Fernando Alonso (vpravo) a Lewis Hamilton

Fernando Alonso (vpravo) a Lewis Hamilton - Noví piloti stáje McLaren Fernando Alonso (vpravo) a Lewis Hamilton při představování nového monopostu. | foto: AP, ČTK

Proč budou pomalejší přejíždět ty rychlejší

  • 38
Praha - Do startu úvodní velké ceny formule 1 sezony 2007 nechybí už ani týden. Do éry po odchodu Michaela Schumachera vstupuje nejsledovanější závodní podívaná světa se značně pozměněnými pravidly. Chcete například vědět, proč budou jezdci o kolo zpět běžně nazpět předjíždět rychlejší soupeře? Nebo proč budou havarovaná auta svítit? Pak čtěte dál.

Formát závodního víkendu
Dva páteční tréninky byly prodlouženy ze 60 na 90 minut každý a změnily se ve volné testování. Co to v praxi znamená? Na dráze se sice mohou pohybovat pouze dva vozy každého týmu, takže méně úspěšné stáje předchozí sezony přišly o šanci vyzkoušet i náhradní monopost, ale závodní jezdci vůbec nemusí do testování zasáhnout. Jejich účast není povinná. Auta mohou řídit jen třetí, testovací piloti. Záleží na volbě týmu. Tréninky se pojedou v místním čase od 10.00 a 14.00 hod.

Prvních pět týmů Poháru konstruktérů sezony 2006 tak bude mít v pátečních pozicích rovnocennou pozici jako ti méně úspěšní a poprvé se budou moci v rámci velké ceny představit zkušební jezdci Ferrari nebo McLarenu.

Jeden sobotní trénink už bude trvat stejně jako loni hodinu a bude začínat v 11.00 hod. Pro jezdce, kteří chtějí startovat v odpolední kvalifikaci, je účast v něm povinná a třetí jezdci už nesmí na trať.

Ani kvalifikace si nezachová stejný formát jako v sezoně 2006, ale změna bude velmi malá. Stejně jako loni bude rozdělena na tři samostatné části. V prvních dvou pokaždé odstoupí šest nejpomalejších, kteří se seřadí na startu od 22. do 11. místa a budou moci natankovat libovolné množství paliva.

Tuto možnost jezdci finálové desítky nedostanou, ale právě jich se týká jediná změna. Délka poslední části kvalifikace byla snížena z dvaceti na 15 minut.

Motory
Protože je pátek volným testováním, mohou všechny týmy na vozech provádět libovolné změny a zkoušet nové součástky včetně nových motorů. Takže motor, který bude ve voze v kvalifikaci a v závodě, může v pátek zůstat v garáži.

Lze očekávat, že týmy budou této možnosti houfně využívat, protože stále platí pravidlo jednoho motoru pro dva závody. Pokud tým vymění motor ve voze mezi sobotním tréninkem a kvalifikací, ztratí jezdec na startu 10 míst, pokud až po kvalifikaci, propadne se na konec startovního roštu.

Až do konce roku 2008 platí samozřejmě zákaz vývoje motorů, přičemž FIA homologovala pouze ty osmiválce, které loni odjely minimálně dvě velké ceny. Limit otáček byl snížen na 19 tis./min. Přitom loni se Cosworth vyšplhal s osmiválcem v kvalifikacích až na 21 tisíc otáček za minutu.

Pokud jezdec mezí kvalifikací a vlastním závodem vymění monopost, bude startovat z boxů.

Pneumatiky
Jediným dodavatele pneumatik se stal Bridgestone a lidé v paddocku se začínají ptát, zda nebude mít výhodu Ferrari, které s firmou dlouhá léta úzce spolupracuje nebo zda společnost nebude zvýhodňovat některý ze tří japonských týmů například tím, že bude pneumatiky konstruovat hlavně podle technických údajů z testování jejich strojů. Bridgestone samozřejmě něco takového popírá, ale nebude snadné, aby se zvýhodnění některé ze stájí vyhnuli.

Každý tým dostane pro velkou cenu na výběr ze dvou směsí. Pro páteční tréninky dostane každý monopost k dispozici čtyři sady, pro zbytek víkendu deset.

Zásadní změnou je, že FIA stanovila jedinému dodavateli parametry dodávaných směsí. Pneumatiky budou v roce 2007 tvrdší a tudíž pomalejší v zatáčkách, než tomu bylo loni. Prodlouží se i brzdná dráha, což by mělo podle FIA napomoci předjíždění.

Safety car
Poměrně zásadních změn doznala pravidla spojená s výjezdem zpomalovacího vozu na dráhu. Jakmile bude na okruhu, jezdci o kolo a více zpět jedoucí mezi piloty v čele, musí předjet rychlejší závodníky před sebou i safety car, objet kolo a zařadit se na své správné místo ve startovním poli. Tím se zamezí, aby pomalejší jezdci bránili při restartu závodu soupeření mezi nejlepšími.

Než se takto jezdci seřadí za safety car ve správném pořadí, nesmí žádný z monopostů zajet do boxů. Tím se zabrání tomu, aby některý z jezdců získal při výjezdu safety car výraznější výhodu, která neodpovídá průběhu závodu. Takto se pří návštěvě mechaniků ve zpomalovací fázi zařadí za všechny své soupeře.
 
Bezpečnost
Vozy byly nově vybaveny GPS systémem. Červená, modrá a žlutá dioda musí být umístěny v kokpitu v zorném úhlu viditelnosti pilota, kterému budou signalizovat podle jeho aktuální polohy na trati vyvěšení vlajek oznamujících problémy. Skončí tak výmluvy pilotů, že prapory v rukou komisařů neviděl.

Další novinou je varovné lékařské světlo, které je umístěno na voze přímo před kokpitem. Jeho zapnutím dá jezdec po havárii signál záchranářům, že je při vědomí a může komunikovat.

Jezdci budou usedat do bezpečnějšího kokpitu, protože povinná rychlost předního nárazu, který musí kokpit vydržet při testech byla zvýšena ze 14 na 15 m/s.

Rozlišení jezdců
Aby diváci nebo televizní komentátoři neměli problém rozeznat dvojici jezdců jedné stáje, bylo změněno zbarvení „téčka“ nad bezpečnostním obloukem za hlavou pilotů. První jezdci ho budou mít žluté, druhým zůstává červené.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž