Od plochy newyorského letiště JFK se letadlo "odlepilo" v mrazivém slunečném ránu ve 13:40 SELČ a vyrazilo na poslední let na pravidelné lince.
Při loučení s letadlem na newyorském letišti mnozí jen s obtížemi potlačovali dojetí. "Byl jsem na palubě prvního letu do Bahrajnu, budu i u toho posledního. Až budeme přistávat, budu mít v očích slzy," řekl Kenneth Warren, inženýr, který pracoval na vývoji letounu.
Warren je jednou z 97 celebrit, které jsou na palubě posledního letu. Spolu s nimi letí ještě lékař David Best s manželkou - ti si letenky vydražili v aukci.
Tři poslední mohykáni
Přistáním na londýnském Heathrow skončil po sedmnácté hodině SELČ definitivně rychlé lety přes Atlantik. Letoun v barvách British Airways cestu urazil za 3,5 hodiny.
Nad mořem ve výšce 18 kilometrů překročil rychlost zvuku a dosáhl maxima 2200 kilometrů za hodinu.
Kromě transatlantického letu přistály v londýně také dva concordy, které v pátek proletěly jen "výletní kolečko" v evropském vzdušném prostoru. Po dosednutí na zem piloti vysunuli britské vlajky a dveře za concordem se zavřely.
Za 27 let komerčního provozu concorde přistál ve více než 250 destinacích včetně Prahy. Z Paříže a Londýna nejčastěji létal do New Yorku, Rio de Janeira, Bahrajnu a na Barbados.
Na "poslední" přistání concordu v Londýně mělo čekat čtvrt milionu lidí, zbytek světa ho viděl v přímém přenosu na internetových stránkách www.ba.com.
K rozhodnutí ukončit provoz letounu přispělo několik vzájemně propojených faktorů. Klesající zájem cestujících vyvolaný celkovou atmosférou v letecké dopravě po 11. září 2001, tragická nehoda concordu v roce 2000 u Paříže, kdy zahynulo 113 lidí, a silně nerentabilní provoz stárnoucích strojů.
CONCORDE V ČÍSLECH | |
Délka |
62,1 metru |
Rozpětí |
25,55 metru |
Kapacita | 100 cestujících, 2,5 tuny nákladu |
Dolet | 6880 kilometrů |
Cestovní rychlost | 2150 km/h (Mach 2) |
Cestovní výška | 18 181 metrů |
Spotřeba paliva | 25 629 litrů za hodinu |
První let |
2. března 1969, pravidelné lety od 1976 |
Další komerční provoz je prakticky vyloučen, protože se už nevyrábějí náhradní díly, a concorde tak přijde o licenci.
Jak uvedli v Praze zástupci BA, nejbohatší klienti dostanou náhražkou za rychlé lety ještě vyšší luxus a komfort.
HVĚZDY A CONCORDE |
Pro světové celebrity se Concorde stal jedinečným symbolem. Šampaňského na palubě nadzvukového letounu si hodně užívaly hvězdy pop music. - Sting se přiznal, že letěl s concordem přes oceán už tolikrát, že to dávno přestal počítat - Paul McCartney jednou vytáhl kytaru a začal s partičkou byznysmenů zpívat staré hity Beatles - Rod Stewart si s sebou do letadla bral i svého kadeřníka, aby před velkými koncerty mohl ještě na poslední chvíli vylepšovat jeho zevnějšek - Phil Collins hrál v roce 1985 na charitativním koncertě Live Aid v Londýně, pak skočil do letadla a za pár hodin hrál znovu ve Philadelphii - Jay Kay, zpěvák skupiny Jamiroquai shrnul nádheru letů s concordem slovy: "Je to fantastická věc, vidět (během pár hodin) slunce zapadnout, pak znovu vyjít a zase zapadat." - Luciano Pavarotti si nikdy nestěžoval, že by do úzkých sedadel nevměstnal své úctyhodné rozměry. "Rozhodně se mi bude stýskat," řekl. |
Poslední z komerčních letů stroje Concorde jde na přistání v Londýně. (24. října 2003) |
Poslední pravidelný let nadzvukového concordu startuje v mrazivém ránu 24. října 2003 z New Yorku. |
Concorde v barvách British Airways startuje z londýnského letiště Heathrow. (24. října 2003) |
Concorde v barvách British Airways startuje z londýnského letiště Heathrow. (24. října 2003) |
Concorde přistává po svém posledním letu na lince Londýn-New York na letišti JFK. (23. října 2003) |
Divíci přihlížejí startu concordu z letiště JFK v New Yorku. (24. října 2003) |