Proč budou pomalejší přejíždět ty rychlejší

  11:00
Praha - Do startu úvodní velké ceny formule 1 sezony 2007 nechybí už ani týden. Do éry po odchodu Michaela Schumachera vstupuje nejsledovanější závodní podívaná světa se značně pozměněnými pravidly. Chcete například vědět, proč budou jezdci o kolo zpět běžně nazpět předjíždět rychlejší soupeře? Nebo proč budou havarovaná auta svítit? Pak čtěte dál.
Fernando Alonso (vpravo) a Lewis Hamilton

Fernando Alonso (vpravo) a Lewis Hamilton - Noví piloti stáje McLaren Fernando Alonso (vpravo) a Lewis Hamilton při představování nového monopostu. | foto: APČTK

Formát závodního víkendu
Dva páteční tréninky byly prodlouženy ze 60 na 90 minut každý a změnily se ve volné testování. Co to v praxi znamená? Na dráze se sice mohou pohybovat pouze dva vozy každého týmu, takže méně úspěšné stáje předchozí sezony přišly o šanci vyzkoušet i náhradní monopost, ale závodní jezdci vůbec nemusí do testování zasáhnout. Jejich účast není povinná. Auta mohou řídit jen třetí, testovací piloti. Záleží na volbě týmu. Tréninky se pojedou v místním čase od 10.00 a 14.00 hod.

Prvních pět týmů Poháru konstruktérů sezony 2006 tak bude mít v pátečních pozicích rovnocennou pozici jako ti méně úspěšní a poprvé se budou moci v rámci velké ceny představit zkušební jezdci Ferrari nebo McLarenu.

Jeden sobotní trénink už bude trvat stejně jako loni hodinu a bude začínat v 11.00 hod. Pro jezdce, kteří chtějí startovat v odpolední kvalifikaci, je účast v něm povinná a třetí jezdci už nesmí na trať.

Ani kvalifikace si nezachová stejný formát jako v sezoně 2006, ale změna bude velmi malá. Stejně jako loni bude rozdělena na tři samostatné části. V prvních dvou pokaždé odstoupí šest nejpomalejších, kteří se seřadí na startu od 22. do 11. místa a budou moci natankovat libovolné množství paliva.

Tuto možnost jezdci finálové desítky nedostanou, ale právě jich se týká jediná změna. Délka poslední části kvalifikace byla snížena z dvaceti na 15 minut.

Motory
Protože je pátek volným testováním, mohou všechny týmy na vozech provádět libovolné změny a zkoušet nové součástky včetně nových motorů. Takže motor, který bude ve voze v kvalifikaci a v závodě, může v pátek zůstat v garáži.

Lze očekávat, že týmy budou této možnosti houfně využívat, protože stále platí pravidlo jednoho motoru pro dva závody. Pokud tým vymění motor ve voze mezi sobotním tréninkem a kvalifikací, ztratí jezdec na startu 10 míst, pokud až po kvalifikaci, propadne se na konec startovního roštu.

Až do konce roku 2008 platí samozřejmě zákaz vývoje motorů, přičemž FIA homologovala pouze ty osmiválce, které loni odjely minimálně dvě velké ceny. Limit otáček byl snížen na 19 tis./min. Přitom loni se Cosworth vyšplhal s osmiválcem v kvalifikacích až na 21 tisíc otáček za minutu.

Pokud jezdec mezí kvalifikací a vlastním závodem vymění monopost, bude startovat z boxů.

Pneumatiky
Jediným dodavatele pneumatik se stal Bridgestone a lidé v paddocku se začínají ptát, zda nebude mít výhodu Ferrari, které s firmou dlouhá léta úzce spolupracuje nebo zda společnost nebude zvýhodňovat některý ze tří japonských týmů například tím, že bude pneumatiky konstruovat hlavně podle technických údajů z testování jejich strojů. Bridgestone samozřejmě něco takového popírá, ale nebude snadné, aby se zvýhodnění některé ze stájí vyhnuli.

Každý tým dostane pro velkou cenu na výběr ze dvou směsí. Pro páteční tréninky dostane každý monopost k dispozici čtyři sady, pro zbytek víkendu deset.

Zásadní změnou je, že FIA stanovila jedinému dodavateli parametry dodávaných směsí. Pneumatiky budou v roce 2007 tvrdší a tudíž pomalejší v zatáčkách, než tomu bylo loni. Prodlouží se i brzdná dráha, což by mělo podle FIA napomoci předjíždění.

