Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Poslední rána legendě Concorde? Soud má určit, co všechno bylo špatně

  15:21
Po deseti letech začne v úterý soudní dohra katastrofy nadzvukového letounu Concorde z roku 2000 u Paříže. Z podílu na havárii, při níž zahynulo 113 lidí, se budou zodpovídat americká letecká společnost Continental Airlines a pět konkrétních lidí. Podle odborníků může soudní jednání řádně rozmělnit i samotnou legendu zvanou Concorde.
Havárie concordu na pařížském předměstí Roissy (25. července 2000)

Havárie concordu na pařížském předměstí Roissy (25. července 2000) | foto: AP

Právníci a odborníci mají nyní za úkol detailně složit střípky tragédie, při níž se 25. července 2000 zřítil nadzvukový letoun Concorde krátce po startu z Paříže. Přestože byly po havárii lety concordů v omezené míře obnoveny, už nikdy se letouny, jediná nadzvuková dopravní letadla nasazená dlouhodobě do běžného provozu, z události nevzpamatovaly a v dubnu 2003 vzlétl concorde k poslednímu letu.

"Skutečně mohla za smrt stovky pasažérů, devíti členů posádky a čtyř lidí na zemi malá titanová lamela, která odpadla na ranvej při předchozím startu letadla společnosti Continental Airways?" položil v předvečer zahájení procesu sugestivní otázku britský list Independent. "Nebo byla tato oficiálně uznaná příčina jen zástěrkou pro zmatek a nepořádky, které při údržbě concordů u společnosti Air France panovaly?"

Havárie Concordu na pařížském předměstí Roissy. (25. července 2000)

Proces podle odborníků prověří základní otázky týkající se technické kvality ikonického letadla, které bylo čtvrt století pýchou britského a francouzského leteckého průmyslu. Obžaloba i někteří obhájci se v tomto případě shodují, že Concorde trpěl vážnými designovými nedostatky, které byly nejméně dvacet let ignorovány.

Po havárii bylo pracně shromážděno a analyzováno více než milion kousků zničeného concordu - i to je označováno za příčinu, proč se proces koná až po deseti letech.

Hlavní příčina havárie je jasná. Nejméně jedna z pneumatik na levé straně podvozku letounu se roztrhla ve chvíli, kdy letoun získával vzletovou rychlost. Sprška zbytků pneumatiky pak prorazila nádrž s palivem na levé straně.

Pilot, který už neměl šanci zastavit, se pokusil zachránit letoun tím, že ho nasměroval vzhůru předčasně. Jak se pilot snažil udržet ve vzduchu, concorde se převrátil a padal "jako list" na nedaleký hotel, popsal jeden svědek.

Při vyšetřování se zjistilo, že pneumatika, jejíž roztržení bylo u začátku havárie, narazila do titanové "záplaty", která odpadla z letounu DC10 společnosti Continental Airlines startujícího o čtyři minuty dříve. Potíž je v tom, že titan, daleko tvrdší než hliník či nerezová ocel, se nesmí používat k provizorním opravám.

Havárie Concordu na pařížském předměstí Roissy. (25. července 2000)

Havárie concordu na pařížském předměstí Roissy (25. července 2000)

Continental Airways je nyní v podezření, že na takové opravy používala titan běžně, ačkoli bylo nebezpečí, které tím vzniká, dobře známo. Dva z jejích pracovníků jsou obžalováni, že ignorovali zákaz používání titanu k takovým opravám.

Americká společnost zavinění popírá. Její hlavní obhájce Olivier Metzner prohlásil, že má 28 očitých svědků, podle nichž začal concorde hořet ještě předtím, než dojel po ranveji na místo, kde ležela titanová lamela. "Jejich svědectví bylo ignorováno. Dělalo se všechno pro to, aby byla pravda zakryta," řekl Metzner.

