Kolona na D1 narostla na víc než patnáct kilometrů. (24.5.2018)

Kolona na D1 narostla na víc než patnáct kilometrů. (24.5.2018) | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Odpůrci nezastavili zákon zakazující předjíždění kamionům v levém pruhu

  • 232
Návrhem zákona, který by zakázal předjíždět kamionům v levém jízdním pruhu, se začali zabývat poslanci. Odpůrci ho nedokázali zamítnout ani vrátit k přepracování. Nyní se návrhem budou zabývat výbory. Zákaz by platil v pracovní dny od 6 do 22 hodin a vztahoval by se na řidiče nákladních automobilů nad 3,5 tuny a jízdních souprav delších než sedm metrů.

Pro vrácení návrhu bylo 79 ze 163 přítomných poslanců, pro zamítnutí 77 ze 164 hlasujících poslanců.

„Dlouhodobě se potýkáme s problémy s nákladními automobily,“ řekla poslankyně ANO Barbora Kořanová, která s návrhem přišla jako jedna ze skupiny poslanců ANO, KSČM a ČSSD. Hájila ho třeba i tím, že jí došla trpělivost s jízdou po dálnici D5 z Plzně do Prahy.

Další poslanci užitečnosti zákona zpochybnili. Zakazovat předjíždění kamionů v levém jízdním pruhu zákonem je podle šéfa STAN Petra Gazdíka zbytečné. „Stačí, aby ministerstvo dopravy použilo jednu značku,“ řekl Gazdík. Několik klubů ve Sněmovně se proto rozhodlo zablokovat schválení zákona během jediného dne. Konkrétně ODS, STAN, TOP 09, KDU-ČSL i Pirátů. 

„Po širokých konzultacích s odborníky nejsme příznivci návrhu, jsme pro to, aby zákaz byl stanoven na vymezených úsecích,“ řekl ve Sněmovně šéf poslaneckého klubu TOP 09 Miroslav Kalousek. „Ten zákon je zcela nepřipravený,“ uvedl poslanec Pirátů Mikuláš Ferjenčík. Podle něj není jasné, zda zákon nepřispěje naopak k ještě větší neprůjezdnosti dálnic.

Stanjura: Neměli bychom už ani jeden rychlý pruh

Podobný názor vyjádřil i šéf poslanců ODS, exministr dopravy  Zbyněk Stanjura. „Neměli bychom už ani jeden rychlý pruh,“ řekl. Pokud jsou na dálnici dva pruhy, v pravém se podle něj může vytvořit souvislá kolona a v levém taky, protože ho ucpe pomalý řidič, který se nebude moci zařadit do pravého pruhu mezi kamiony. „Chce to inteligentní dopravní značky a vymáhání zákona,“ navrhl přijmout Stanjura.

„Hnutí ANO by mělo řešit příčiny, ne následky,“ řekl Radim Fiala, šéf klubu SPD Tomia Okamury. SPD chce, aby se o zákonu dále diskutovalo.

Zdrženlivý postoj k zákonu v úterý zaujal ministr dopravy Dan Ťok za hnutí ANO. „Nějakou komplexní úpravou by se zákon mohl dostat do podoby přijatelné pro celou poslaneckou Sněmovnu,“ řekl Ťok. Plošný zákaz předjíždění kamionů v levém jízdním pruhu se ani jemu příliš nezdá.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video