Safety car
Poměrně zásadních změn doznala pravidla spojená s výjezdem zpomalovacího vozu na dráhu. Jakmile bude na okruhu, jezdci o kolo a více zpět jedoucí mezi piloty v čele, musí předjet rychlejší závodníky před sebou i safety car, objet kolo a zařadit se na své správné místo ve startovním poli. Tím se zamezí, aby pomalejší jezdci bránili při restartu závodu soupeření mezi nejlepšími.

Než se takto jezdci seřadí za safety car ve správném pořadí, nesmí žádný z monopostů zajet do boxů. Tím se zabrání tomu, aby některý z jezdců získal při výjezdu safety car výraznější výhodu, která neodpovídá průběhu závodu. Takto se pří návštěvě mechaniků ve zpomalovací fázi zařadí za všechny své soupeře.
 
Bezpečnost
Vozy byly nově vybaveny GPS systémem. Červená, modrá a žlutá dioda musí být umístěny v kokpitu v zorném úhlu viditelnosti pilota, kterému budou signalizovat podle jeho aktuální polohy na trati vyvěšení vlajek oznamujících problémy. Skončí tak výmluvy pilotů, že prapory v rukou komisařů neviděl.

Další novinou je varovné lékařské světlo, které je umístěno na voze přímo před kokpitem. Jeho zapnutím dá jezdec po havárii signál záchranářům, že je při vědomí a může komunikovat.

Jezdci budou usedat do bezpečnějšího kokpitu, protože povinná rychlost předního nárazu, který musí kokpit vydržet při testech byla zvýšena ze 14 na 15 m/s.

Rozlišení jezdců
Aby diváci nebo televizní komentátoři neměli problém rozeznat dvojici jezdců jedné stáje, bylo změněno zbarvení „téčka“ nad bezpečnostním obloukem za hlavou pilotů. První jezdci ho budou mít žluté, druhým zůstává červené.

Autor:

Sport v roce 2024

14. 6. - 14. 7. Fotbalové EURO, Německo
29. 6. - 21. 7. Cyklistická Tour de France
1. - 14. 7. Tenisový Wimbledon

  • Nejčtenější

Vémola stále králem. Na Oktagonu v Edenu „uškrtil“ Végha. Kozma padl

8. června 2024  17:40,  aktualizováno  9.6

Šampionem polotěžké váhy Oktagonu zůstává Karlos Vémola. Na fotbalovém stadionu v Edenu porazil...

Euro 2024: Los skupin, program zápasů, postupový klíč, stadiony

10. června 2024  16:31

Čeští fotbalisté se v základní skupině mistrovství Evropy 2024 v Německu střetnou s Portugalskem,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Úspěch? Není Češka! Po obřím vzestupu poznává mladá atletka Manuel také zlo

12. června 2024

Premium Řím (Od naší zpravodajky) Je vám osmnáct let. Jste atletka. Zažíváte fantastické chvíle. Máte životní formu. Takovou, že si...

Tome, nebuď blázen, to je konec, slez. Smrt číhala na Mont Ventoux

12. června 2024

Roger Pingeon se stal roku 1967 nečekaným šampionem Tour de France. Přesto je tento ročník...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Hokejový trik, jak obejít DPH. Proč svaz kvůli lístkům na MS založil novou firmu

12. června 2024

Premium Organizátoři letošního světového šampionátu v Česku mohou být nadmíru spokojeni. Hokejové...

Nejlepším zvláštní péči, boj se školami v USA. Šéftrenér o mladých atletech

14. června 2024  5:58

Řím (Od našeho zpravodaje) Před odletem do Říma na mistrovství Evropy říkal, že jedním z cílů početné třiapadesátičlenné...

Florida trestala chyby Edmontonu a je krok od zisku Stanley Cupu

14. června 2024,  aktualizováno  5:24

Také třetí zápas letošní finálové série play off hokejové NHL skončil výhrou Floridy nad...

Schick: Zkusit něco nového? Možná poslední šance. Z půlky bych pálil znovu

14. června 2024

Premium Když se ho zeptáte, chvilku přemýšlí a zakroutí hlavou. Nevzpomene si, že to dnes jsou přesně tři...

Trenér Terzic končí v Dortmundu, o odchod si řekl po finále Ligy mistrů

13. června 2024,  aktualizováno  22:34

Trenér Edin Terzic skončil u fotbalistů Dortmundu, které v minulé sezoně dovedl do finále Ligy...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...