Kampaň proti nepřiměřené rychlosti „Zpomal, dokud není skutečně pozdě“, jejímž hlavním nosičem byl dokumentární film 13 MINUT Víta Klusáka, uspěla už v létě na přehlídce reklamní tvorby v Cannes. Odtud si odnesla stříbrného lva v kategorii PR.
Porotu Effie Awards 2022 přesvědčily především reálné dopady kampaně, které potvrdila statistika dopravních nehod i provedený výzkum. Kampaň pravděpodobně zabránila několika stovkám dopravních nehod, včetně těch tragických a změnila chování českých řidičů na delší dobu.
„Těší nás, že efektivita v našem případě neznamenala růst, ale naopak pokles. A neznamenala obchodní čísla, ale skutečné lidi. Taková byla v principu i naše kampaň, která měla za cíl dát číslům z policejních statistik tvář člověka,“ říká kreativní lídr projektu Aleš Brichta z McCann Prague.
„Od začátku jsme věděli, že statistiky s veřejným míněním nehnou. Sonda do hlubin duše českých řidičů, pochopení jejich motivace v uspěchané době a divácká identifikace s jejich příběhem, který se může stát snadno příběhem mě samého – to jsou příčiny toho, že tisíce šoférů odolaly nutkání sešlápnout plyn a tím zachránili život nejen sobě, ale i potenciálním obětem svého jednání,“ dodává.
Podle Ivo Půra, který vedl PR část kampaně, je důležité stavět komunikaci na něčem, co lidi skutečně zajímá. „Tímto objektem zájmu byly skutečné příběhy viníků, které mistrně zpracoval režisér Vít Klusák. On sám je navíc silným hnacím motorem diskuzí. Náš předpoklad se naplnil a díky propracovanému obsahu pro všechny typy médií jsme konverzaci dokázali živit po dlouhou dobu. Reakce veřejnosti pak byla fantastická a intenzivní,“ uvedl Půr.
Nepřiměřená rychlost patří mezi nejtragičtější příčiny dopravních nehod. Může za 40 procent nehod, které končí smrtí. Přesto drtivá většina českých řidičů přiznala, že nemají problém překračovat povolenou rychlost. V provedeném průzkumu to uvedlo 86 procent řidičů.
Hlavním důvodem překračování rychlosti je spěch. Kampaň proto spojila fenomén času a nepřiměřené rychlosti do jednoho tématu s cílem vyvolat o něm celospolečenskou diskusi a změnit chování českých řidičů.
Za dobu trvání kampaně došlo k meziročnímu poklesu nehodovosti kvůli nepřiměřené rychlosti o devět procent, přestože nehodovost v případě ostatních příčin rostla.
Dokument Víta Klusáka o vinících tragických dopravních nehod vidělo přes 1,5 milionu diváků a celkově kampaň zasáhla 44 procent populace. V závěrečném průzkumu pak 56 procent respondentů uvedlo, že kampaň změnila jejich postoj ke spěchu za volantem.
Nominace na Euro Effie
Dalším společným úspěchem obou agentur je také nominace na Euro Effie s projektem Chci pískat pro Fotbalovou asociaci České republiky. Výsledky této soutěže budou známy za týden.
Cílem náborové kampaně Chci pískat bylo oslovit sportovně založené fotbalové nadšence a získat nové rozhodčí, kterých je v České republice dlouhodobě málo. Zároveň bylo také záměrem vylepšit vnímání této profese a fotbalu.
„Rozhodli jsme se pro takové kreativní zpracování, které ukázalo, co přesně obnáší práce rozhodčího – a to syrově, bez příkras a na rovinu. Tato upřímnost totiž našemu fotbalu ve vnímání veřejnosti obecně chybí. A aby byla stejně autentická i forma, rozhodli jsme ukázat reálné situace ze života rozhodčích přímo jejich pohledem. Apelovali jsme nikoliv na ambice, ale na upřímnou lásku k fotbalu. Cílili jsme totiž na ty, kteří fotbalem opravdu žijí a jsou ochotní své vášni obětovat svůj volný čas i pohodlí,“ vysvětluje Aleš Brichta z McCann Prague.
„Neméně podstatnou částí byla PR kampaň, která celý projekt doprovázela a otevřela téma rozhodčích v českém fotbale. Prostřednictvím zástupců FAČR v rámci PR výstupů informovala o tom, jaká je aktuální situace, co ji zapříčinilo a jaké by bylo ideální řešení,“ doplnil Ivo Půr detaily ke komunikaci v médiích.