„Slyšel jsem častokrát zmiňovat brexit. Bez pochyby to bude faktor,“ řekl ministr, který dříve popíral, že by za nedostatek pohonných hmot v Británii mohl právě odchod Británie z EU. Shapps původně argumentoval tím, že „dokonce ještě větší“ problémy se zásobováním hlásí i Polsko a Německo, tedy unijní země.
Ve Spojeném království se stále tvoří dlouhé kolony aut, jejichž řidiči se snaží nakoupit benzin tam, kde je stále dostupný. Některé stanice na cedulích oznamují, že pohonné hmoty nemají. V ovzduší nervozity dochází ke střetům. Je znám například případ muže, který vytáhl nůž a ohrožoval jiného řidiče. Nejhorší situace je v Londýně a na jihovýchodě země.
Vláda premiéra Borise Johnsona dlouhodobě přisuzuje současné potíže koronavirové pandemii. Opakované lockdowny během osmnácti měsíců způsobily, že asi 40 tisíc žadatelů nemohlo absolvovat testy v autoškole. Kvůli pandemii též odešli někteří zahraniční řidiči.
Podle Shappse ovšem vláda díky brexitu mohla otevřít více termínů pro řidičské testy. „Díky brexitu jsme byli schopní změnit zákon, abychom upravili fungování našich řidičských testů a to způsobem, který bychom nemohli udělat, kdybychom byli stále součástí EU.“
Radíme si, kde vzít benzin. Evropané bývají z Británie v šoku, líčí Češka |
Británii momentálně chybí 100 tisíc řidičů nákladních vozů, přičemž okolo 20 tisíc byli občané jiných zemí, které odehnala pandemie a už se nevrátili kvůli pobrexitovým požadavkům na pracovní víza. Vláda proto chce nabídnout tříměsíční dočasná víza pěti tisícům řidičům ze zemí EU.
Nebudeme pomáhat vykořisťovatelům
Plán velmi ostře zkritizoval Edwin Atema z Federace nizozemských odborů. „Pracovníci z EU nepojedou do Británie na krátkodobé vízum, aby pomohli Británii se dostat z těch s....k, které si pro sebe vytvořili,“ řekl v rozhovoru pro stanici BBC. Dodal, že ještě před brexitem a pandemií bylo odvětví „sužované vykořisťováním“.
„Britští občané nechtějí vykonávat práci řidiče kamionu, a zároveň nechtějí, aby tuto práci přišli dělat další občané mimo Spojené království.“
Radu Dinescu, rumunský Národní svaz silničních přepravců
Též generální tajemník rumunského Národního svazu silničních přepravců Radu Dinescu uvedl, že Rumuni nyní „preferují stabilitu EU“ a raději si vybírají lépe placené práce ve Francii a Německu. „Britští občané nechtějí vykonávat práci řidiče kamionu, a zároveň nechtějí, aby tuto práci přišli dělat další občané mimo Spojené království,“ podotkl.
Severní Irsko je díky EU v pohodě
Na nízké platy si stěžují i britští řidiči. Podle Christophera Johnse ze Sussexu je pro mnohé lepší jít pracovat třeba do Lidlu. Sám jako jeden z klíčových problémů vnímá chybějící podpůrnou infrastrukturu v zemi a poplatky za parkování. Státy jako Francie šoférům naopak nabízejí síť restaurací a barů se sprchami a bezplatným parkováním. „Dostat se do Evropy je pokaždé úleva.“
Regály ve Spojeném království jsou po brexitu prázdné. Roste strach z Vánoc |
List The New York Times podotýká, že zatímco v Británii je řada čerpacích stanic na suchu, Severní Irsko případy panického nakupování benzinu nezaznamenává. Má otevřenou hranici s Irskou republikou, která je členem EU.
Ministr obchodu Kwasi Kwarteng potvrdil, že 150 vojáků začne v nejbližších dnech distribuovat benzín v tankerech. Johnson přiznal, že netuší, zda potíže nebudou pokračovat až do Vánoc.
Podle něj se situace lepší. Někteří obyvatelé však rozčileně reagují. že „ne v jejich oblasti“.