Jaroslav Vozáb spolu s Marií Drahokupilovou na snímku z filmu Jára Cimrman ležící, spící. | foto: PRESSDATA

S výrazem stoletého dubu miláčkem publika. Kult ošklivosti, říkal herec Vozáb

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Uměřený, komisní a trochu roztomilý suchar se zvláštně zastřenou dikcí. Jaroslav Vozáb na jevišti nebo před kamerou pouze byl, a to bohatě stačilo. Přitom všechno mohlo být jinak, jelikož herectví nikdy nestudoval.

Přijdou, okouzlí a zase zmizí s výrazem „vždyť na tom nic není“. Mít přirozený herecký talent, nádavkem silné charisma, k tomu zvláštní, ale zároveň kultivovaný projev a ještě se nebát publika, to se rovná malému zázraku. Přesto se v dějinách české kinematografie několik takových herců objevilo.

Za jejich krále je často označovaný Josef Šebánek, jehož proslavila role dědy v trilogii o Homolkových. Jeho kariéra ale trvala pouhých osm let, během nichž se objevil v deseti filmech. Je tu však i jiný „muž z lidu“, jenž se v letech 1974–1988 „nachomýtl“ k téměř třem desítkám snímků, z nichž většina už dávno patří do pokladnice domácího filmu.

Kolem původu sousloví metelesku blesku se zejména po sametové revoluci rozhořel vleklý spor.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu iDNES.cz, Lidovky.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se
, Týdeník Televize