Za okny "závodních speciálů" byla červenobílá cedule s nápisem Jedeme Síkrit Rejs (fonetický přepis anglického výrazu Tajný závod).
Jejich řidiči se poklidně projížděli po krajině a plnili různé úkoly. Tak vypadal sobotní recesistický závod v Poličce.
Ale ještě před čtrnácti dny bylo na silnicích Vysočiny pořádně horko. Policie tam v půli překazila ostrý tajný závod, jehož účastníci bez ostychu porušovali dopravní předpisy a ohrožovali ostatní.
Zájemci o ostré nelegální závody se hlásili i recesistům z Poličky. Ale tam by jim rychlost vítězství nezajistila. Řidiči totiž museli po trase občas vystoupit a třeba vyluštit osmisměrku či hledat v lese heslo napsané na papíře.
"Přes internet se ale chtěli zaregistrovat lidé, kteří evidentně chtěli jet bez ohledu na předpisy. Odepsal jsem jim, že to není o rychlosti. Už se neozvali," říká organizátor poličského závodu Marek Kukla.
Policii chybí důkazy
Příznivci ostrých tajných jízd si přijdou na své i v nejbližší době. V květnu přijedou do Česka účastníci celoevropského závodu Gumball 3000. Na projetí trasy dlouhé pět a půl tisíce kilometrů mají osm dní.
Poprvé veřejnost upřela pozornost k tajným závodům, když se loni v červnu svolávali účastníci závodu Cannonball (dělová koule).
Skutečně se pak sešli na informační schůzce u hypermarketu na kraji Prahy. Jeden z pořadatelů v rozhovoru pro MF DNES letmo poznamenal, že sice nechce nikomu ublížit, ale takové dítě ve vesnici je jeho noční můrou. Na místě srazu však byla i policie, která začala organizátory sledovat.
Pražští kriminalisté tehdy začali pořadatele vyšetřovat pro přípravu trestného činu obecného ohrožení. Porušení zákona jim však nedokázali. "Případ jsme nakonec odložili. Trestný čin nebyl spáchán," uvedl v pátek mluvčí policejního prezidia Zdeněk Zelenka. Policii při dalších závodech zatím nezbývá než pokutovat řidiče, pokud poruší předpisy.
Holanďané preferují okruhy
Poprvé se riskantní závody objevily v Česku podle motoristického publicisty Ondřeje Láníka před dvěma nebo třemi roky.
"Předcházela jim mnohem nebezpečnější zábava, kdy se různí šílenci pokoušeli jezdit na dálnici v protisměru a jiní na ně sázeli. Zřejmě přešli na závodění jen o trochu méně riskantní," říká Láník.
Ten zná i země, kde se podařilo adrenalinové jezdce částečně ze silnic dostat.
"V Holandsku si mladí lidé, kteří chtějí závodit, pronajímají uzavřené okruhy. Často si kupují levná auta bez papírů jen pro ten jeden závod a po něm už jsou vozy nepoužitelné. V Česku je pro soukromníky těžší se na uzavřené závodiště dostat," tvrdí Láník.
Auto na okruhu |