Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Brothers in Arms: Hell’s Highway – do pekla rovnou po dálnici

  0:03
Nic moc novinek, ale milovníci válečných akcí si určitě přijdou na své.
75

Brothers In Arms: Hell's Highway

Platforma: PC
Výrobce: Gearbox Software

  • Grafika
  • Design misí
  • Slušná herní doba
  • Na sérii BiA až moc arkádových prvků
  • Zmateně podaný příběh
  • Minimum novinek

Herní karta

Fanoušci akcí z 2. světové války si v posledních letech užívají opravdové hody. Herní Brothers in Arms: Hell's Highwayvývojáři neustále propírají toto téma kvantem více či méně kvalitních titulů a nevypadá to, že by chtěli polevit.

Důkazem budiž čerstvý titul Brothers in Arms: Hell’s Highway (u nás díky profesionálnímu českému překladu pod názvem Pekelná dálnice) od studia Gearbox.

Pokud se vám zdá, že jste o Brothers in Arms (BiA) už někde slyšeli, máte bod, Hell’s Highway je totiž již třetím dílem série. První díl s podtitulem Road to Hill 30 z roku 2005 následovala o pouhý půlrok později dvojka s názvem Earned in Blood. Jednalo se prakticky o totožné hry, pouze se změnil hlavní hrdina a mise se většinou odehrávaly kousek vedle, ale audiovizuální stránka a vše ostatní zůstalo při starém. BiA: HH se to snaží změnit a o tom, zda se mu to povedlo, bude právě tato recenze.

Brothers in Arms: Hell's Highway     Brothers in Arms: Hell's Highway

V BiA: HH se opět ujmeme role Matta Bakera, hrdiny prvního dílu, a se zbytkem Brothers in Arms: Hell's Highway101. výsadkové divize trochu zredukujeme počet německy mluvících agresorů.

Velkou roli zde hraje příběh, který je vyprávěn formou poutavých filmečků, z nichž některé se odehrávají v minulosti a osvětlují právě probíhající události. Těchto animací je doslova ohromné množství a ztratit se v právě probíhajících událostech není vůbec těžké, zvlášť pokud neznáte předchozí díly (hlavně první).

Ostatně navázání na dřívější události potvrzují i první okamžiky hry, kdy se před úvodní animací ozve věta „Previously in Brothers in Arms,“ v dnešní době slýchaná v každém druhém seriálu.

Styl hry se od minula nijak výrazně nezměnil, ale pokud vám předchozí díly unikly, Brothers in Arms: Hell's Highwayčtěte dále. Na herní prostředí koukáte z vlastního pohledu a kromě několika misí máte vždy k dispozici jeden až tři týmy spolubojovníků.

Protože hra není zas až taková arkáda jako třeba Call of Duty, není dobré se vrhat střemhlav proti kulometným hnízdům Skopčáků a bez větších problémů je připravit o jejich bezcenné virtuální životy. Takové nápady jsou okamžitě potrestány a následovány loadem posledního checkpointu. Klíčové je tedy krytí za nejrůznějšími překážkami a  také používání výše zmíněných týmů, které vám zajistí třeba krycí palbu.

Ovládání těchto skupinek spolubojovníků je velice intuitivní, stačí prostě podržet pravé myšidlo a někam s ním ukázat. Pokud je to někde na zemi, borci se okamžitě Brothers in Arms: Hell's Highwaypřesunou na dané místo a najdou nejlepší krytí, pokud je to nepřítel, zaútočí, jak prosté. Je možné ničit i nějaké překážky, ale to jsem valně nevyužíval. Pokud máte pod palcem týmů více, stačí se mezi nimi přepínat TABem.

Týmy samozřejmě nemáte jen na parádu nebo aby to vypadalo, že jste na všechno sami. Bez podpory svých kamarádů se skutečně neobejdete. Stejně jako v minulých dílech i zde je spousta odboček, které náááhodou jako na potvoru vedou přesně k támhletěm Helmutům, co to do vás praží ze svých MP40. Dáte tedy jednomu týmu rozkaz k útoku a zatímco se náckové budou krčit v příkopě, obejdete jejich pozici a kamarádsky jim zezadu poklepete na ramena třeba Tomíkem.

Když už jsem u těch týmů, musím poznamenat, že se chovají velice reálně, nikdy Brothers in Arms: Hell's Highwaynestojí na otevřeném prostranství a až na výjimky se vždy schovají na bezpečné místo. Pokud přebíhají na jinou pozici, pálí od boku, pokud jim rozkážete krycí palbu, plní rozkaz bez keců, podporují se navzájem a nikdy se nestane aby třeba všichni měnili zásobník naráz.

Umělá inteligence spolubojovníků se tedy povedla na výbornou. To už se ale bohužel nedá říci o nepřátelích, kteří občas nabíhají před vaše hlavně jako prasata na porážku. Sice se také brzo schovají za nějakou překážku, ale stačí, aby jim koukal kousek hlavy nebo nohy a hned jsou pro vás snadným terčem. Zvláštní, že vás se toto netýká. Matt Baker se může krčit za sebetenčím stromečkem, ale pokud zůstane v krytu, je vůči kulkám imunní.

Brothers in Arms: Hell's Highway     Brothers in Arms: Hell's Highway

Ona vůbec ta arkádovost asi trochu přerostla tvůrcům přes hlavu. Zatímco v Brothers in Arms: Hell's Highwaypředchozích dílech byl realismus velkou součástí hry, v HH se týká maximálně lokací nadesignovaných podle historických reálií, případně zbraní, zvuků a podobně, zatímco hratelnost má do reality daleko asi jako Duke Nukem Forever do čerstvě oznámeného titulu.

