Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Drastická preventivní kampaň nemá v Česku obdoby, říká zástupce pojišťoven

  14:30
Výkonný ředitel České asociace pojišťoven a místopředseda rady vlády pro bezpečnost silničního provozu Jan Matoušek v rozhovoru pro iDNES.cz přibližuje detaily kampaně 13 minut. „Na notorické agresory a psychopaty nepůsobí téměř žádná kampaň. Až 86 procent lidí uvádí, že překračuje povolenou rychlost v obci i mimo ni,“ vysvětluje Matoušek.
Ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

Ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek. | foto: Goran Tačevsky

Kampaň vypadá poměrně drasticky. Není to příliš? Nebo je to tak schválně?
V záplavě reklamy, které diváci čelí každý den, musí být preventivní kampaň vidět, působit na emoce, nesmí školit nebo poučovat, ale musí ukazovat reálné následky rychlé jízdy. Kampaň jsme odstartovali dvěma videi, která zachycovala pohled na vážnou dopravní nehodu s kočárkem. První video zachycovalo divokou jízdu mladé posádky v osobním voze. Druhé pocházelo z kamery v kabině řidiče nákladního auta.

Záběry ukazovaly, jak osobní auto smetlo kočárek pod kola náklaďáku. Na sociálních sítích se strhla velká diskuse o příčinách nehody. A téměř všichni lidé zcela pomíjeli, že obě vozidla jela vesnicí opravdu rychle. A už vůbec nikdo si neuvědomil, že kdyby jeli pomaleji, před mužem s kočárkem by stihli zastavit. 

Potvrdilo se nám, že vysoká rychlost je společensky akceptovaná, že ji, v uvozovkách, nikdo neřeší. Navíc se nám podařilo přitáhnout ke kampani i mladé lidi, kteří jsou důležitá cílová skupina, protože způsobují nadprůměrné množství nehod.

Krátký film, který fiktivní nehodu odhaluje a zároveň vysvětluje náš záměr můžete najít na stránkách 13minut.cz.

Dostane se taková kampaň k agresivním řidičům? Jaké všechny cesty jste zvolili?
Na notorické agresory a psychopaty nepůsobí téměř žádná kampaň. Ty je potřeba dostat ze silnic prostřednictvím bodového systému. Agresivita za volantem a problém rychlé jízdy se ale týkají doslova každého z nás. Až 86 procent lidí uvádí, že překračuje povolenou rychlost v obci i mimo ni. Pořád někam spěcháme, do práce, na schůzku, na chatu, za přítelkyní.

Chceme být někde o pár minut dříve a jedeme na hraně svých možností. Naše kampaň složená z televizní a rozhlasové reklamy, dokumentárního filmu, online médií, pomoci influencerů, terénních akcí kolegů z Besipu a Policie ČR, má ambici dostat se pod kůži právě nám všem, kteří žádní notoričtí agresoři nejsme, ale děláme chyby. Musíme si ale uvědomit, že spěch a dohánění času v autě je zbytečný hazard. Že těch pár kilometrů navíc, rozhodně za zvýšené riziko ani lidské životy nestojí. Že ušetřené minuty se mohou ve vteřině změnit v katastrofu, které už nezabráníme.

Věřím, že po uvedení dokumentu 13 MINUT Víta Klusáka, zasáhneme většinu řidičů. Má premiéru 10. června. Je zpovědí pěti viníků vážných dopravních nehod, jejich příběhy do značné míry zničených životů přinášejí nesmírně silné svědectví. Nikdo z nás by nechtěl být na jejich místě, ale stát se to může. Právě díky tomu se s nimi divák může ztotožnit a zamyslet se, jestli sám nedělá to, co oni.

Tato kampaň, kterou uskutečňujeme společně s Besipem a policií, troufám si říct, nemá svým rozsahem na české poměry obdoby, potrvá až do listopadu letošního roku.

Jan Matoušek

Vystudoval Masarykovu univerzitu v Brně. Působil jako vrchní ředitel kabinetu ministra průmyslu a obchodu, generální sekretář Italsko-české obchodní a průmyslové komory a jako rada Velvyslanectví České republiky v Římě pověřený vedením obchodního úseku.

Od roku 2008 pracoval jako náměstek výkonného ředitele v České bankovní asociaci. Od srpna 2015 zastává funkci výkonného ředitele České asociace pojišťoven, od července 2016 funkci výkonného ředitele ČKP. Věnuje se také problematice dopadů legislativy na podnikatelské prostředí z pozice člena Komise RIA (hodnocení dopadů regulace) Legislativní rady vlády.