Metzner přitom zrovna nedávno slavil úspěch při jiném procesu. Hájil totiž někdejšího francouzského premiéra Dominique de Villepina proti obvinění, že očernil nynějšího prezidenta Nicolase Sarkozyho. - více o soudu s Villepinem zde

CONCORDE V ČÍSLECH

Délka: 62,1 metru
Rozpětí: 25,55 metru
Kapacita: 100 cestujících,
2,5 tuny nákladu
Dolet: 6880 kilometrů
Cestovní rychlost: 2150 km/h (Mach 2)
Cestovní výška: 18 181 metrů
Spotřeba paliva: 25 629 litrů za hodinu
První let: 2. března 1969,
pravidelné lety od toku 1976

Metzner zakládá obhajobu na argumentu, že v podvozku concordu chyběla důležitá součástka, díky jejíž absenci spočívalo na pneumatikách příliš mnoho váhy. Podle jeho verze pak pneumatika explodovala, když narazila na nerovnost na ranveji. Personál Air France, který prováděl údržbu concordu, připustil, že při opravě podvozku concordu se stala chyba, ale trvá na tom, že nijak nesouvisí s havárií.

Dalším bitevním polem, na němž se bude proces odehrávat, je však concorde samotný. Dva inženýři a francouzský bezpečnostní inspektor jsou obviněni, že záměrně zlehčovali důkazy o slabinách, které spočívaly v pneumatikách a palivových nádržích na křídlech. Za 24 let do osudové havárie v roce 2000 bylo zaznamenáno 65 incidentů s prasklými pneumatikami - v šesti případech to vedlo k proděravění palivových nádrží.

Podle právníků pozůstalých jsou jednotlivci, kteří čelí žalobě, jen obětními beránky politiky, která byla schválena v daleko vyšších patrech jejich firem.

kdo je obviněn za pád concordu

Společnost Continental Airlines
Obviněna z toho, že umožnila svým technikům použít k opravě titanové lamely. Pokud bude vina uznána, hrozí společnosti pokuta až 375 000 eur (zhruba 10 milionů korun).

John Taylor (41) mechanik Continental Airlines
Muž, který přišrouboval titanovou lamelu, jejíž odpadnutí podle obžaloby způsobilo havárii concordu. Stejně jako všem ostatním konkrétním obžalovaným mu hrozí až pět let ve vězení a pokuta nejvýše 75 000 eur (zhruba dva miliony korun).

Stanley Ford (70)
Šéf servisního týmu Continental Airlines, který schválil kontroverzní opravu.

Henri Perrier (80)
Šéf programu Concorde francouzské společnosti Aerospatiale v letech 1978 až 1994. Je obviněn z toho, že nereagoval na množící se důkazy, že v designu podvozku a palivových nádrží concordů byla bezpečnostní slabina.

Jacques Herubel (74)
Hlavní inženýr concordu v Aerospatiale od roku 1993 do roku 1995. Je obviněn, že neudělal nic proto, aby byly palivové nádrže posíleny.

Claude Frantzen (72)
Činitel Francouzského civilního letectví. Je obviněn z toho, že podceňoval zprávy o předchozích nehodách s palivovými nádržemi proraženými pneumatikami a neprosazoval designové změny.

Autor:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Doba míru je pryč, říká poradce premiéra Pojar

  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

PŘEHLEDNĚ: Podívejte se, jaké změny v důchodech české občany čekají

30. dubna 2024

Exkluzivně Zvyšování důchodového věku nad 65 let podle prodlužování života, snižování výpočtu nových důchodů,...

„Pučista si ji nezaslouží.“ Bidenův tým vymýšlí, jak zrušit debatu s Trumpem

30. dubna 2024

Premium Koho by před časem napadlo, že když prezident USA připustí, že se snad i zúčastní debaty se...

Bude mít kdo jezdit pro pacienty? Chybí stovky záchranářů, mladé práce neláká

30. dubna 2024

Premium Posádky sanitek stárnou, průměrný věk zdravotnických záchranářů se pohybuje nad 50 lety....

Královská rodina vyslala na Ukrajinu vévodkyni, mluvila o sexuálním násilí

29. dubna 2024  23:19

První člen britské královské rodiny přijel na Ukrajinu od začátku konfliktu s Ruskem. Vévodkyně z...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...