Podobný obrázek jako z bratislavské MHD, kdy šofér bojuje s horkem šortkami a vlhkým ručníkem kolem krku, by měli cestující v českých autobusech vidět čím dál méně často. Ilustrační foto.

Podobný obrázek jako z bratislavské MHD, kdy šofér bojuje s horkem šortkami a vlhkým ručníkem kolem krku, by měli cestující v českých autobusech vidět čím dál méně často. Ilustrační foto. | foto: ČTK

Konec šoférů v tílku a šortkách. Kraje bojují za vyšší kulturu cestování

  • 185
Krajské úřady, které dávají ročně miliardy korun na veřejnou dopravu, už neovlivňují pouze to, jak často mají jednotlivé spoje jezdit. Mnohde určují také oblečení, které mají mít na sobě řidiči autobusů. Věnují se třeba tomu, aby na sobě šoféři v parných dnech neměli jen tílko a kraťasy.

Požadavek na oblečení řidičů se zahrnuje do takzvaných standardů kvality. Ty se týkají zejména vybavení autobusu či jeho přesnosti.

"Postupně je dáváme do smluv s jednotlivými dopravci. Jde nám o to, aby se tak zvýšila kultura cestování," vysvětluje Petr Prokeš z firmy Korid LK, která organizuje veřejnou dopravu v Libereckém kraji.

Podobné je to i v ostatních regionech. Například pražský Ropid, který má na starosti spojení v Praze a v okolí, má od letošního února devatenáctibodové standardy. Ty řeší nejen dochvilnost autobusů či jejich stáří, ale také třeba chování řidičů.

"Provozní personál se chová slušně, vstřícně a přátelsky bez hrubého porušení pravidel slušného chování," nařizuje dopravcům příslušný předpis Ropidu.

Kultura cestování autobusy prošla za poslední roky výraznou proměnou, "tílkařů" ubylo i díky samotným dopravcům. Firmy totiž už mají většinou v kolektivní smlouvě či v pracovním řádu nařízení, že jejich řidiči musí jezdit v uniformě či stejnokroji.

"Pokud je řidiči nenosí, přijdou o pohyblivou část mzdy, může to skončit i rozvázáním pracovního poměru," varuje šéf ČSAD Semily Tomáš Roubíček.

Některé firmy rozlišují stejnokroj i podle počasí. "Do určité teploty musí mít kravatu, pokud je už teplo, dovolujeme rozhalenku," popisuje šéfka Icom Transport Kateřina Kratochvílová. Veolia Transport v létě nabízí řidičům možnost mít jen tričko. "Máme letní a zimní variantu uniforem," říká Ivo Novotný z Veolie.

Student Agency dokonce cestující vybízí k tomu, aby nahlásili případné prohřešky řidiče. "Máme i skryté kontroly. Není to na vyhazov, ale můžeme mu strhnout třeba i patnáct procent z platu," uvedl šéf firmy Radim Jančura.

Ne všem řidičům jsou však taková pravidla příjemná. "Za volantem je v létě často nesnesitelně a mít ještě kravatu, to je neúnosné," stěžuje si jeden z šoférů, který si přál zůstat v anonymitě.

Některé kraje hrozí dopravcům za nedodržování pravidel i pokutami, zatím však žádný k sankci nepřistoupil.

Pro dopravce jsou kraje klíčovými zákazníky: ročně od nich dostanou celkem čtyři miliardy korun. Kraje si od zavedení standardů slibují především kvalitnější cestování veřejnou dopravou a větší zájem lidí o ježdění autobusy. Částečně standardy řeší i nový zákon o veřejné dopravě, který by měli poslanci schvalovat během března.