Inspirovali jste se při přípravě kampaně v zahraničí? Jakou taktiku požívají tamní organizace na prevenci nehod?
Každá země má svá specifika a jinou mentalitu řidičů, která se samozřejmě odráží i na silnici. V případě fiktivní nehody pro nás byla inspirací online nehoda mladých dívek u Mostu, jejíž hláška „Za pět minut u Tesca“ zlidověla.

V případě dokumentu jsme chtěli ukázat, že řidiči, kteří zavinili vážnou dopravní nehodu, nejsou anonymní piráti silnic z černé kroniky. Že jejich příběhy nekončí anonymním článkem v novinách. Že jde o lidi s tváří, citem, svědomím a často i snahou svou nezměrnou chybu dennodenně odčiňovat. Opravdu si vážím všech aktérů za to, s jakou otevřeností do natáčení takhle osobní záležitosti šli.

Překračujete při řízení nejvyšší povolenou rychlost?

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 středa 16. června 2021. Anketa je uzavřena.

Jaké dělají řidiči největší prohřešky? Rychlost, nevěnování se řízení?
Pokud bychom zůstali u rychlosti, tak tu vědomě překračuje téměř každý. Například každý desátý řidič překročí rychlosti v obci i o více jak 20 km/hod. Přitom nepřiměřená rychlost je nejtragičtější příčinou dopravních nehod, může za 40 procent úmrtí na silnicích.

Nevěnování se řízení bylo rovněž jedním z témat našich kampaní. Každý den vídáme řidiče, kteří při řízení vozidla drží mobilní telefon a telefonují nebo píší zprávy a nesoustředí se na dění v silničním provozu. Přitom z pohledu bezpečnosti je během telefonování za volantem řidič ovlivněn zhruba stejným způsobem, jako kdyby měl 0,8 promile alkoholu v krvi. Při psaní krátké zprávy ztratí řidič pozornost na pět vteřin. Za tu dobu ujede při pouhé padesátce 90 metrů, tedy vzdálenost fotbalového hřiště.

Jak je to s věkem - bourají více mladí s čerstvým řidičákem nebo staří?Podle statistik dopravní policie řidiči do 30 let ročně způsobí 133 smrtelných nehod a téměř 18 procent všech nehod zaviní řidiči s praxí do pěti let od získání řidičského průkazu. Naše čísla ukazují, že mladí řidiči do 24 let jsou na silnicích 2,5 krát rizikovější, než je průměrná nehodovost v ČR. Přibližně každý pátý majitel vozu ve věku 18 let způsobí dopravní nehodu.

Mladí řidiči si možná i kvůli nedostatku zkušeností nedokážou uvědomit, jaké následky může jejich nevhodné chování za volantem mít, ať už jde o rychlost, nebo agresivitu. Až 82 procent řidičů do 29 let se nechá během jízdy vyprovokovat k agresivním reakcím. Vadí jim cyklisté, pomalejší řidiči a bezdůvodná jízda ostatních v rychlém pruhu. 

Řada z nich se ale v našem průzkumu přiznala i k vlastním prohřeškům. Přes 80 procent z nich si občas nedělá starosti s maximální povolenou rychlostí, 60 procent se někdy záměrně tlačí na auto před sebou a polovina se přiznala i k předjíždění na poslední chvíli. Každý šestý dokonce zrychlí, jakmile se někdo snaží je předjet.

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

USA pozastavují dodávky zbraní do Izraele. Nechtějí dál zvyšovat počty obětí

8. května 2024  10:51

Administrativa amerického prezidenta Joe Bidena pozastavila dodávku tisíců zbraní do Izraele, a to...

Konec války připomněly stíhačky. Neotevírejme dveře zlu, apeloval Pavel

8. května 2024  8:50,  aktualizováno  10:47

Lidé si ve středu na různých místech Česka připomínají výročí konce druhé světové války. Nejvyšší...

Staletá tradice vzala za své. Britský pánský klub vpustí do svých řad ženy

8. května 2024  9:59

Jeden z nejstarších a nejslavnějších londýnských pánských klubů Garrick Club v úterý rozhodl, že do...

Izrael otevírá přechod Kerem Šalom, kamiony už navážejí humanitární pomoc

8. května 2024  9:48

Izraelská armáda ve středu oznámila, že znovu otevírá přechod Kerem Šalom z Izraele do Pásma Gazy....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...