Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Seznamte se: nová malá škodovka na vlastní kůži

Ještě před zahájením prodeje jsme vyzkoušeli novou fabii. Mezi prvními v Česku jsme s ní strávili celý týden a prozkoumali ji ze všech stran. Nejmenší škodovka je hezčí, větší a malinko výkonnější. Dobrý dojem kazí jen drobné chybičky.

Entschuldigen, promiňte, to je nová fabia? Neměl byste dvě minutky čas, abychom si ji mohli prohlédnout? Jaká to je výbava? Ambiente? Sehr schön, velmi pěkná... Takový zájem vzbudila mladoboleslavská novinka i u německých policistů, když nás zastavili kvůli kontrole.

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých vozů Škoda Fabia www.automodul.cz

A jestliže tak zaujala automobilisticky náročné Němce, v Česku byl zájem až skoro nepříjemný – na každé benzinové pumpě se u auta sešel kordon obdivovatelů i kritiků.

Na tak malé auto slušný výkon. Češi (a nejen oni) ovšem nejdostupnější Škodovku milují: jen loni si ji novou v Evropě koupilo 244 tisíc lidí, v Česku pak 33 tisíc – nemluvě o ojetinách, mezi nimiž je jasnou jedničkou. Novou fabii si první zájemci začnou od dealerů Škody odvážet příští pátek 30. března.

Skvělé pohodlí, dobrá jízda, slabší motor

K testu jsme si vybrali auto s druhým nejslabším motorem, tříválcové 1,2 o výkonu 51 kilowattů. Bohužel nebyla k dispozici základní výbava (Classic), která bude nejprodávanější, takže nás těšil dvoubarevný interiér (od verze Ambiente), hýčkala klimatizace i rádio s mp3 a ovládáním pod volantem. To důležité ale budou mít všechny fabie: čtyři airbagy, protiblokovací systém brzd ABS, posilovač řízení i opravdu povedená sedadla.

Jaké pocity máme z jízdy fabií po bezmála tisíci kilometrech najetých na hrbolatých českých okreskách i hladké německé dálnici? Výborné stran pohodlí uvnitř, odhlučnění auta a jeho ovladatelnosti; dobré u jízdních vlastností a nastavení podvozku a jen průměrné u motoru.

Ten sice skvěle táhne už od nízkých otáček, ale s plně obsazeným autem už má více práce. Po městě do "padesátky" je vynikající – fascinuje pružností, táhne skvěle odspodu, i z minimální rychlosti se "chytnete" na trojku.

Ovšem dálniční závody nejsou jeho oblíbenou disciplínou, v táhlých kopcích ztrácí sílu – a motor přitom dostává nepříjemný dunivý zvuk.

A spotřeba? Hodně záleží na stylu jízdy: při ranní cestě do práce po okreskách a poté po Praze jsme naměřili dobrých 6,5 litru; na německých dálnicích už ale 8,6.

Motor byl ovšem ještě syrový, a my ho ani trochu nešetřili – dokázal, že opravdu pokoří papírovou maximální rychlost 165 km/hod.

Ještě při tachometrových 140 je v autě slušné ticho, samozřejmě v rámci třídy malých aut. Na druhou stranu, závodnické ambice spíše než základní tříválce uspokojí spíše další z mnoha nabízených motorů – od benzinové 1,6 až po oblíbené turbodiesely.

Výrazně příjemnější než dříve je řadicí páka s ergonomicky tvarovanou větší hlavicí: řazení je excelentně jemné, rychlosti tam "padají" lehce a čistě.

Je nová lepší než stará?

Při srovnávací jízdě s předchozí fabií (se slabším motorem 1,2 40 kW) se ukázalo, že konstruktéři nejvíce zapracovali na odhlučnění nového motoru, to je opravdu vynikající.

Při dálničních 140 kilometrech v hodině motor točí 4 500 otáček, ovšem mnohem více než on je slyšet aerodynamický hluk od zpětných zrcátek, která narozdíl od dřívějška nabobtala (což chválíme). Mnohem lépe se podařilo i odstranit vibrace motoru – u staré fabie se za bručivého zvuku na neutrál viditelně chvělo sedadlo, v nové o motoru ani nevíte.

Lepší jsou i sedadla, a to přední i zadní – na ta se také mnohem lépe nastupuje a přibyly cenné tři centimetry pro kolena. Prostor pro nohy je tak už lepší než u předchozí generace o třídu větší octavie.

