Dlouholetý spor mezi oběma tábory, z nichž si každý brání svého výrobce letadel, až dosud držela v únosných mezích smlouva z roku 1992. Ta povolovala každé straně dotovat výrobce částkou, která nesmí překročit třetinu výrobních nákladů na nové modely letadel, uvedla ČTK.
Washington by ale rád zarazil dotace úplně. Airbus už podle něj není žádným nováčkem na trhu, který potřebuje ochranu před konkurencí. Naopak je pro Američany čím dál vážnějším soupeřem.
Evropská unie ale tvrdí, že zužující se mezera mezi oběma společnostmi způsobily zhoršující se výsledky Boeingu, a že to nebyly peníze, které Airbus dostal.
Obě firmy dostávají miliardy
Podle severu BBC obdržel Airbus od unie od svého vzniku v roce 1967 zhruba 40 miliard dolarů. Evropská unie říká, že Boeing dostal jen od roku 1992 podporu ve výši 18 miliard dolarů.
Proč Washington přišel se stížností k WTO právě teď, má podle analytiků v zásadě dva důvody. Prvním z nich je právě fakt, že Airbus představuje pro Boeing čím dál vážnější hrozbu. Druhý je čistě politický.
Svou roli hrají i prezidentské volby
Amerika se totiž připravuje na prezidentské volby. Současný prezident a kandidát republikánů George Bush potřebuje přesvědčit voliče, že je silným prezidentem, který bojuje za americké zájmy, uvedl BBC.
Spor by mohl mít katastrofální následky
Obě strany mají šedesát dnů na to, aby se dohodly před tím, než začne formální projednávání. Poté bude muset WTO spor rozhodnout. Vítězná strana může uvalit obchodní sankce vůči tomu, kdo prohraje. Ty jsou pak v platnosti do té doby, dokud poražený neodstraní svoje praktiky.
V nejhorším případě ale může dojít k tomu, že WTO uzná stížnosti obou stran. To by pak mohlo vést k systému vzájemných omezení, který by mohl vážně poškodit jak evropskou, tak americkou ekonomiku, dodal portál BBC.