Konec čekání. Škoda oficiálně představila novou fabii

  10:35aktualizováno  15:03
Právě dnes se mladoboleslavská automobilka pochlubila novou fabií. Malý hatchback se naživo ukáže v Ženevě v březnu příštího roku. Má být větší a prostornější než předchůdkyně. Do startu dostane sedm motorů, zajímavou novinkou je benzinová 1,6.

Nová Škoda Fabia | foto: Škoda auto

Po studii joyster a dvou nových verzích roomsteru (scout a praktik) představuje tuzemská automobilka tento podzim už čtvrté nové auto. Škoda si schovala tu NEJ novinku až na úplný závěr roku. Napjatě očekávaná nová fabia je tady. Minulý týden odstartovala její výroba, dnes přinesla automobilka první informace a fotografie.

Jeden ze stěžejních modelů, který loví své zákazníky mezi malými auty, se po sedmi letech (premiéra proběhla na frankfurtském autosalonu v roce 1999) dočkává nové generace. "Starou" fabii si koupilo na 1,5 milionu řidičů, nová chce na její úspěchy samozřejmě navázat.

popisek AUTOKATALOG
VŠE O ŠKODOVKÁCH 

Podle prohlášení výrobce se chlubí ve své třídě největším prostorem pro kolena a hlavy cestujících na zadních sedadlech.

Vnější rozměry české novinky jsou 3992 mm délky, 1642 mm šířky a 1498 mm výšky. Oproti stávající generaci tedy moc milimetrů nepřibrala (3970 x 1646 x 1451 mm). Celková délka vozu vzrostla především s novým designem nárazníků.

Interiér prý podle škodováků nabídne více místa posádce na předních i zadních sedadlech. Zavazadlový prostor má základní objem 300 l a po sklopení zadních sedadel se může zvýšit až na 1163 litrů (o 40 a 147 litrů více než předchůdkyně).

Nová škodovka má podle očekávání tvář roomsteru. Předchozí spekulace, že se tvarově přiblíží Suzuki Swift se víceméně potvrzují. Mohutné boky doplňuje jednolitá plocha oken nenarušená sloupky. Překrývá je totiž černý plast. Druhá generace fabie působí jednolitějším dojmem. Tvary jsou hravější a boubelatější. Na první pohled působí vyšším dojmem.

Nová Škoda Fabia

LÍBÍ SE VÁM NOVÁ ŠKODA FABIA?
HLASUJTE V ANKETĚ

Nezbytná pozornost byla věnována také bezpečnosti. Nově mohou být cestující na předních i zadních sedadlech chráněni hlavovými airbagy. Na zadních sedadlech lze upevnit dětskou sedačku pásem Top-Tether, který při případném čelním nárazu omezuje pohyb horní části dětské sedačky vpřed.

S novým modelem přináší škodovka také ve své nejmenší modelové řadě možnost zvolit místo pětistupňové manuální převodovky šestistupňovou automatickou převodovku Tiptronic.

Pro novou fabii je připraveno celkem sedm motorů – čtyři zážehové a tři vznětové. Oba benzinové tříválce nyní disponují zvýšeným výkonem.

Premiéra nové generace vozu Škoda Fabia proběhne na Autosalonu v Ženevě v březnu 2007. Následně bude nový model uveden na evropské trhy. Výroba karosářských verzí Fabia Combi a Fabia Sedan první generace má pokračovat i nadále.

Benzinové motory:
1,2 HTP/44 kW

1,2 12V HTP/51 kW

1,4 16V/63 kW

1,6 16V/77 kW (také s automatickou převodovkou)

Naftové motory:
1,4 TDI PD/51 kW

1,4 TDI PD/59 kW

1,9 TDI PD/77 kW

KOMENTÁŘ DESIGNÉRA:
Po odvážnějším roomsteru přichází usedlejší Fabie II. Celkově dobře vyváženým proporcím malého hatchbacku se nedá téměř nic vytknout. K dobru nové škodovce slouží pěkné detaily jako jsou zatmavené sloupky nebo ostřejší prolis
procházející přes celý bok, který je pod okny krásně zjemněn a směrem k zadnímu světlu
opět nabírá na síle.

Pověst robustních a solidních automobilů
stylisticky podporuje vysoká hrana bočních oken. Lehce vypouklá střecha se pravděpodobně velkou měrou podílí na vzrůstu celkové výšky o 47 mm. Fabia II je přirozeným nástupcem úspěšného modelu a z pohledu designu zatím není zřejmý důvod, proč by se spokojení zákazníci první generace měli poohlížet po jiném vozu. Design
není překvapením, ale o to bude mít
pravděpodobně trvalejší hodnotu. Větší rozruch
by mohla způsobit případná třídveřová varianta.
Radek Laube, designér, šéfredaktor AutoDesign&Styling

Na fotografiích auto působí velice atraktivně. Není to takový odvaz jako u Hondy Civic, ale to by asi od Škodovky stejně nikdo neočekával.

Vzhledem k tomu, jaké hodnoty značka reprezentuje vypadá nová fabie jako výborně odvedená práce. Zamrzí jen, že na jejím designu není možné vystopovat vyloženě originální řešení.

Něco jsme již viděli na roomsteru, a to že se Fabia v základních rysech podobá Suzuki Swift je bohužel také evidentní. Snad nejvíce mě zaujala zadní světla a vůbec zpracování zadní části. Oproti předchozí generaci je to rozhodně posun vpřed. Design působí sportovněji.

Být to na mě, asi bych se snažil vizuálně rozbít obrovskou plochu vysokého profilu pontonu karoserie (nějakým dynamicky tvarovaným prolisem nebo alespoň protioděrovou lištou). Ten jí sice dává výrazný dojem robustnosti, ale zároveň působí až těžkopádně.

S litými koly, která určitě nebudou v základní výbavě, je vše v pořádku, ale v provedení se základními ráfky a pneumatikami už bych se o celkový dojem trochu bál.

Celkově mám ale z nové Fabie dobrý pocit. Solidní, rodiný hatchback akcentující dojem bezpečnosti bude určitě dobře prodejný, protože konzervativnější klientela je dobrým základem komerčního úspěchu.
Jan Prokop, designér


Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Najdete na iDNES.cz