyhnete, ale v dopravní zácpě si budete aspoň připadat o něco chytřejší | foto: Profimedia.cz

Jak pojedete po úzké a rozbité silnici ve španělském vnitrozemí, klikatící se nad srázem? Krokem. A před každou zatáčkou pro sichr zatroubíte. Jací ale budete šoféři na čtyřproudé silnici s únikovými zónami, vedoucí bez zatáček přes Spojené státy? Příliš sebevědomí. Pojedete jako fanfaróni a brzy možná budete vyplňovat papíry pro pojišťovnu.

Vanderbilt je kousavým nepřítelem "silnic, které se tváří, že mnohé promíjejí". Opírá se o desítky studií dokazujících, že příliš široké jízdní pruhy a krajnice, velkorysé oddělení automobilů, cyklistů a chodců a přebytek značek nedělá dobrotu. Odvádí totiž pozornost řidiče od ostatních účastníků provozu a vedou ho k tomu, že si všímá hlavně těchto vodítek. Lidská pozornost je ale přitom omezená a každou půlsekundu, kdy se koukáte nahoru na semafor, přicházíte o půlsekundu, kdy jste se měli koukat před sebe. A najednou bum prásk, kde se v té křižovatce ta dodávka vzala?

"Problém se značkami je, že jejich účinek klesá s jejich počtem. Čím víc cedulí STOP, tím pravděpodobněji je budou řidiči porušovat. Studie ukázaly, že právě tyhle značky nedělají pro snížení rychlosti prakticky nic, řidiči zkrátka jezdí o to rychleji mezi nimi, aby nahnali čas."

Ostatně, Vanderbilt není jediný, kdo nepřeceňuje význam dopravního značení. Některé dopravní značky začala právě s ohledem na bezpečnost provozu stahovat některá města v Česku i Evropě.

Dopravní zácpy a dojíždění jsou tu s námi odjakživa

Čtyřsetstránková kniha nás ale i uklidňuje. Prozrazuje například, že dopravní zácpy znal už antický Řím i řada dalších měst v historii. Uspokojivě vyřešit situaci se zatím nepovedlo nikde. V Římě například kdysi omezili průjezd povozů přes den. Nikdo se tam pak nevyspal, protože se zboží po hrbolaté dlažbě naváželo v noci.

Stejně tak nás historií provází dojíždění do práce. Autor cituje izraelského ekonoma pracujícího pro Světovou banku Yacova Zahaviho, který v 70. letech vypracoval teorii nazvanou rozpočet dojíždění. Tvrdil, že lidé chtěli věnovat každý den určitý čas tomu, aby se přepravovali. Ne že museli, chtěli.

"Zajímavé je, že podle Zahaviho byl tenhle časový úsek stejně dlouhý na všech místech. Anglické městečko Kingston se rozkládá na čtyřech procentech plochy Londýna, lidé v obou městech ale denně strávili přejížděním průměrně těch samých pětačtyřicet minut. Jediný rozdíl byl v tom, že Londýňané jezdili méně často, ale po delších trasách, zato lidé z Kingstonu jezdili častěji, ale na kratší vzdálenosti," píše Vanderbilt.

Obrázek není k dispozici

Tohle zjištění však neberte jako svou osobní "emisní povolenku". Pěší chůze na kratší vzdálenost by nás totiž uspokojila stejně dobře.

Italský přírodovědec Cesare Marchetti totiž myšlenku rozpracoval dál a všiml si, že ještě dávno předtím než existovala auta se lidé snažili denně přepravovat zhruba jednu hodinu. Nazval to jeskynním instinktem, který prý vyjadřuje rovnováhu mezi naší touhou pohybovat se a touhou mít domov. Ona hodinka na cestě denně je prostě kompromis.

Vězeň, který si během šedesátiminutové vycházky odšlape dokolečka na dvoře svých pět kilometrů, tak vlastně kopíruje trasu, kterou podle archeologických nálezů chodívali na trh zemědělci v řeckých vesnicích v období antiky.

S nehodovostí může souviset i míra korupce

Na první pohled se to zdá být jasné: nejvíc lidí, v přepočtu na počet obyvatel, aut či dokonce ujetých kilometrů, umírá v chudých zemích, kde se po vytlučených ulicích jezdí v autech se selhávajícími brzdami.

