Odboráře rozčílil Dobešův plán přidat 4 miliardy na platy učitelů i za cenu toho, že se sníží platy jejich kolegů, nepedagogických pracovníků ve školství.
"Přidat jedněm na úkor druhých je dost odvážné jednání. Ti lidé spolu pracují v jednom kolektivu a máme už signály, že pokud si to vláda ještě nerozmyslí, měli bychom zvolit i ten nejradikálnější postup. Předpokládáme přitom, že učitelé by se svými kolegy byli solidární a školy by mohly zůstat zavřené," uvedla místopředsedkyně školských odborů Markéta Vondráčková.
Odboráři chtějí kvůli penězům pro resort školství jednat ještě tento týden s Dobešem i s ministrem financí Miroslavem Kalouskem z TOP 09.
Když mi vláda přidá 1,5 miliardy, platy nesnížíme, říká ministr
Dobeš řekl, že na silná slova o tom, že by školy mohly zůstat zavřené, je ještě dost času, ale nechce hrozbu od odborářů bagatelizovat. "Považuji to za hodně silná slova, emoce, na něž je ještě čas," reagoval Dobeš.
Aby mohl přidat na platy učitelům, navrhl vzít miliardu vysokému školství, 700 milionů z platů nepedagogických pracovníků a další půlmiliardu by ušetřil tak, že by do konce letošního roku snížil počet zaměstnanců na ministerstvu a v podřízených organizacích o 23 procent.
"Pokusím se ve vládě vyjednat, aby školství dostalo přidáno 1,5 miliardy korun. Pak by bylo možné, aby dostaly vysoké školy miliardu a nesnižovaly by se ani platy nepedagogických pracovníků," řekl iDNES.cz Dobeš. Dosáhl by toho tak, že by prý "až na kost" seškrtal investice a něco ušetřil i v regionálním školství.
Vláda by se podle něj také měla pobavit o tom, že se nedaří vybírat daně a jak by se to dalo změnit. Počítá s tím, že se s odboráři setká a bude s nimi o jejich požadavcích jednat.
Ti lidé dnes v podstatě živoří, podpořil odboráře exministr Liška
Odboráře bojující proti snižování platů nepedagogických pracovníků ve školství podpořil bývalý ministr školství a šéf zelených Ondřej Liška. "Už v minulosti se těmto lidem sebralo při snižování platů tolik peněz, že v podstatě živoří," řekl Liška.
Vláda se podle něj musí jasně rozhodnout, zda je pro ni fungování školství skutečná priorita. Jako jednu z možností vidí, že by peníze na platy těchto zaměstnanců nešly ze státního rozpočtu, ale z peněz obcí a krajů - podle toho, kdo je zřizovatelem školy.