Koronavirus
Sledovat další díly na iDNES.tv„Situace asi nikdy nebyla horší. Maloobchodníci museli výrazně omezit nabídku některých výrobků. Problémy jsou kvůli brexitu a koronavirové pandemii extrémní,“ uvedl pro deník The Times Steve Murrells, který je šéfem společnosti Co-operative Group. Ta patří mezi největší maloobchodní řetězce ve Velké Británii.
Británie bojuje po brexitu s nedostatkem celníků, vláda problémy nepřiznává |
Strach z období Vánoc má předseda představenstva britského řetězce Tesco, John Allen. Ten varoval, že by regály supermarketů mohly být ke konci roku i poloprázdné. „Situace není vůbec dobrá. Máme velmi málo řidičů. Za jejich nedostatek může brexit i stárnutí britského obyvatelstva,“ řekl.
Britskou ekonomiku nedostatek řidičů značně poškozuje. Jejich role je totiž v propojené globální ekonomice zásadní. Přepravují téměř veškeré zboží a pokud jich není dost, zvedá to jeho ceny. Podle informací britské asociace silniční přepravy jich chybí asi 90 až 120 tisíc. Firmy kvůli tomu zvedají nástupní mzdy a přicházejí s náborovým bonusem až 5000 liber, což je v přepočtu asi 148 000 korun. Ani to však nepomáhá.
Brexit skončil fiaskem. Británie válčí se zaseklým vývozem a odlivem kapitálu |
Příčin je víc. Kvůli pandemii nemoci covid-19 v loňském roce neproběhlo až 40 tisíc jízdních zkoušek s nákladními vozidly. Od začátku pandemie do června roku 2020 pak opustilo Spojené království asi 14 tisíc evropských řidičů nákladních vozidel a zpátky se do července tohoto roku vrátilo jen zhruba 600 z nich.
Problémem je, že v brzké době počet aktivních řidičů v provozu zřejmě nezvýší. Podle společnosti Logistics UK trvá až devět měsíců, než se zájemce o řízení nákladních vozidel dostatečně kvalifikuje. Další potíží je, že ačkoliv jsou inzertní portály ve Spojeném království zahlcené volnými pracovními místy na pozici řidičů nákladních vozidel, Brity takové pozice téměř nezajímají.
Bilion liber v háji. Brexit zasáhl londýnskou City více, než se čekalo |
„Pracovní síla ve Velké Británii stárne. V kontextu toho, jaké pracovní podmínky řidiči mají, není tato práce pro mladší ročníky vůbec atraktivní,“ uvedl pro CNN Business mluvčí společnosti Logistics UK.
Kvůli problémům v dodávkách stáhl řetězec rychlého občerstvení McDonald’s ve Velké Británii ze své nabídky mléčné koktejly a nápoje v lahvích. „Nápoje v lahvích a mléčné koktejly jsou v restauracích v Anglii, Skotsku a Walesu dočasně nedostupné. Jako většina maloobchodníků zažíváme určité potíže v oblasti dodavatelských řetězců, což má negativní dopady na dostupnost některých produktů,“ uvedla společnost ve svém oficiálním prohlášení.
Británie tratí po brexitu miliardy, profituje z toho hlavně Francie |
Řidiči nejsou jedinou pracovní silou, která ve Velké Británii aktuálně chybí. Jejich nedostatek je patrný i ve stavebnictví nebo v oblasti zpracování potravin. Chybí i sezónní pracovníci z Rumunska či Bulharska, kteří do Británie v minulosti často jezdili na letní měsíce třeba na sběr ovoce a zeleniny.
„Řada sezónních pracovníků v letošním roce vůbec nepřijela. Odradili je přísné covidové předpisy. Další značná část lidí sice přijela, ale odjela dřív, než původně plánovala. Kvůli nedostatku pracovní síly jsme letos během prázdnin museli odepsat asi patnáct procent úrody a stálo nás to zhruba 200 tisíc liber (asi šest milionů korun),“ uvedl pro portál CNN Business Lain Brown, který je místopředsedou společnosti East Scotland Growers, jež se na pěstování a sběr ovoce a zeleniny ve Velké Británii zaměřuje.