Nová fabie přidala i místa pro řidičovy končetiny, které už tolik neutiskuje široká středová konzola, na opačné straně pak najde větší prostor pro odložení "spojkové" nohy. Příjemné je, že řidič sedí výše než dříve, některým testovacím řidičům však vadilo, že nevidí ani kousek "čumáku", jiným zase příliš nízké přední sklo, které znemožňuje pohled na zavěšené semafory.

Schránky bez víka: trapas

Výborný dojem jsme měli z interiéru, který je stejný jako v roomsteru. Povedené ovladače ventilace i krásně čitelné budíky přístrojů jsou i v základní výbavě, stejně jako různé odkládací prostory – vybrání na lahve ve dveřích, gumička na uchycení dokumentů či prohlubně na kelímky pod rádiem.

Velmi příjemná dvoubarevná kombinace interiéru, dvě schránky před spolujezdcem i dobře umístěné autorádio už jsou bohužel vyhrazeny pro vyšší výbavy. Zvlášť u schránek je trapné, že v základní verze nebudou mít ani víka – k takovému nemístnému šetření se nesnížil žádný z konkurentů.

Jemnou výtku jsme měli k dílenskému zpracování interiéru – na hrbolaté okresce se uvolnily plastové díly obložení bočního sloupku a velmi nepříjemně chrastily; ve staré fabii drželo vše jako přibité.

Snad to byla jen nedokonalost předsériové výroby... Musíme se zmínit také o zavazadlovém prostoru, který narostl o 40 litrů. To díky šikovnosti inženýrů ve Škodovce, protože co do rozměrů a praktické využitelnosti je dost podobný staré fabii – pouze se zvýšila hrana okna, po kterou se měří jeho objem a přibyla nepříliš využitelná vybrání do boků. Kočárek do něj ale stále nenaložíte.

Podvozek i řízení zůstaly stejné

Co se týče podvozku a jízdních vlastností, moc se toho oproti minulé generaci nezměnilo – hlavně zůstal stejný podvozek.

Vzhledem k tomu, že auto je o téměř pět centimetrů vyšší a o zanedbatelné čtyři milimetry užší, změnilo se i těžiště vozu. Nutno však říci, že se s tím konstruktéři vypořádali se ctí, auto stále dobře sedí na silnici, neznejistí ani v zatáčkách.

Trochu tvrdší odpružení je dobře nastavené na rozbité české cesty, zajišťuje dostatek pohodlí, když dokáže dobře odfiltrovat rázy od kol. Podvozek vyvedou z míry jen podélné nerovnosti.

Na dobrých jízdních vlastnostech má zásluhu i dost přesné řízení. Přestože i zde je použit elektrický posilovač, narozdíl od mnohých konkurentů (Opel Corsa, Fiat Punto) mají kola slušnou zpětnou vazbu.

Důstojný nástupce

Nová fabia má velmi slušně našlápnuto k tomu, aby se stala dalším prodejním bestsellerem škodovácké produkce. To nejdůležitější, přijatelná základní cena (byť za cenu kompromisů), už je stanoveno. CENY zde...

Kupci nové fabie určitě nebudou nespokojeni, nezažijí ale takový šok, jako když přesedli z felicie do fabie I., spíše si užijí jen další vylepšení prodejně úspěšného modelu. Nač také měnit koně, dokud vyhrává?

Plusy

+ Více místa pro nohy na zadních sedadlech, lepší posez (jsou výše) a lepší nastupování díky širokému otvoru dveří.
+ Vynikající přední sedadla s dobrou boční oporou.
+ Silnější základní motory 1.2 HTP, které výborně táhnou a jsou skvěle odhlučněny.
+ Skvělé řazení včetně nové hlavice řadicí páky.
+ Výrazné a čitelné budíky
+ Výborné uspořádání palubní desky.

Mínusy

– Auto je užší o 4 mm než stará fabia, vzadu jsou jen dvě plnohodnotná místa.
– Chybějící ochranné lišty na náraznících.
– V základní výbavě pouze otevřené schránky před spolujezdcem.
– Při výměně žárovky levého světla se bude muset vyndat baterie, je tam ještě méně místa než u staré fabie.
– Otvírání motoru bylo praktičtější u staré fabie pomocí táhla, tady se musí šmátrat pod kapotou, která bude špinavá.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Opel vrací do nabídky Combo se spalovákem. Jde na dračku

29. května 2024

Opel uvedl na trh vylepšenou verzi své malé dodávky Combo, která patří k nejprodávanějším modelům...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...