"Jé, to by bylo hezký pro našeho Daníčka," říká žena svému muži a usmívá se přitom na hračku pro psa v oddělení potřeb pro psy a kočky v pražském obchodě.
"To snad nemyslíš vážně, kupovat hračku psovi," poznamená muž trochu znechuceně. "I ty škudlile," odvětí mu žena a strká hračku do nákupní tašky.
Podobné dialogy pravděpodobně stojí za tím, že prodej věcí pro domácí mazlíčky roste i v době, kdy prodeje ostatního zboží klesají.
Český statistický úřad sice statistiku chovatelských potřeb nevede, protože je to menšinová položka. Obchodníci však tvrdí, že obliba výrobků pro domácí zvířata roste.
"Je to tak dva roky zpátky, kdy jsme pochopili, že mazlíčkům je třeba vyhradit prostor. Začínali jsme s miskami, hračkami a dekami. Lidé se o to začali zajímat, a tak od té doby sortiment pravidelně rozšiřujeme a nyní máme v nabídce přes padesát výrobků," říká mluvčí Ikea Jindra Válová.
Miska pro psy za 9 Kč patří k jedněm z nejprodávanějších výrobků v Ikea. Týdně se jí prodá přes tři sta kusů. "Nad korunovými položkami lidé neváhají a přidávají si je k nákupům automaticky," vysvětluje mluvčí. Naopak pohovka za 1490 korun je pro fajnšmekry. Týdně se prodá v průměru jedna.
Podle ní nakupují věci pro zvířata především mladé bezdětné páry, nebo naopak starší manželé, kterým už děti odrostly.
Rostoucí prodeje potvrzuje i Edvin Pivec, marketingový manažer velkoobchodu s chovatelskými potřebami Plaček. "Lidé se o své mazlíčky starají čím dál tím víc a prodeje rostou. Vidím to i na sobě. Mám tři kočky a raději ošidím sebe než je."
Internetové obchody se snaží sílící zájem lidí o věci pro zvířata podchytit právě před Vánoci, tedy nejlepší prodejní sezóně v roce, už několik let.
"Před Vánoci prodeje vždy rostou, a tak se snažíme nabízet speciální adventní zboží. Psům už čtvrtým rokem nabízíme adventní kalendáře a zájem o ně roste," říká majitelka haty.cz Hana Tylová.
Že se pejskařům tento kalendář líbí, jde vyčíst i z internetové diskuse. "Psům to strašně chutná. Všichni se za mnou táhnou a dobývají se mi do kapsy, takže jsem teď nejvíc sexy pejskař v okolí," libuje si majitel psa slyšícího na jméno Indee.
Větší tržby si slibuje i prodejce psího oblečení. "Od roku 2006 naše prodeje rostly. Lidé se učí oblékat své psy, a tak nečekáme žádný větší propad ani v ekonomické krizi. Na Vánoce vždy přijdeme s něčím ve stylu Santa Clause," říká majitelka e-shopu Luxury Dog Valerie Petrášová.
Zájmu lidí o adventní výrobky se snaží vyjít vstříc i kamenní prodejci. Například prodejna Pet Center na Žižkově nabízí hned u kasy vánoční balíčky pro kočky, psy i hlodavce.
"Balíčky jdou výborně na odbyt. Objednáváme si je u výrobců, ale podle potřeby je vyrábíme i sami. Lidé často nevědí, co koupit, a tak pak rádi sáhnou po těchto připravených věcech," libuje si vedoucí prodejny Hana Jurková.
Že lidé na zvířatech nešetří si všimly i velké obchodní řetězce. Tesco věnuje novinkám pro kočky a psy ve vánočním katalogu půlku stránky.
"Prodej krmiva a různých doplňků pro mazlíčky každoročně stoupá. Na Vánoce mají chovatelé zájem i o něco lepšího. Z toho důvodu se snažíme sortiment neustále rozšiřovat a letos jsou novinkou například adventní kalendáře pro psy a kočky," říká Jana Háková z tiskového oddělení Tesco Stores ČR.
Podobně se chová i Ahold Czech Republic, který provozuje prodejny Albert.
Na růst tržeb se ale mohou před Vánoci těšit také provozovatelé salonů pro psy. "Lidé si rezervují místo i měsíc dopředu, aby měli jistotu, že budou mít pod stromeček svého pejska hezky upraveného," říká majitelka Salonu Beata z Vysoké u Havlíčkova Brodu.