Spykerovým prvním jezdcem bude jeden z nejlepších nizozemských závodníků Peter Kox, letos hlavně pilot Ferrari v American Le Mans.
Kdo je Spyker?
Svůj první automobil postavili bratři Spykerové z Amsterodamu roku 1898. Do té doby se jejich firma zabývala stavbou kočárů. Například zlatý kočár, ve kterém se před týdny vezl následník holandského trůnu při své svatbě, je značky Spyker.
Podnik ale šel cestou pokroku a 1903 představuje jako první na světě šestiválcový motor a náhon čtyř kol. Světové popularity se Spykeru dostalo roku 1907 když dojíždí druhý v maratonu Paříž-Peking.
Během 1. světové války Spyker staví také letadla a soustředí se na luxusní automobily, roku 1925 ale zaniká. Nyní se holanďané Muller a de Bruijn ujali věhlasného jména a v jejich nové továrně vznikají aluminiové sporťáky na míru. Úspěšně prodali již šedesátvozů.
Technika speciálu:
Squadron Spyker C8 Double 12, jak se vůz pro závody nazývá, má rám z aluminia a na něj šroubovanou, ručně vyrobenou karosérii. Menší díly, jako rozšíření blatníků jsou nýtované ve stylu 'Classic-Car'. "Spyker tak vědomně zanevřel na modernější materiály, jako karbon. Vůz má i opticky připomínat dlouhou tradici firmy. Čtyřlitr V8 výrobce Mader má 500 koní a převodovka je vyvinuta ve spolupráci s firmou Holinger v Austrálii," uvedl Reiter. "Z marketingových důvodů nebudeme vůz lakovat. Hliník bude pouze drátován," odpovídá Reiter na otázku, jakou barvu vůz bude mít.
Sportovní vyhlídky
Johan Reiter ujišťuje, že stáje vše stihne: "Prvního března je vůz hotov a pak hned bude Peter Kox absolvovat první test na Salzburgringu. Delší zkušební jízdu pak pojedeme až v USA."
Při dvanáctihodinovce v Sebringu bude vůz debutovat. Piloty budou Kox, Hugenholtz a syn americké legendy Phila Hilla, Derek. "Na Floridě nastoupí Spyker-Squadron s týmem o síle patnácti dvaceti lidí. I celé vedení Spykeru na Floridu přijede a vezme s sebou prototypy všech silničních modelů, které tam slavnostně představí," vysvětluje Reiter.
Vrchol roku - Le Mans
"Sebring chceme bezpodmínečně absolvovat i proto, abychom selekčnímu výboru z Le Mans ACO ukázali naší odhodlanost a pojistili si tak pozvánku na závo v Sarthe. Hned po návratu z Ameriky se pustíme do stavby druhého vozu. Všechny díly jsem již obědnal trojnásobně. V Le Mans nastoupíme se dvěma vozy," plánuje Reiter.
A po Le Mans? "Možná, že pojedeme ještě další závody seriálu ALMS v USA. Účast v mistrovství FIA GT pro letošek neplánuji, ale kdo ví, co bude 2003," odpovídá Reiter. Nezbývá než doufat, že Spyker tento rok dosáhne očekávaných výsledků a bude příští rok nasazován častěji i v Evropě. Svým nostalgickým pojetím představuje tento prototyp ve stále jednotvárnějším světě moderních sporťáků jedinečnou podívanou...
Nizozemský vůz Spyker určený pro letošní závod 24 hodin Le Mans. |
Nizozemský vůz Spyker určený pro letošní závod 24 hodin Le Mans. S vozem pojede i špičkový pilot Peter Kox. |
Vozy Lamborghini Diablo GT Johana Reitera. |
Motor Mader V8 ve voze Spyker, před montáží převodovky. |
Základní rám Spykera C8 Double 12 v dílně. |
Rozestavěný speciál Spyker, na kterém jsou dobře viditelné nýtované části karoserie. |