Hlavní hala a další části muzea za stamiliony mají vyrůst v městské části Hodolany. Na mapě Evropy by tak přibyla významná muzejní instituce zaměřená na vlaky, drážní vozidla a stroje související s železnicí. Kdy by mohla otevřít své brány návštěvníkům, však zatím není jasné.
Aby se totiž v areálu zaleskla blankytně modrá "kapka" hlavní muzejní haly, je na výstavbu nutné získat zhruba šest set milionů korun. Zájemci v ní najdou kolekci historických "technických" vozidel, jako jsou vozy na opravy trolejí či na úpravu železničního svršku a spodku nebo kolejové jeřáby.
"Což jsou monstra, která v některých případech převyšují rozměry parní lokomotivy," popsal ředitel Správy dopravní cesty Olomouc Václav John.
Další část expozic bude patřit místní železnici i dřevařské dráze. "Mělo by se jednat o speciální kolekci pro Olomouc," nastínil John. Svůj prostor v muzeu dostanou rovněž speciální motorové vozy i kolekce parních a dalších historických lokomotiv. "V tom, že lidé mají rádi parní a historické lokomotivy, je i trochu nostalgie po dětství. Jde o něco neopakovatelného," míní John.
Právě "jeho" organizace, Správa dopravní cesty Olomouc, se vedle hybné síly plánu Nadace Okřídlené kolo stane spolu s Českými drahami, městem Olomoucí, Olomouckým krajem a dvěma odborovými železničními sdruženími členem vznikající obecně prospěšné společnosti.
Hodolanské pozemky poskytnou České dráhy
Do ní by podle už existujícího návrhu jako část svého vkladu daly České dráhy pozemky v areálu u podchodu nedaleko hlavního vlakového nádraží v Hodolanech.
"Přestože by v daném okamžiku ještě pozemky nebyly prodané, umožnilo by to postupné podávání žádosti pro získávání peněz z unijních i dalších zdrojů potřebných pro výstavbu," vysvětlil John. Tato varianta byla schůdnější než okamžitý prodej pozemků, neboť ten by byl zdlouhavější a tvůrci plánů by mohli "prošvihnout" termíny k získání peněz.
Olomoucká radnice projekt podporuje nejen kvůli předpokládanému přílivu turistů. "Stavbou nového objektu se zatraktivní daná oblast a opraví se i lokomotivové depo," vypočítal výhody náměstek olomouckého primátora Svatopluk Ščudlík.
Obdobně vysvětloval svůj zájem při své nedávné olomoucké návštěvě ministr dopravy Vít Bárta: "Věřím, že vznik takového muzea může být výrazným stimulem pro rozvoj cestovního ruchu v kraji a vůbec pro nalákání dalších zákazníků na železnici."
Muzeum si bude vyměňovat vlaky s ostatními
Ambiciózní plán z odborného hlediska zastřešuje Národní technické muzeum v Praze, které chce v hlavním městě vytvořit menší muzejní instituci v depu Masarykova nádraží.
Obě muzea by spolupracovala a vyměňovala si exponáty. To pražské by se mělo stát "výkladní skříní" lákající turisty i k cestě do srdce Hané. "Z našeho pohledu by bylo dobré, kdyby vznikly dvě provázané instituce," uvedl za pražské technické muzeum Jiří Střecha.
Ovšem nejen mezi Prahou a Olomoucí by pendlovaly "mašinky". Olomoucké expozice mají obohacovat zápůjčky i z dalších míst. "Obdobná zahraniční muzea ročně obmění asi třetinu exponátů," popsal John.
Důvodem je i to, aby proměňující se výstavy lákaly lidi k opakujícím se návštěvám. Dřív či později by se tak měly v krajském městě objevit zajímavé lokomotivy a další stroje, které zachraňují nadšenci v depech po celé České republice, nebo jsou k vidění třeba v muzejní expozici v Lužné.
První "ochutnávka" by mohla být už příští rok
Podle Johna je navíc možné, že lidé nebudou muset čekat řadu let, až se otevřou brány nového stánku zasvěceného technickým památkám. V okamžiku, kdy bude existovat nezisková organizace a bude mít k dispozici budoucí areál, půjde tam v rotundě a vedlejší budově pořádat občasné železniční přehlídky a výstavy.
První podobnou ochutnávku z muzejní nabídky vidí John reálně už pro příští rok. "Olomouc by se tak už dostala na pomyslnou evropskou mapu parních lokomotiv a současně by připomínala přípravu výstavby muzea," vysvětlil.
Pro města je podle něj obdobné dopravní muzeum prestižní záležitostí. "Olomouc má ještě tu výhodu, že je sama o sobě nádherná, přitahuje pozornost," dodal John.