Havárie concordu na pařížském předměstí Roissy (25. července 2000)

Havárie concordu na pařížském předměstí Roissy (25. července 2000) | foto: AP

Poslední rána legendě Concorde? Soud má určit, co všechno bylo špatně

  • 19
Po deseti letech začne v úterý soudní dohra katastrofy nadzvukového letounu Concorde z roku 2000 u Paříže. Z podílu na havárii, při níž zahynulo 113 lidí, se budou zodpovídat americká letecká společnost Continental Airlines a pět konkrétních lidí. Podle odborníků může soudní jednání řádně rozmělnit i samotnou legendu zvanou Concorde.

Právníci a odborníci mají nyní za úkol detailně složit střípky tragédie, při níž se 25. července 2000 zřítil nadzvukový letoun Concorde krátce po startu z Paříže. Přestože byly po havárii lety concordů v omezené míře obnoveny, už nikdy se letouny, jediná nadzvuková dopravní letadla nasazená dlouhodobě do běžného provozu, z události nevzpamatovaly a v dubnu 2003 vzlétl concorde k poslednímu letu.

"Skutečně mohla za smrt stovky pasažérů, devíti členů posádky a čtyř lidí na zemi malá titanová lamela, která odpadla na ranvej při předchozím startu letadla společnosti Continental Airways?" položil v předvečer zahájení procesu sugestivní otázku britský list Independent. "Nebo byla tato oficiálně uznaná příčina jen zástěrkou pro zmatek a nepořádky, které při údržbě concordů u společnosti Air France panovaly?"

Havárie Concordu na pařížském předměstí Roissy. (25. července 2000)

Proces podle odborníků prověří základní otázky týkající se technické kvality ikonického letadla, které bylo čtvrt století pýchou britského a francouzského leteckého průmyslu. Obžaloba i někteří obhájci se v tomto případě shodují, že Concorde trpěl vážnými designovými nedostatky, které byly nejméně dvacet let ignorovány.

Po havárii bylo pracně shromážděno a analyzováno více než milion kousků zničeného concordu - i to je označováno za příčinu, proč se proces koná až po deseti letech.

Hlavní příčina havárie je jasná. Nejméně jedna z pneumatik na levé straně podvozku letounu se roztrhla ve chvíli, kdy letoun získával vzletovou rychlost. Sprška zbytků pneumatiky pak prorazila nádrž s palivem na levé straně.

Pilot, který už neměl šanci zastavit, se pokusil zachránit letoun tím, že ho nasměroval vzhůru předčasně. Jak se pilot snažil udržet ve vzduchu, concorde se převrátil a padal "jako list" na nedaleký hotel, popsal jeden svědek.

Při vyšetřování se zjistilo, že pneumatika, jejíž roztržení bylo u začátku havárie, narazila do titanové "záplaty", která odpadla z letounu DC10 společnosti Continental Airlines startujícího o čtyři minuty dříve. Potíž je v tom, že titan, daleko tvrdší než hliník či nerezová ocel, se nesmí používat k provizorním opravám.

Havárie Concordu na pařížském předměstí Roissy. (25. července 2000)

Havárie concordu na pařížském předměstí Roissy (25. července 2000)

Continental Airways je nyní v podezření, že na takové opravy používala titan běžně, ačkoli bylo nebezpečí, které tím vzniká, dobře známo. Dva z jejích pracovníků jsou obžalováni, že ignorovali zákaz používání titanu k takovým opravám.

Americká společnost zavinění popírá. Její hlavní obhájce Olivier Metzner prohlásil, že má 28 očitých svědků, podle nichž začal concorde hořet ještě předtím, než dojel po ranveji na místo, kde ležela titanová lamela. "Jejich svědectví bylo ignorováno. Dělalo se všechno pro to, aby byla pravda zakryta," řekl Metzner.

Metzner přitom zrovna nedávno slavil úspěch při jiném procesu. Hájil totiž někdejšího francouzského premiéra Dominique de Villepina proti obvinění, že očernil nynějšího prezidenta Nicolase Sarkozyho. - více o soudu s Villepinem zde

CONCORDE V ČÍSLECH

Délka: 62,1 metru
Rozpětí: 25,55 metru
Kapacita: 100 cestujících,
2,5 tuny nákladu
Dolet: 6880 kilometrů
Cestovní rychlost: 2150 km/h (Mach 2)
Cestovní výška: 18 181 metrů
Spotřeba paliva: 25 629 litrů za hodinu
První let: 2. března 1969,
pravidelné lety od toku 1976

Metzner zakládá obhajobu na argumentu, že v podvozku concordu chyběla důležitá součástka, díky jejíž absenci spočívalo na pneumatikách příliš mnoho váhy. Podle jeho verze pak pneumatika explodovala, když narazila na nerovnost na ranveji. Personál Air France, který prováděl údržbu concordu, připustil, že při opravě podvozku concordu se stala chyba, ale trvá na tom, že nijak nesouvisí s havárií.

Dalším bitevním polem, na němž se bude proces odehrávat, je však concorde samotný. Dva inženýři a francouzský bezpečnostní inspektor jsou obviněni, že záměrně zlehčovali důkazy o slabinách, které spočívaly v pneumatikách a palivových nádržích na křídlech. Za 24 let do osudové havárie v roce 2000 bylo zaznamenáno 65 incidentů s prasklými pneumatikami - v šesti případech to vedlo k proděravění palivových nádrží.

Podle právníků pozůstalých jsou jednotlivci, kteří čelí žalobě, jen obětními beránky politiky, která byla schválena v daleko vyšších patrech jejich firem.

kdo je obviněn za pád concordu

Společnost Continental Airlines
Obviněna z toho, že umožnila svým technikům použít k opravě titanové lamely. Pokud bude vina uznána, hrozí společnosti pokuta až 375 000 eur (zhruba 10 milionů korun).

John Taylor (41) mechanik Continental Airlines
Muž, který přišrouboval titanovou lamelu, jejíž odpadnutí podle obžaloby způsobilo havárii concordu. Stejně jako všem ostatním konkrétním obžalovaným mu hrozí až pět let ve vězení a pokuta nejvýše 75 000 eur (zhruba dva miliony korun).

Stanley Ford (70)
Šéf servisního týmu Continental Airlines, který schválil kontroverzní opravu.

Henri Perrier (80)
Šéf programu Concorde francouzské společnosti Aerospatiale v letech 1978 až 1994. Je obviněn z toho, že nereagoval na množící se důkazy, že v designu podvozku a palivových nádrží concordů byla bezpečnostní slabina.

Jacques Herubel (74)
Hlavní inženýr concordu v Aerospatiale od roku 1993 do roku 1995. Je obviněn, že neudělal nic proto, aby byly palivové nádrže posíleny.

Claude Frantzen (72)
Činitel Francouzského civilního letectví. Je obviněn z toho, že podceňoval zprávy o předchozích nehodách s palivovými nádržemi proraženými pneumatikami a neprosazoval designové změny.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video