Požadavek na oblečení řidičů se zahrnuje do takzvaných standardů kvality. Ty se týkají zejména vybavení autobusu či jeho přesnosti.
"Postupně je dáváme do smluv s jednotlivými dopravci. Jde nám o to, aby se tak zvýšila kultura cestování," vysvětluje Petr Prokeš z firmy Korid LK, která organizuje veřejnou dopravu v Libereckém kraji.
Podobné je to i v ostatních regionech. Například pražský Ropid, který má na starosti spojení v Praze a v okolí, má od letošního února devatenáctibodové standardy. Ty řeší nejen dochvilnost autobusů či jejich stáří, ale také třeba chování řidičů.
"Provozní personál se chová slušně, vstřícně a přátelsky bez hrubého porušení pravidel slušného chování," nařizuje dopravcům příslušný předpis Ropidu.
Kultura cestování autobusy prošla za poslední roky výraznou proměnou, "tílkařů" ubylo i díky samotným dopravcům. Firmy totiž už mají většinou v kolektivní smlouvě či v pracovním řádu nařízení, že jejich řidiči musí jezdit v uniformě či stejnokroji.
"Pokud je řidiči nenosí, přijdou o pohyblivou část mzdy, může to skončit i rozvázáním pracovního poměru," varuje šéf ČSAD Semily Tomáš Roubíček.
Některé firmy rozlišují stejnokroj i podle počasí. "Do určité teploty musí mít kravatu, pokud je už teplo, dovolujeme rozhalenku," popisuje šéfka Icom Transport Kateřina Kratochvílová. Veolia Transport v létě nabízí řidičům možnost mít jen tričko. "Máme letní a zimní variantu uniforem," říká Ivo Novotný z Veolie.
Student Agency dokonce cestující vybízí k tomu, aby nahlásili případné prohřešky řidiče. "Máme i skryté kontroly. Není to na vyhazov, ale můžeme mu strhnout třeba i patnáct procent z platu," uvedl šéf firmy Radim Jančura.
Ne všem řidičům jsou však taková pravidla příjemná. "Za volantem je v létě často nesnesitelně a mít ještě kravatu, to je neúnosné," stěžuje si jeden z šoférů, který si přál zůstat v anonymitě.
Některé kraje hrozí dopravcům za nedodržování pravidel i pokutami, zatím však žádný k sankci nepřistoupil.
Pro dopravce jsou kraje klíčovými zákazníky: ročně od nich dostanou celkem čtyři miliardy korun. Kraje si od zavedení standardů slibují především kvalitnější cestování veřejnou dopravou a větší zájem lidí o ježdění autobusy. Částečně standardy řeší i nový zákon o veřejné dopravě, který by měli poslanci schvalovat během března.