Jak je potom ale možné, že sousedící země Holandsko a Belgie, které mají stejně kvalitní silnice a auta i podobný hrubý domácí produkt na hlavu, vykazují zcela odlišné černé statistiky? Podle Vanderbilta za to může korupce. Té je v Holandsku podle Transparency International výrazně méně než u sousedů, a také proto se prý na holandských silnicích ročně zabije o polovinu lidí méně než u sousedů.

"Korupci lze nejčastěji chápat jako zneužívání pravomocí pro osobní prospěch," píše Vanderbilt. "Můžeme ji tedy považovat za znamení obecného nedostatku respektu k zákonům." Tím vysvětluje, proč mají nejbezpečnější silnice právě státy, které jsou nejméně zkorumpované, jako je Finsko, Norsko, Nový Zéland, Švédsko či Singapur.

Článek byl připraven ve spolupráce se serverem psychologie.cz

Autoři:
  • Nejčtenější

Nová antikoncepční éra. Gel pro muže slibuje spolehlivost

12. června 2024

Má být stejně účinný jako hormonální antikoncepce pro ženy. Snad dokonce ještě spolehlivější. Gel...

Zvedá železo, tančí. Dřív jsem měla metrák, říká holka, co ráda cvičí

13. června 2024

Ráda hledá výzvy. V posilovně je jako doma, soutěžně okusila fitness, bez deadliftu pro ni není...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Ministerstvo nedžentlmenské války. Churchillovi specialisté se inspirovali piráty

11. června 2024

Zničit lodě, které sice patří nepřátelům, ale kotví v přístavu neutrální země, byla výzva....

Ahoj, bacha, grázl. Jak vznikla slova? Na hulváta jsem ještě nepřišel, říká vědec

12. června 2024

Premium Bohemista Jiří Rejzek je autorem Českého etymologického slovníku objasňujícího původ jedenácti...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Análnímu sexu přeje pop, fetišům metal. I sex má svůj playlist

17. června 2024

Propojila muziku se sexem. Proto, že pro mnohé prostě patří k sobě. Netradiční studie zjišťovala,...

OBRAZEM: Pornoherečky, křiklouni. Připomeňte si tváře Clash of the Stars

18. června 2024

Má za sebou sedm turnajů, nabídly barvité postavy. Jejich zázemí sahalo od porna po ryzí...

Vědkyně o AI: Zatím nemáme technologii, která by najisto ověřila pravost videí

v diskusi jsou 2 příspěvky

17. června 2024

Premium V dnešní době už je velmi složité a občas dokonce nemožné poznat falešné video či fotografii, jež...

Análnímu sexu přeje pop, fetišům metal. I sex má svůj playlist

17. června 2024

Propojila muziku se sexem. Proto, že pro mnohé prostě patří k sobě. Netradiční studie zjišťovala,...

Učil jsem se v Číně i od Foglara, líčí zakladatel české školy bojových umění

16. června 2024

Premium Od roku 1990 vede Ivan Rzounek stále fungující českou školu Wing Chun Kung Fu v Praze. Vypráví...

Máte starý fén? Přečtěte si, co vašim vlasům způsobuje.
Máte starý fén? Přečtěte si, co vašim vlasům způsobuje.

Máte ve své koupelně starou žehličku na vlasy nebo fén? V oblasti vlasové péče došlo v poslední době k obrovským inovacím. Je ale opravdu nutné...

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Putine, běž do prd*le, zahlásil na koncertě Rod Stewart. Němci zpěváka vypískali

S překvapivou vlnou nevole se na svém nedělním koncertu v Lipsku setkal rockový král Rod Stewart. Během vystoupení se...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Tvrz koupil za 76 tisíc a daroval ji manželce. Pak ruinu 20 let opravoval

Pavel David zahlédl v dubnu roku 2003 v novinách inzerát: „Prodám tvrz za 76 000 Kč.“ Ještě ten den si jel zříceninu...

Jen ať mě kritizují, moje šperky vydělávají, říká zpěvačka Lucie Bílá

Zatím jí to pořád zpívá, ale i Lucie Bílá (58) si uvědomuje, že jednou její kariéra skončí. Hlava ji z toho ovšem...