Už jenom způsob léčení – Matt může krvácet třeba i z uší, ale stačí několik sekund v klidu a je hned zase jako rybička. Několikrát za hru si také osedláte bojový tank. Tyto mise by se možná hodily do Call of Duty, ale zde působí jako pěst na oko, protože Němci nabíhají pod hlaveň kanónu jako by z ní stříkala vychlazená Plzeň a kulometčík nahoře rozhazoval utopence jako bonus.

V Brothers in Arms: Hell's Highwaykombinaci s tím, že lze jet pouze ohraničenou trasou a tank se zarazí i o kdejaký minikeříček na kraji silnice, jen abyste neodbočili někam, kam nesmíte, to zrovna na hratelnosti dvakrát nepřidá.

Co ale vývojáři ubrali na reálnosti, to přidali na audiovizuální stránce. Nová generace Unreal enginu válí a pokud máte slušnou mašinu a naboostujete detaily na maximum, vychutnáte si každičký kousek hry.

Kromě povedeného designu musím vyzdvihnout i parádní vymodelování postav a hlavně profesionální zvládnutí mimiky, která odpovídá skutečným emocím. Kromě jedné výjimky – Matta Bakera ve hře. V animacích je vše jedna báseň, ale ve hře má hlavní hrdina neustále nasazený jeden přiblblý Brothers in Arms: Hell's Highwayneutrální xicht a je jedno, zda právě odrazil velký útok nebo se kryje v zákopu, zatímco na něj střílí hned několik kulometných hnízd.

Díky reálně vypadající grafice právě zde vývojáři odvedli největší kus práce, co se týká reálného zobrazení války. Kromě výše zmíněných reálných lokací podle dochovaných fotografií a záznamů či dobové techniky a jejích zvuků, jsou to hlavně některé kruté scény a animace, zobrazující naturalismus a brutalitu války do nejmenších detailů. Občas je to opravdu hnus.

HH mělo mít podle slov vývojářů neskutečně propracovaný fyzikální model, což se bohužel vyplnilo pouze z části. Je sice hezké, že některé objekty jdou rozstřílet a že když se Hanzové kryjí za dřevěným plůtkem, tak jim krytí moc dlouho nevydrží, ale jinak to není žádná sláva. Pouze některé naskriptované události vypadají zvlášť povedeně. Např. exploze po zásahu bazukou do střešního okénka, kde si němčouři vybudovali střílnu, vytrhne kus střechy a vše se hezky sesype. Takových míst ale moc není, což je škoda.

Brothers in Arms: Hell's HighwayBrothers in Arms: Hell’s Highway je povedená střílečka, důstojně navazující na své předchůdce, ale tak nějak jsem měl celou dobu pocit, že nám vývojáři naslibovali přeci jen o něco víc, než jen další arkádovou střílečku s pár vychytávkami okolo.

I přesto jsem se u ní ale královsky bavil, nuda se nedostavila ani jednou a body k dobru přidávám i za slušnou herní dobu. Milovníci série, případně všech podobných akcí, s tímto titulem určitě nešlápnou do ee.

Neleze vám 2. světová válka ve hrách už krkem?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 úterý 4. listopadu 2008. Anketa je uzavřena.

Ne, je to pořád zábava
Ne, je to pořád zábava 1684
Ano, chtělo by to už změnu
Ano, chtělo by to už změnu 489
Autor:

Hodnocení hry

Redakce

75 %

Čtenáři

86 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 510 čtenářů

  • Nejčtenější

Co dělají simíci, když se nikdo nedívá? Pořádají sexuální orgie i fetují

Kdo nikdy v prvních simících neodstranil žebřík z bazénu, nechť první hodí kuličkou z myši. Moc...

Změní mi to život, raduje se vývojář poté, co prodal 200 tisíc kopií své hry

Nezávislá strategie Rusty’s Retirement těží z velmi jednoduchých pravidel a minimálních nároků na...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Stahujte zdarma vynikající „fantasy Civilizaci“, čas máte jen do středy

Na Steamu je aktuálně zdarma vynikající tahová strategie Endless Legend. Hráči v ní mají za úkol...

Dohrál slavnou skákačku bez stisknutí tlačítka pro skok. Trvalo to 86 hodin

Po osmadvaceti letech od vydání a desítkách tisíc hodin marných pokusů se komunitě kolem legendární...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Příznivce Half-Lifu to nepotěší. Unikly informace o nové hře od Valve

Čerstvý únik informací nám dává jasnější představu ohledně nové hry od legendy mezi herními studii...

Česká realistická akce Gray Zone Warfare se hraje skvěle, optimalizace vázne

Ambiciózní český projekt vstoupil do předběžného přístupu na Steamu. Trhá rekordy, ale je to...

Letošní díl Call of Duty bude návratem série Black Ops

Ani letos hráči nepřijdou o další díl střílečky Call of Duty. Po restartované trilogii Modern...

Střílečka XDefiant nalákala tři hodiny po spuštění přes milion hráčů

Ačkoli to s free 2 play střílečkou XDefiant od Ubisoftu vypadalo v posledních měsících všelijak,...

Poslední díl Farming Simulatoru prodal 6 milionů kopií, teď je k mání zdarma

Farming Simulator 22 je tím nejprodávanějším dílem v patnáctileté historii série, nyní si ho díky...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...